توصیه های پیشگیری و ارتقای سلامت در آقایان

اطلاعات سلامتی پیشگیرانه در حفظ تندرستی شما بسیار مفید است. این اطلاعات به شما نشان می دهد در سنین مختلف به کدام آزمایشات غربالگری نیاز دارید. همچنین به شما می گوید که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به مصرف دارو نیاز دارید یا خیر.

آزمایشات غربالگری که لازم است انجام دهید
تست های غربالگری به آزمایشاتی گفته می شود که پیش از اینکه علائم بیماری در انسان ظاهر شود، وجود بیماری را نشان می دهد. اندازه گیری فشارخون و آزمایش کلسترول خون در زمرة اینگونه تست ها هستند.
شما می توانید برخی از این تست ها، مانند اندازه گیری فشارخون را در مطب پزشکتان انجام دهید. برای انجام سایر آزمایشات مانند کولونوسکوپی (برای تشخیص سرطان کولورکتال یا روده بزرگ) که نیاز به ابزار ویژه ای دارد به درمانگاه هایی مراجعه می کنید که مجهز به چنین وسائلی هستند.
پس از هر آزمایش غربالگری سوال نمایید که چه زمانی می توانید نتایج آن را دریافت نموده و به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

◄ آنوریسم آئورت شکمی
اگر در سنین 65 تا 75 سالگی هستید و سیگاری هستید، از پزشکتان بخواهید آزمایش غربالگری مربوط به این بیماری را برایتان درخواست کند تا انجام دهید. ممکن است توده ای در آئورت شکمیتان (بزرگترین سرخرگ بدن) ایجاد شده باشد. اگر این توده بترکد خطر خونریزی و مرگ را به دنبال دارد.

◄ سرطان کولورکتال (روده ای مقعدی)
از 50 سالگی باید تست غربالگری سرطان کولورکتال را انجام دهید. اگر سابقة چنین بیماری در خانواده تان وجود دارد این آزمایش را پیش از این سن باید انجام دهید. روشهای مختلف برای تشخیص این سرطان وجود دارد با مشورت پزشکتان یکی از این راهها را انتخاب کنید.

◄ افسردگی
سلامت روانی شما به اندازة تندرستی جسمیتان مهم است. با پزشکتان دربارة آزمایش غربالگری تشخیص افسردگی مشورت کنید، به ویژه اگر در دو هفتة گذشته دچار حالات زیر شده اید:

  • احساس غم و ناامیدی
  • علاقه نداشتن به انجام هیچ کاری.
  • در نظرتان انجام هیچ کاری لذت بخش نیست.

دیابـت
اگر فشار خونتان از 135 روی 80 میلیمتر جیوه بالاتر است، یا داروی فشارخون مصرف می کنید باید آزمایش غربالگری مربوط به تشخیص دیابت را انجام دهید.
دیابت (بیماری قند خون بالا) می تواند به مغز، چشم، پا، کلیه، اعصاب و سایر اعضای بدن آسیب بزند.

◄ فشارخون بالا
با ورود به 18سالگی باید دستکم دوسال یک بار فشارخونتان را اندازه گیری کنید. فشارخون بالاتر از 140 روی 90 غیرطبیعی است. فشارخون بالا میتواند به سکتة مغزی، حملة قلبی، ناهنجاری در کارکرد کلیه و چشم و نارسایی قلب منجر شود.

◄ آلودگی به ویروس اچ آی وی (عامل ایدز)
اگر موارد زیر برایتان روی داده است، لازم است آزمایشات غربالگری ایدز را انجام دهید:
رابطة جنسی محافظت نشده داشته اید.
از مواد مخدرتزریقی استفاده می نمایید.
با فردی که مبتلا به اچ آی وی است یا مواد مخدر تزریقی مصرف میکند رابطة جنسی داشتهاید.
بین سالهای 1978 میلادی(1357شمسی) تا 1985میلادی (1364شمسی) خون دریافت کردهاید.

◄کلسترول بالا
اگر درسنین 35 سالگی یا بالاتر هستید، میزان کلسترول خونتان را اندازه گیری کنید و اگر موارد زیر در موردتان صدق می کند از 20 سالگی باید مبادرت به انجام آن کنید:

  • دخانیات مصرف میکنید.
  • چاق هستید.
  • دیابت یا فشارخون بالا دارید.
  • سابقة بیماری قلبی یا گرفتگی سرخرگ دارید.
  • در خانواده تان مردی پیش از 50 سالگی و زنی پیش از 60 سالگی دچار حملة قلبی شده است.

◄اضـافه وزن و چاقـی
بهتریـن راهی که متوجـه می شوید اضافه وزن دارید، تعیین شاخص تودة بدنی (بی ام آی) است، که باید وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (برحسب متر) تقسیم کنید. اگر بی ام آی شما بین 5/18 تا 25 به دست آمد وزن شما طبیعی است. از 25 تا 30 اضافه وزن دارید و از 30 به بالا چاق هستید. اگر چاق هستید با پزشکتان در زمینة کاهش وزن مشورت کنید تا با تغییر رفتار شما (تغذیه و فعالیت جسمانی) به شما در کاهش وزن کمک کند، زیرا چاقی و اضافه وزن ممکن است شما را به دیابت و بیماری های قلبی عروقی مبتلا کند.

◄سایر مشکلات
سـیفلیس: از پزشکتان بپرسید، آیا لازم است آزمایش غربالگری سیفلیس انجام دهید.

اگر برای پیشگیری از بیماریها به دارو نیاز دارید، از آنها استفاده کنید.
آسـپرین: اگر 45 ساله یا بزرگتر هستید با پزشکتان دربارة استفاده از آسپرین به منظور پیشگیری از بیماریهای قلبی مشورت کنید.

ایمن سازی.

  • با پزشکتان مشورت کنید که آیا هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنید.
  • اگر 56 ساله یا بزرگتر هستید واکسن پنومونی (ذات الریه) بزنید.
  • ممکن است برحسب وضع سلامتی در سنین جوانی به واکسن پنومونی (ذات الریه)، سیاه سرفه و زونا نیاز داشته باشید.
  • با پزشکتان دربارة سایر واکسیناسیونها مشورت کنید.

برای تندرستی تان گامهای مؤثر بردارید

  1. فعالیت جسمی مناسب داشته باشید و از غذاهای سالم استفاده کنید.
  2. تلاش کنید وزنتان مناسب باشد و در حفظ آن بکوشید. بین کالری غذا و نوشیدنیهای که مصرف میکنید و کالری هایی که در فعالیتهای جسمی میسوزانید باید تعادل برقرار باشد.
  3. الکل یا دخانیات مصرف نکنید و اگر الکل یا دخانیات مصرف میکنید با پزشک خود مشورت نموده و برای ترک آنها اقدام نمایید و از توصیه های وی پیروی کنید.

تهران

تلفن تماس

ساعات کار

رایانامه

sapibair@gmail.com