بیهوشی و مراقبتهای قبل از جراحی

بیهوشی عمومی، بی حسی نخاعی

امیدواریم با مطالعه و انجام موارد شرح داده شده، عمل جراحی مطلوبی را تجربه کنید.

  • آمادگی های لازم قبل از انتقال به اتاق عمل :
  • قبل از عمل بستگان درجه یک یا قیم خود را آگاه کنید تا از نظر قانونی مشکلی برای شما و تیم پزشکی پیش نیاید.
  • لاک نزنید و آرایش نکنید
  • مصرف دخانیات را ۲۴ ساعت قبل از عمل قطع کنید در غیر اینصورت بعد از عمل دچار سرفه و استفراغ می شوید.
  • لازم است موهای محل عمل تراشیده شود و بهتر است قبل از عمل استحمام کرده باشید.
  • حداقل ۱۰-۸ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.
  • لباس های زیر و جورابهایتان را در آورده و لباس اتاق عمل بپوشید.
  • چنانچه دارو مصرف می کنید به پرسنل درمان اطلاع دهید، زیرا گاهی لازم است بعضی داروها مثلآ آسپرین چند روز قبل از عمل قطع بشود.
  •  عینک، لنز، دندان مصنوعی، زیور آلات، گیره ی سر و کلیه اشیا همراه بیمار را قبل از ورود به اتاق عمل خارج کنید.
    در بخش پرستار فشار خون، آزمایشات لازم و… را بررسی می کند، اقدامات و پیگیری های قبل از عمل را انجام می‌دهد و شما را با پرونده کامل به اتاق عمل می فرستد.

در بدو ورود به اتاق عمل پزشک بی هوشی سوالاتی را از شما می پرسد این سوالات شامل:

  • سابقه مصرف دارو
  • سابقه بیماری های قلبی، ریوی، دیابت، تشنج، افسردگی و…
  • سابقه بیماری های عفونی
  • سابقه بی هوشی
  • سابقه مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر
  • سابقه حساسیت به دارو یا ماده خاصی
    جواب کامل این سوالات به پزشک بی هوشی در رابطه با نوع و داروهای بی هوشی، روش بی هوشی و مراقبت های بعد از آن کمک می کند. با توجه به وضعیت سلامتی شما، نوع جراحی و صلاحدید پزشک بی هوشی، ممکن است برای شما بی حسی نخاعی یا بی هوشی عمومی انتخاب شود.

بی هوشی عمومی چیست؟
ایجاد خواب سبک یا عمیق، از بین بردن هوشیاری و تسکین درد با کمک داروها و گازهای بی هوشی را گویند. این کار بر اساس سن، وزن، وضعیت سلامت و… و با در نظر گرفتن مزایا و معایب توسط پزشک بی هوشی انجام می شود.

آمادگی حین بی هوشی عمومی:
پس از خوابیدن روی تخت بی هوشی، فشارسنج و دستگاه های کنترل نوار قلب، تنفس و نبض به شما وصل می شود. سرو گردن و دندان های لق چک شده و اکسیژن از طریق ماسک وارد ریه هایتان می شود و با تزریق داروی بی هوشی از طریق رگ تقریبا ۳۰ ثانیه بی هوش می شوید.
ضمن بی هوشی شما دردی احساس نخواهید کرد و پس از عمل کم کم بیدار خواهید شد و به اتاق بهبودی منتقل خواهید شد.

مراقبت های بعد از بی هوشی عمومی :
شما تا بیداری کامل در اتاق بهبودی می مانید و در صورت وجود مشکل به پرستاراطلاع دهید. در صورتیکه تهوع و استفراغ داشتید سر خود را به یک طرف بچرخانید و محتویات دهان خود را خالی کنید. شما بعد از اتاق بهبودی به بخش منتقل می شوید و تا زمان لازم چیزی نمی خورید.
زمان شروع رژیم غذایی در بخش توسط پزشک و پرستار بخش تعیین می شود. در صورتیکه همان روز عمل ترخیص شدید، رانندگی نکنید، با ماشین آلات حساس و پیچیده کار نکنید و تصمیم گیری های مهم زندگیتان را به وقت دیگری موکول کنید.

بی حسی نخاعی چیست؟
یک روش ایمن است که موجب بی حسی محل جراحی می شود و در حالی که فرد بیدار است احساس درد ندارد. در این روش اعصاب محل عمل را بی حس می کنند در نتیجه ضمن عمل جراحی و حتی تا مدتی پس از آن درد ندارید.

آماده سازی حین بی حسی نخاعی:
پس از این که بر روی تخت جراحی قرار گرفتید داروها و سرم های مورد نیاز به شما تزریق می شود. برای انجام بی حسی ناحیه ای، شما لازم است در وضعیت نشسته یا خوابیده به پهلو در حالیکه زانوها را داخل شکم جمع شده قرار گیرید ، در این حالت پوست ناحیه ای از پشت بدن که برای بی حسی انتخاب شده توسط پزشک بی هوشی با محلول ضد عفونی (بتادین) شسته می شود.
سپس با استفاده از یک سوزن باریک ماده بی حسی به ناحیه ای از پشت شما تزریق می شود ، هنگام تزریق تا حد امکان بی حرکت بمانید، تنفس عمیق و یکنواخت انجام دهید و بازدم خود را به آرامی بیرون دهید.
اگر در وضعیت نشسته قرار دارید دست ها را دور زانوها قرار داده و شانه های خود را شل کنید و سر خود را به طرف پایین خم کنید.

عوارض بی حسی ناحیه ای :
این روش بسیار ایمن است و معایب کمی دارد که قابل پیشگیری است ولی فواید آن بیش تر است.
سردرد شایعترین عارضه این روش است که به راحتی قابل پیشگیری است، بعد از انتقال به بخش تا زمانی که حس پاهایتان برگردد صاف به پشت بخوابید و بالش را از زیر سر خود بردارید و تا ۲۴ ساعت سر خود را از بدنتان بالاتر نیاورید و ننشینید. از زمانی که به شما اجازه نوشیدن مایعات داده شد ، مایعات زیاد بنوشید تا از سردرد پیشگیری شود. در صورت صلاحدید پزشک خود می توانید جهت پیشگیری از سردرد یکی دو فنجان قهوه بنوشید و ممکن در دفع ادرار با مشکل مواجه شوید که این مشکل بر طرف می شود.

دکمه بازگشت به بالا