آموزش همگانیاورژانس چشم پزشکیچشم پزشکی

ورزش و آسیب های چشم

ورزش و آسیب های چشم!

این نوشته تنها اطلاعاتی عمومی در اختیار شما می گذارد که ممکن است برای تمام افراد صدق نکند، در نتیجه برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطمینان از اینکه این اطلاعات برای شما صدق می کند، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

کدام ورزش ها عامل بیشترین آسیب های وارده به چشم هستند؟

ورزش های مختلف سالانه عامل بیش از ۴۰ هزار آسیب چشمی هستند. بیشتر از ۹۰ درصد این آسیب ها قابل پیشگیری است. به طور کلی بسکتبال و بیسبال بیشترین آسیب چشمی را ایجاد می کنند. در مرحله ی بعدی ورزش های آبی و ورزش های راکتی (که در آن ها از راکت استفاده می شود) قرار دارند.

زمانی که در مورد آسیب چشمی صحبت می شود، ورزش ها به سه دسته ی کم خطر، پر خطر و بسیار پر خطر تقسیم بندی می شوند.

ورزش های کم خطر(از نظر آسیب چشمی) آن دسته از ورزش هایی هستند که در آن ها از توپ، توپ و چوب هاکی، دسته(برای مثال دسته ی پینگ پونگ) و راکت استفاده نمی شود و تماس بدنی ندارد؛ برای مثال دو  میدانی، شنا، ژیمناستیک و دوچرخه سواری.

در ورزش های پر خطر از توپ، توپ و چوب هاکی، دسته(برای مثال دسته ی پینگ پونگ) و راکت استفاده می شود و تماس بدنی وجود دارد؛ برای مثال بیسبال، بسکتبال، هاکی، فوتبال، تنیس و سایر ورزش های راکتی، واتر پلو، فوتبال آمریکایی و شمشیربازی.

در ورزش های بسیار پر خطر تماس بدنی بدون استفاده از هیچ نوع محافظی وجود دارد؛ برای مثال بوکس، کشتی و ورزش های رزمی.

شایعترین آسیب های چشم به دنبال ورزش چه مواردی هستند؟

انواع شایع آسیب چشم به صورت ضربه(تروما) های نافذ و غیر نافذ و آسیب ناشی از پرتوهای نور خورشید است.

ترومای غیر نافذ زمانی ایجاد می شود که چیزی به ناحیه ی چشم شما ضربه وارد می کند و شایعترین آسیب چشمی به علت ورزش است. بعضی از نمونه های جدی از این نوع آسیب شامل شکستگی استخوان پایینی چشم، پارگی چشم(شکستگی خود حفره ی چشم) و جداشدگی شبکیه می باشد.

کبودی چشم و پلک(چشم سیاه) به نظر بد می رسد اما معمولا آسیبی چندان جدی نیست.

آسیب نافذ زمانی ایجاد می شود که جسمی به داخل چشم فرو برود. این نوع از آسیب چندان شایع نیست. برای مثال می تواند در اثر شکستگی عینکتان در حالی که روی چشمتان است رخ دهد یا انگشت شخص دیگری درون چشمتان فرو برود یا حتی قلاب ماهی گیری درون چشمتان گیر بیوفتد!

این نوع از آسیب نیز می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

آسیب های حاصل از پرتوهای نور خورشید به علت تماس چشم با پرتو های فرابنفش رخ می دهد. این نوع آسیب در ورزش هایی مانند اسکی روی برف، اسکی روی آب و سایر ورزش های آبی شایع است.

قبل از انجام ورزش باید چه ملاحظاتی را در نظر داشت؟

قبل از انجام هر نوع ورزش باید به وسیله ی پزشک خود معاینه شوید. در صورتی که چشمتان مشکلی دارد یا سابقه ی خانوادگی مشکلات شبکیه دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در این موارد برای جلوگیری از ایجاد هر نوع آسیب جدی به چشمتان، باید قبل از انجام هر نوع ورزش پرخطر یا بسیار پرخطر به وسیله ی یک چشم پزشک معاینه شوید.

چگونه می توان از چشمان خود در برابر آسیب محافظت کرد؟

پزشک شما می تواند در مورد چگونگی محافظت از چشم هایتان به شما توضیحاتی بدهد. استفاده از محافظ چشم می تواند از تعداد و شدت آسیب های وارده به چشم بکاهد. فقط لنزهای پلی کربنات ۳ میلی متری باید در عینک محافظ ورزشی استفاده شوند. این لنز ها در اشکال ساده و قابل تجویز وجود دارند و با وجود اینکه سبکترین و باریک ترین لنز ها هستند، در برابر ضربه مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.

هرگز محافظ ها را بدون وجود لنز استفاده نکنید. دقت کنید که عینک ها و لنز های تماسی نمی توانند از چشم های شما در برابر آسیب های نافذ یا غیر نافذ جلوگیری کنند. کلاه ایمنی و محافظ های صورت نیز نمی توانند از چشم های شما مراقبت کنند چون جشمان شما همچنان در دسترس انگشتان فرد دیگر یا وسایل موجود در ورزشی که دارید انجام می دهید، قرار دارد. کلاه ایمنی علاوه بر این ممکن است از سرتان خارج شود و چشمان شما را در معرض آسیب قرار دهد. یک چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا شیوه ی محافظت مناسب با ورزش مخصوص خود را انتخاب کنید.

یک ورزشکار حرفه ای چه زمانی پس از یک آسیب چشمی می تواند ورزش کردن را از سر گیرد؟

ورزشکاران با یک آسیب چشمی جدی باید به وسیله ی یک چشم پزشک کاملا معاینه شوند و تنها با اجازه ی پزشک خود تمرینات یا مسابقات خود را از سر گیرند.چشم آسیب دیده نباید احساس ناخوشایندی داشته باشد و باید بینایی آن مناسب باشد. ضمنا، محافظ چشم باید استفاده شود.

برای آسیب های با جدیت کمتر، تیم پزشکی معمولا بر اساس وضعیت فرد و نوع آسیب تصمیم می گیرد که آیا می توان ورزش کردن را از سر گرفت یا نه؟

ورزشکاران هرگز نباید بی حس کننده های موضعی (داروهای ضد درد) را استفاده کنند تا بتوانند به ورزش کردن ادامه دهند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا