موفقیت

راهبری شخصی چیست؟

در عصرِ لذت های آنی و زودگذر، راهبری شخصی ارزشمندترین مهارتیست که هر فرد را می تواند به قله های رضایتمندی و کیفیت از زندگی برساند.

راهبری شخصی شامل چند مولفه است: خودکنترلی (Self-Control) یعنی تواناییِ کنترل کردن خود، از این نظر که بر تمایلات و سلایق خود تسلط داشته باشیم. افرادی که خودکنترلی دارنند می توانند آنچه می خواهند را تعدیل کنند تا اطمینان یابند که افراط یا تفریط نمی کنند.

سنت توماس آکوویناس  که یک فیلسوف و دین شناس بود، گفت که افراد خودکنترلگر می توانند “زندگی خود را حفظ کنند”. بعبارت دیگر، آنها قادرند که کارهای درستی را انجام بدهند تا خودشان را سالم و شاد نگه دارند.

سه عادتِ خودکنترلی

افراد خودکنترل گر دارای سه عادت هستند:

  1. حفاظت از خود: این افراد نگرشی سالم درمورد “مسائل” دارند و روی چیزهایی تمرکز می کنند که برای زندگی کردن به آنها نیاز دارند، نه اینکه به دنبال چیزهایی باشند که می خواهند. آنها از چیزی استفاده می کنند که برای غنا بخشیدن به زندگی خود به آن نیاز دارند، و افراط نمی کنند. آنها به هیچ طریقی سعی در بهره کشی از دیگران ندارند.
  2. ابراز وجود: آ نها ارزش های خود را می شناسند، و خیلی راحت به نحوی آنچه فکر می کنند را می گویند که دیگران نیز اجازه صحبت کردن داشته باشند. آنها در برابر دیگران قاطع اما لطیف هستند، و خودشان یا دیگران را نا امید و سرخورده نمی کنند.
  3. خودتحقق بخشی (self-fulfillment): راهی که به خودتحقق بخشی می انجامد ارتباط نزدیکی با تاب آوری دارد. افراد خودکنترلگر می فهمند که اگر قرار است مهارتی کسب کنند مهم است که در انجام فعالیت های دشوا استقامت و پشتکار داشته باشند. با اینحال، اگر پشتکار داشته باشید مهارت را آموخته و از آن لذت خواهید برد.

نمونه هایی از مهارتهایی که به راحتی کسب نمی شوند اما لذت زیادی به انسان می دهند شامل این موارد می شوند: نقاشی و دیگر هنرهای بصری، نواختن یک آلت موسیقی و مطالعه در یک موضوع مورد علاقه.

اساسا، خودکنترلگری به ما این امکان را می دهد که از چیزهای خوبِ زندگی بطور متعادلی لذت ببریم بدون اینکه زیاده از حد بخواهیم و همچنین کمک می کند بفهمیم که چه موقع به اندازه کافی لذت برده ایم.

نتیجه:

راهبری شخصی: مدیریت بر خود، مراقبت از خود، احترام به خود
نتایج: سلامتی، انرژی، پایداری.

دکمه بازگشت به بالا