دو مطالعه جدید اقتصاددانان، نشان میدهد نرخ مرگومیر کرونا در میان سیاهپوستان آمریکا بیشتر از سفیدپوستان است، که دلیل آن اتکای بیشتر سیاهپوستان به حملونقل عمومی برای عبور و مرور درون شهری است. یکی از این مطالعات که اقتصاددان دانشگاه ویرجینیا، جان مکلارن انجام داده، نشان میدهد این شکاف تا حدی به خاطر این واقعیت است که کارگران سیاهپوست بیشتر از مترو و اتوبوس استفاده میکنند.
حدود ۱۰.۴ درصد سیاهپوستانی که در سطح شهر تردد میکنند، از وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنند و این نرخ برای سفیدپوستها ۳.۴ درصد است.
هر دو این تحقیقها، این احتمال را زیاد نشان دادهاند که دلایل دیگری هم میتواند در تبعیض نژادی در نرخ مرگومیر کرونا نقش داشته باشد؛ از جمله دسترسی به مرخصی استعلاجی، تبعیض در خدمات درمانی و تفکیکسازی محل اقامت. یک موضوع دیگر این است که سیاهپوستان بیشتر در مشاغل خدماتی هستند که در اوج پاندمی و قرنطینه، باید همچنان سر کار باشند.
محققان دانشگاههای یل و پیتزبرگ میگویند، سیاهپوستان ۳.۵ برابر بیشتر و لاتینتبارها دو برابر بیشتر از سفیدپوستان، بر اثر کرونا میمیرند. این تحقیقها، آمار مرگومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را به عنوان درصدی از کل جمعیت سیاهپوستان در نظر گرفتهاند، نه درصدی از آنهایی که به بیماری مبتلا شدهاند.
به طور کلی، تحقیقات آمریکاییها نشان میدهد حملونقل عمومی، به دلیل مجاورت با غریبهها و ازدحام در مدت طولانی، افراد را به طور خاص در معرض ریسک بیشتری قرار میدهد. این موضوع، تلاشهای مقامات شهرها را برای مقابله با کرونا پیچیدهتر میکند. از آنجایی که خیلی از ساکنین و نیروی کار شهرها به حملونقل عمومی وابستهند، این مطالعات میگویند از سرگیری فعالیتهای اقتصادی باید وابسته به توانایی مقامات بر تضمین امنیت اتوبوسها و قطارهای شهری باشد.
در برخی شهرها اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ ازجمله در پاریس، مسافران مترو ملزم به ماسک زدن و یکی در میان نشستن هستند. آژانس سلامت فرانسه میگویند از اوایل ماه مه، فقط ۱ درصد موارد ابتلای جدید، ناشی از استفاده از حملونقل عمومی بوده است.
سیستم مترو نیویورک هم ضدعفونی ایستگاهها و قطارها را به طور جدی دنبال میکند و یک اپلیکیشن راهاندازی شده که به رانندهها میگوید کدام ایستگاهها به طور غیرعادی شلوغتر هستند.