بیماریهای گوارش و کبد

زخم معده و دوازدهه (باکتری هلیکوباکترپیلوری)

اگر زخم اثني عشر داريد مي دانيد كه مي‏تواند مشكلي ناخوشايند و يا حتي دردناك باشد. اما آيا علت آن را مي‏دانيد؟ در گذشته تصور براين بود كه زخم‏ها توسط غذاي پرادويه، فشار روحي يا داشتن يك شخصيت مضطرب ايجاد مي‏شوند. اكنون مي‏دانيم كه اكثر زخم‏ها احتمالاً به علت عفونت با يك باكتري به نام هليكوباكتر پيلوري به وجود مي‏آيند.

علائم شایع زخم 
زخم‏ها ممکن است با یا بدون علامت باشند و اغلب، علائمی گذرا و غیر مداوم دارند. اگر مبتلا به زخم هستید، ممکن است متوجه بعضی از علائم شایع زیر شده باشید:
◄ سوزش، پیچش یا درد شبیه گرسنگی در ناحیه معده، اغلب ۱ تا ۳ ساعت بعد از غذا یا در نیمه شب
◄ تهوع و استفراغ
◄ مدفوع قیری رنگ، سیاه یا خون آلود (که نشان دهنده خونریزی از زخم است).


چگونگی بررسی و معاینه شما
ارزیابی و معاینه شما به وسیله پزشک می‏تواند نشان‏دهد که آیا شما زخم دارید یا نه و نیز تعیین کند که آیا عامل آن هلیکوباکترپیلوری است یا نه.
پزشک ممکن است سؤالاتی از شما بکند و احتمالاً یک سری آزمایش انجام دهد. ممکن است قبل از انجام آزمایش‏های گران قیمت درمان‏های خاصی انجام شود.
تاریخچه
پزشک شما احتمالاً خواهد پرسید: آیا سابقه خانوادگی مثبت از لحاظ زخم دارید(زیرا زخم‏ها تمایل دارند که به صورت خانوادگی بروز کنند).
همچنین ممکن است از شما سؤال شود: آیا سیگار می‏کشید یا مسکن مصرف می‏کنید (چرا که این کارها احتمال وجود زخم را بالا می‏برند).

بعضی آزمایشات ویژه
بعضی آزمایش‏های خاصی می‏توانند وجود زخم را تأیید کنند. عکس (اشعه‏ایکس) ویژه که توسط باریم از قسمتهای فوقانی دستگاه گوارش تهیه می‏شود به تعیین محل زخم کمک می‏کند.
در طی این آزمون شما یک مایع گچی رنگ که محتوی باریم است می‏نوشید. این مایع کمک می‏کند تا زخم در تصویر گرفته‏شده توسط اشعه‏ایکس دیده شود. معاینه توسط آندوسکوپی با یک لوله طویل که از طریق دهان به طرف معده عبور داده می‏شود انجام می‏گردد و امکان مشاهده نزدیک زخم را به پزشک می‏دهد. تعدادی آزمایش سرمی و تنفسی نیز در دسترس هستند که وجود هلیکوباکترپیلوری را در دستگاه گوارش شما نشان می‏دهند.

نحوه درمان
بعد از این که تحت معاینه و بررسی قرار گرفتید پزشک می‏تواند درمان را شروع کند. اگر آزمایش‏ها نشان دهند که باکتری هلیکوباکترپیلوری در دستگاه گوارش شما وجود دارد، درمان‏های دارویی برای کشتن این باکتری تجویز می‏شود و نتیجتاً زخم نیز ترمیم می‏یابد.

درمان های دارویی
برای کشتن باکتری هلیکوباکترپیلوری احتمالاً پزشک شما آنتی‏بیوتیک‏های ویژه‏ای تجویز خواهد کرد. اغلب درمانهای دارویی معمول زخم نیز تجویز می‏شوند. بیشتر اوقات کشتن این باکتری مانع از برگشت زخم خواهد شد. گاهی اوقات همه باکتری‏ها کشته نمی‏شوند یا اینکه مجدداً برمی‏گردند. اگر این حالت اتفاق بیفتد زخم دیگری تشکیل خواهد شد.

مواردی که باید پزشک را مطلع کنید
با درمان مناسب، اکثر زخم‏ها بدون مشکل ترمیم می‏شوند اما اگر شما متوجه هر کدام از موارد ذیل شدید به پزشک خود اطلاع دهید:
◄ استفراغ مکرر یا استفراغ خونی
◄ مدفوع قیری رنگ، تیره یا خونی
◄ درد ناگهانی و شدید
◄ کاهش مداوم وزن
◄ تداوم درد بعد از خوردن داروهایتان

زخم‏ها کجا تشکیل می‏ شوند
یک زخم (جراحت یا ضایعه‏ای شبیه دهانه آتشفشان) می‏تواند در دو منطقه اصلی دستگاه گوارش تشکیل شود: در اثنی‏عشر جایی که معده به روده کوچک متصل می‏شود و دیگری در خود معده.
این دو ناحیه محتوی اسید و آنزیم‏هایی قوی هستند که به هضم غذایی که می‏خورید کمک می‏کنند. برای محافظت بافت دستگاه گوارش در برابر این مواد، معده و اثنی‏عشر توسط لایه مخاطی محافظت کننده‏ای پوشیده شده ‏اند.

 به چه صورت هلیکوباکترپیلوری باعث زخم می ‏شود؟
باکتری هلیکوباکترپیلوری شایع است و ممکن است از یک شخص به شخص دیگر انتقال یابد.
وقتی این باکتری وارد بدن شود، دوست دارد که در لایه مخاطی حفاظت کننده، که معده و اثنی‏عشر را می‏پوشاند، مخفی شود، سپس لایه مخاط را تضعیف کند و بافت زیرین آن را تحریک نماید.
اسید ممکن است از لایه مخاط تضعیف شده عبور کند و بافت ملتهب زیرین را بسوزاند. این عوامل ممکن است منجر به شکل‏گیری زخم در آستر معده یا اثنی‏عشر شوند.

کمک به موفقیت درمان
داروهایتان را دقیقاً همان‏گونه که پزشک یا داروسازتان به شما آموزش می‏دهد مصرف کنید. مصرف داروها ممکن است باعث شودکه شما برای مدت زمان کوتاهی احساس کنید که حالتان بدتر شده اما باید بدانید که این بهترین راه برای کشتن تمام باکتری‏های هلیکوباکترپیلوری و ممانعت از برگشت زخم است. پرهیز از کشیدن سیگار و عدم مصرف مسکن‏هایی مانند آسپیرین و داروهای مشابه می‏تواند به بهبود زخم و جلوگیری از برگشت آن کمک کند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا