اخبار سلامت

سازمان غذا و دارو(FDA): در بسیاری از مکمل ها مواد تایید نشده وجود دارد!

نویسنده: Alan Mozes (گزارش دهنده ی روزانه ی سلامت)

جمعه  ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸_ اخبار روزانه ی سلامت

بر اساس تحقیقات جدید؛ “در دهه ی گذشته، مقامات بهداشت ایالات متحده بیش از ۷۰۰ هشدار در مورد فروش مکمل های غذایی حاوی مواد غیرقابل تایید و بالقوه خطرناک صادر کرده اند.”

یافته های سازمان غذا و دارو نشان می دهد که تقریبا در همه ی موارد (۹۸ درصد) وجود این مواد غیر قابل تایید و خطرناک در هیچ جای برچسب روی مکمل ها ذکر نشده است!

زمانی که FDA هشدار های خود را به صورت گسترده منتشر کرد، مشخص شد که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ حدود ۴۶ درصد از هشدار ها مربوط به مکمل های افزایش دهنده ی لذت جنسی بوده است در حالیکه تولیدات مربوط به کاهش وزن ۴۱ درصد سهم داشته اند. از حدود ۱۲ درصد باقیمانده نیز بیشترین سهم مربوط به مکمل های عضله ساز بوده است.

طی سال های اخیر مشکل مکمل های مربوط به بدنسازی در حال افزایش بوده است به طوری که از سال ۲۰۱۲ تا کنون، ۵۷ درصد از هشدار ها را به خود اختصاص داده است.

ادامه ی مقاله را نیز مطالعه کنید، ممکن است مورد پسندتان باشد:

آقاب دکتر Cohen (متخصص داخلی کمیته سلامت کمبریج و یکی از اساتید دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون) گفته است: “در طول دهه ی گذشته، از همان ابتدا که ردیابی این مشکل را آغاز کردم، فقط شاهد این بوده ام که تعداد مکمل های غنی سازی شده با دارو ها به سرعت در حال افزایش است. به نظر می رسد در سال ۲۰۰۹ کمتر از ۱۵۰ برند “مکمل شامل دارو” وجود داشته است اما کاملا واضح است که امروزه به راحتی بیشتر از ۱۰۰۰ برند از این نوع وجود دارد.”

دکتر Cohen نویسنده ی یک مجله ی شامل آنالیز های جدید است که به صورت آنلاین در ۱۲ اکتبر در JAMA Network Open منتشر شده است. اجرای این مطالعه به عهده ی Madhur Kumar از موسسه ی غذا و داروی آمریکا در کالیفرنیا بود.

به گفته ی تیم آقای Kumar بیش از نیمی از آمریکایی های بزرگسال به صورت روتین انواع مختلفی از مکمل های تغذیه ای را مصرف می کنند که تخمین زده می شود سالانه ارزشی به اندازه ی ۳۵ میلیارد دلار داشته باشد!

FDA به وضوح هشدار داده است که مکمل ها نمی توانند جایگزینی برای دارو های با یا بدون نسخه باشند و نباید به عنوان راهی برای درمان یا پیشگیری از بیماری ها در نظر گرفته شوند. به بیانی دیگر، FDA مکمل های غذایی ( شامل ویتامین ها، مواد معدنی، مواد گیاهی، آمینو اسید ها و آنزیم ها) را در دسته ی غذاها طبقه بندی می کند و نه دارو ها!

این شکل از جداسازی با اهمیت است.

آقای Cohen توضیح داده است:” رسیدگی به مکمل ها کاملا متفاوت از داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه است، دارو ها توسط FDA به دقت بررسی می شوند در حالیکه FDA به بررسی مکمل ها نمی پردازد و هیچگونه شواهدی مبنی بر سالم بودن و کارایی مکمل ها قبل از آن که به دست مشتری ها برسد، ارائه نمی کند. اساسنامه ی مربوط به بهداشت و آموزش مکملهای غذایی FDA ( منتشر شده در سال ۱۹۹۴) اساسا بار مسئولیت ارزیابی سلامت مکمل ها، محتوا و برچسب گذاری آن ها را در درجه اول بر روی شانه های تولید کنندگان قرار می دهد.”

به گفته ی دانشمندان این شکل از سازماندهی به این معناست که FDA توانایی این را دارد که یک مکمل که آسیب رسانی آن گزارش شده است را از بازار حذف کند اما عملا این اتفاق تنها بعد از اثبات ضرر رسانی آن رخ می دهد که در نتیجه این امر خطر مواجهه با سطح وسیعی از عوارض جانبی جدی مربوط به دارو های بدنسازی را باعث می شود برای مثال سکته، نارسایی کلیه، آسیب کبدی، لخته شدن خون و حتی مرگ

که همین سازماندهی، نوک پیکان منتقدان است و به گفته ی تیم مطالعاتی تخمین های اولیه نشان می دهد که تقریبا ۲۳ هزار مراجعه به اورژانس و ۲ هزار مورد بستری سالانه در ایالات متحده را باعث شده است.

این آنالیز جدید به بازبینی اطلاعات ارزشمند ده ساله ی FDA با عنوان “تولیدات بدنسازی به عنوان مکمل های غذایی به فروش می رسند” پرداخته است. در مدت زمان این بازبینی تقریبا ۸۰۰ اخطار هشدار دهنده برای مکمل های تولید شده توسط ۱۴۷ شرکت مختلف صادر شده که البته برای برخی از آن ها این هشدار ها متعدد بوده است.

یافته های محققان نشان می دهد که حدود ۲۰ درصد از هشدار ها به تولیداتی اختصاص داشته است که شامل بیش از ۲ ماده ی غیر قابل تایید بوده است!

نکته ی جالب دیگر اینکه سیلدنافیل( که عوام با نام ویاگرا می شناسند) یکی از موادی بود که در حدود نیمی از هشدار های مربوط به مکمل های تقویت کننده ی قوای جنسی وجود داشت.

در سال ۲۰۱۰، ماده ی ضد اشتهای سیبوترامین به علت عوارض قلبی_عروقی از بازار دارویی حذف شد در حالیکه وجود آن در حدود ۸۵ درصد از مکمل های کاهش وزن گزارش شده بود.

و از میان مکمل های عضله ساز، استروئید های سینتتیک یا اجزای مشابه استروئید در ۹۰ درصد موارد عامل نگرانی و هشدار ها بود.

به گفته ی دکتر Cohen، هر گونه راه حل موثر زمانی مقدور خواهد بود که قوانین به گونه ای تغییر کند که نظارت بر مکمل ها برای FDA مقدور باشد. در نتیجه استفاده از مکمل ها بدون تجویز و توصیه ی پزشک ممنوع خواهد بود.

او تاکید کرد:” در صورتی که پزشک شما برای سلامتی شما مکملی را توصیه نمی کند، به احتمال زیاد مصرف آن کمکی به شما نخواهد کرد. با این وجود به بیمارانی که همچنان تمایل به استفاده از مکمل ها دارند توصیه می کنم مکمل هایی را خریداری کنند که تنها یک عنصر یا ماده روی برچسب آن ها نوشته شده است و از خرید مکمل های ارتقا دهنده ی سلامت مانند ارتقا دهنده ی سیستم ایمنی یا تقویت کننده ی عضلات خودداری کنند.”

دکمه بازگشت به بالا