ANTIPARASITICS

CHLOROQUINE

کلروکین

CHLOROQUINE

موارد مصرف:

این دارو برای درمان یا پیشگیری از مالاریا ناشی از پلاسمودیوم ویواکس، پلاسمودیوم اوال و پلاسمودیوم مالاریه مصرف می ‌شود. کلروکین همچنین در درمان آرتریت روماتویید،‌ اسکلرودرما، پمفیگوس، آمیبیاز خارج رود‌ه ‌ای و لوپوس اریتماتوز مصرف می ‌شود.
هشدارها: در صورت وجود نارسایی کبد، نارسایی کلیه، پسوریازیس، اختلالات نورولوژیک،‌ میاستنی گراو، اختلالات حاد معدی-رود‌ه ‌ای، کمبود G ۶PD و اختلالات شدید خونی با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبی: اختلالات معدی-رود‌ه ‌ای، سردرد، تشنج،‌ اختلالات بینایی، سرکوب مغز استخوان، بی رنگ شدن مو یا ریزش آن و واکنش‎‌ های حساسیتی با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل‎ های دارویی: دارو‌های آنتی ‎اسید جذب کلروکین را کاهش می دهند. کلروکین اثر دارو‌های ضدصرع را کاهش می دهد. کلروکین احتمالاً موجب افزایش غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین و دیگوکسین می ‌شود. کلروکین ممکن است علائم میاستنی گراو را تشدید و اثرات دارو‌های نئوستیگمین و پیریدوستیگمین را کاهش دهد. سایمتیدین غلظت پلاسمایی کلروکین را افزایش می ‎دهد. مصرف همزمان کلروکین با واکسن ‌هاری ممکن است بر پاسخ بدن نسبت به واکسن موثر باشد. احتمال بروز آریتمی بطنی در مصرف همزمان این دارو با آمیودارون افزایش می یابد. تجویز همزمان مفلوکین و کلروکین احتمال خطر بروز تشنج را افزایش می دهد.

نکات قابل توصیه
۱- تزریق سریع دارو ممکن است باعث بروز کلاپس قلبی-عروقی کشنده شود.
۲- برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا بهتراست از یک هفته قبل از سفر به مناطق آلوده مصرف کلروکین را آغاز کرد و حداقل تا چهار هفته پس از بازگشت ادامه داد.
۳- به  منظور کاهش تحریک گوارش بهتر است دارو با غذا یا شیر مصرف شود.
۴- مراجعه منظم به پزشک برای بررسی مشکلات خونی، ضعف عضلانی و معاینات چشم پزشکی ضروری است.

مقدار مصرف
خوراکی
بزرگسالان: در درمان مالاریا یک مقدار اولیه ۶۲۰ میلی گرم مصرف می شود که ۸-۶ ساعت بعد با ۳۱۰میلی گرم در یک نوبت ادامه می ‎یابد و پس از آن نیز به مقدار mg/day ۳۱۰ برای ۲ روز مصرف می ‌شود. برای درمان آرتریت روماتویید و لوپوس اریتماتوز mg/day ۱۵۰ تا حداکثر  mg/kg/ day   ۲/۵ مصرف می شود. برای پیشگیری از مالاریا مقدار ۳۱۰ میلی گرم یک  بار در هفته مصرف می شود. درمان پیشگیرانه بایستی یک هفته قبل از ورود به منطقه آلوده شروع و تا چهار هفته پس از ترک منطقه ادامه یابد.
کودکان: در درمان مالاریا، مقداراولیه mg/kg ۱۰ مصرف می ‌شود که ۸-۶ ساعت بعد با مصرف mg/kg ۵ در یک نوبت ادامه می‎ یابد و پس از آن نیز به مقدار mg/day ۵ برای ۲ روز مصرف می ‌شود. برای پیشگیری از مالاریا در نوزادان تا ۱۲ هفته (زیر ۶ کیلوگرم)، ۳۷/۵ میلی گرم هر هفته، ۱۲ هفته تا یک سال (۱۰-۶ کیلوگرم)،‌ ۷۵ میلی گرم هفته ‌ای یک  بار، ۴-۱ سال (۱۶-۱۰ کیلوگرم)‌، ۱۱۲/۵ میلی گرم هفته ‌ای یک  بار، ۸-۴سال (۲۵-۱۶ کیلوگرم)، ۱۵۰ میلی گرم هفته ‌ای یک  بار،‌ ۱۳-۸ سال (۴۵-۲۵ کیلوگرم)، ۲۲۵ میلی گرم و یا ۲۳۲/۵ میلی گرم هفته ‌ای یک  بار مصرف می شود.
تزریقی
مقدار اولیه mg/kg ۱۰ به صورت انفوزیون بسیار آرام داخل وریدی طی مدتی که نباید کمتر از ۸ ساعت باشد تجویز می شود. انفوزیون های بعدی به  میزان mg/kg ۵ هر ۸ ساعت تا هنگامی که مقدار کل تجویز به mg/kg ۲۵ برسد، صورت می گیرد. به  محض این که بیمار قادر به مصرف کلروکین از راه خوراکی باشد، باید انفوزیون قطع شود. هنگامی که تجهیزات لازم برای انفوزیون داخل وریدی در دسترس نباشد، کلروکین را می توان از طریق داخل عضلانی و یا زیرجلدی با مقدار mg/kg ۲/۵ هر ۴ ساعت و یا mg/kg ۳/۵ هر ۶ ساعت تجویز نمود تا مقدار کل تجویز به mg/kg ۲۵ برسد.

اشکال دارویی

Tablet: 250mg
Injection: 30mg/ml, 40mg/ml, 50 mg/ml
Syrup: 50mg/5ml, 25mg/5ml

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا