اخبار سلامت

در صورت ابتلا به کووید-۱۹، انجام هر گونه عمل جراحی غیرضروری را به مدت حداقل ۷ هفته به تعویق بیندازید!

مطالعات نشان داده اند که میزان مرگ و میر در بیمارانی که قبل از عمل جراحی مبتلا به کووید ۱۹ بوده اند نسبت به همتایان سالم بیشتر می باشد. از آنجایی که واکسیناسیون کامل در کشورهای با درآمد کم و متوسط احتمالا تا سال ۲۰۲۳ طول کشیده و حتی در کشورهای توسعه یافته -با روند قابل قبول واکسیناسیون- ده ها میلیون بهبود یافته از کووید ۱۹ وجود دارد، بنابراین شناسایی زمان مناسب برای انجام عمل های جراحی مختلف در بهبود یافتگان کووید ۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مطالعه کوهورت بین المللی و چند مرکزی که با همکاری پزشکان و پزوهشگران از ۱۱۶ کشور جهان از جمله ایران و به مرکزیت انگلستان (دانشگاه بیرمنگهام) صورت گرفت، ۱۶۷۴ بیمارستان و حدود ۱۴۰ هزار بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه نشان داد که نسبت شانس (OR) مرگ و میر ۳۰ روزه (یعنی در فاصله ۳۰ روز بعد از عمل جراحی) در بیمارانی که قبل از جراحی به کووید ۱۹ مبتلا نشده بودند ۱.۵ درصد و در بیمارانی که به فاصله کمتر یا مساوی دو هفته قبل از جراحی به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند ۴.۱ درصد بوده است. همچنین این میزان برای فواصل ۳ تا ۴ هفته و ۵ تا ۶ هفته به ترتیب ۳.۹ درصد و ۳.۶ درصد بوده است.

نتیجه اینکه بهتر است هر گونه عمل جراحی تا فاصله حداقل ۷ هفته از زمان شروع علائم بیماری کووید ۱۹ به تعویق بیافتد. همچنین برای بیمارانی که علائم آن ها مزمن شده و مدت زمان بیشتری درگیر بیماری هستند توصیه می شود که این تعویق از ۷ هفته نیز بیشتر باشد.

واحد پژوهشی  NIHR Global Health Research Unit on Global Surgery ، یک انجمن علمی-پژوهشی متشکل از جراحان در رشته های مختلف و از اقصی نقاط جهان می باشد. هسته ی اصلی این واحد پژوهشی را اساتید بنام جراحی دانشگاه های Edinburgh و Birmingham همچون Professor Dion Morton و Professor Peter Brocklehurst تشکیل می دهند و این انجمن توسط NIHR حمایت می شود.

تا کنون دو پروژه پژوهشی اصلی و مهم  GlobalSurg و COVIDSurg با مشارکت بیش از ۱۲۰ کشور و ۱۵۰۰۰ پژوهشگر از سراسر دنیا در این انجمن به انجام رسیده و همچنان ادامه دارد.
اولین مقاله از پروژه COVIDSurg در مورد زمان مناسب برای عمل جراحی در بیماران مبتلا و بهبود یافته از کووید ۱۹ در مجله Anaesthesia به چاپ رسیده است.

دکتر محمدحسین خسروی (تهیه کننده این مطلب) به عنوان National Lead در ایران و عضو Dissemination Committee در پروژه COVIDSurg فعالیت دارند.


منبع:

https://globalsurg.org/

دکمه بازگشت به بالا