اخبار سلامت

آسم را هم به لیست دلایل احتمالی چاقی در کودکان اضافه کنید!

این مطالعه اخیرا در ژورنال European Respiratory منتشر شده است.

جمعه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ : گزارش روزانه ی سلامت

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که ” کودکان مبتلا به آسم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی دوران کودکی هستند.”

به گفته ی محققان، این حقیقت پذیرفته شده است که چاقی یک فاکتور خطر برای ابتلا به آسم است، اما یافته های جدید نشان می دهد که عکس این قضیه نیز صادق است!

نویسندگان این مطالعه، اطلاعات مربوط به ۲۱ هزار کودک از ۹ کشور اروپایی را بررسی کردند. برای این کودکان بین سنین ۳ تا ۴ سالگی تشخیص آسم گذاشته شده بود و تا ۸ سالگی نیز پیگیری شده بودند.

در مقایسه با کودکان سالم، کودکان مبتلا به آسم ۶۶ درصد شانس بیشتر برای ابتلا به چاقی داشتند. علاوه بر آن خطر چاقی در کودکانی که پیوسته ویز داشتند، ۵۰ درصد بیشتر بود.( ویز نوعی صدای تنفسی است که به علت تنگی راه های هوایی، معمولا طی بازدم، با گوشی پزشکی و حتی در موارد شدیدتر بدون آن نیز، شنیده می شود.)

بر اساس یافته های مطالعه، کودکانی که آسم فعال داشتند ۲ برابر کودکان بدون آسم به چاقی مبتلا بودند.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Gilliland (استاد پزشکی پیشگیرانه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی) در یکی از گزارش های اخبار دانشگاه گفت:” آسم ممکن است به شیوع چاقی کمک کند؛ ما باید فورا متوجه شویم که آیا پیشگیری و درمان کافی برای آسم می تواند منجر به کاهش میزان چاقی شود یا نه!”

به گفته ی محققان، یکی از راه هایی که ممکن است آسم از طریق آن باعث افزایش چاقی شود، محدودیت فعالیت بدنی کودکان مبتلا به آسم است.

دلیل دیگری که مطرح شده است، مصرف دوز های بالایی از کورتیکواستروئید های استنشاقی برای درمان آسم است که می تواند خطر چاقی را افزایش دهد. در این مطالعه نیز کودکان مبتلا به آسمی که دارو مصرف می کردند، با احتمال بیشتری در معرض خطر چاقی بودند.

خانم Lida Chatzi (نویسنده ی ارشد مقاله و استاد پزشکی پیشگیرانه از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی) گفته است:” ما به این موضوع اهمیت می دهیم زیرا در ایالات متحده حدود ۶.۵ میلیون کودک مبتلا به آسم وجود دارد، یعنی حدود ۱ کودک از هر ۱۰ کودک.”

او ادامه داد:” آسم یک بیماری مزمن دوره ی کودکی است و اگر واقعا باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی باشد ما می توانیم با توصیه والدین و پزشکان به چگونگی درمان و مداخله برای این بیماری، کمک کنیم تا کودکان به گونه ای بزرگ شوند که از سلامت خود در بزرگسالی لذت ببرند.”

به گفته ی مرکز پیشگیری و مراقبت از بیماری های ایالات متحده، حدود ۴۰ درصد از آمریکایی ها(حدود ۹۳ میلیون نفر) چاق هستند و چاقی با بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و سکته ارتباط  دارد.

علاوه بر آن، هر سال تعداد آمریکایی های مبتلا به آسم نیز در حال افزایش است به گونه ای که در حال حاضر بیش از ۱ نفر از هر ۱۲ نفر مبتلا هستند.

دکمه بازگشت به بالا