BLOOD PRODUCTS/MODIFIERS/VOLUME EXPANDERSDEFERASIROX

DEFERASIROX

دفراسیروکس

DEFERASIROX

موارد مصرف:

این دارو در درمان زیادی مزمن آهن در مبتلایان به تالاسمی ماژور که تحت انتقال مکرر خون هستند مصرف می شود.

موارد منع مصرف:

در صورت وجود کاهش کلیرانس کراتینین، عملکرد ضعیف و خطر سندرم های میلودیسپلازی یا بدخیمی های پیش رفته و کاهش تعداد پلاکت نباید مصرف شود.

هشدارها: این دارو ممکن است باعث نارسایی کبد یا کلیه و یا خونریزی گوارشی شود که گاهاً این عوارض ممکن است کشنده باشند.

عوارض جانبی: اختلالات گوارشی، سردرد، دفع پروتئین در ادرار، خارش، راش، و با شیوع کم تر هپاتیت، سنگ صفراوی، ادم، خستگی بیش از حد، اضطراب، اختلال خواب، سرگیجه، تب، فارنژیت، دفع گلوکز در ادرار، توبولوپاتی کلیه، اختلالات شنوایی و بینایی و پیگمانته شدن پوست، از کار افتادن کبد، نارسایی کلیه، اختلالات خونی، واکنش های ازدیاد حساسیت و ریزش مو از عوارض جانبی این دارو هستند.

نکات قابل توصیه
۱- قبل و حین درمان نیاز به معاینه سالانه چشم و گوش است.
۲- وزن، قد و رشد و نمو جنسی در کودکان باید به  طور سالانه بررسی شود.
۳- غلظت سرمی فریتین باید هر ماه سنجیده شود.
۴- در صورت وجود سابقه سیروز کبدی، آزمون عملکردهای کبدی باید قبل از شروع درمان و سپس هر ۲ هفته در طی ماه اول و سپس هر ماه انجام گیرد.
۵- سنجش میزان پایه کراتینین سرم الزامی است و عملکرد کلیه باید به  صورت هفتگی در ماه اول و سپس هر ماه مورد آزمون قرار گیرد.
۶- ترانس آمینازهای سرمی و بیلی روبین باید قبل از درمان و سپس هر ۲ هفته در ماه اول درمان و سپس هر ماه کنترل شود.
۷- آزمون دفع پروتئین در ادرار باید هر ماه انجام گیرد.

تداخل های دارویی: این دارو باعث افزایش غلظت پلاسمایی رپاگلینید و پاکلی تاکسل و کاهش غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین و ضدبارداری های خوراکی و میدازولام می شود. جذب دفراسیروکس با آنتی اسیدها کاهش می یابد. خطر خونریزی در مصرف همزمان دفراسیروکس و داروهای ضدانعقاد زیاد می شود. احتمال زخم و تحریکات گوارشی در مصرف همزمان دفراسیروکس و بیس فسفونات ها، دفراسیروکس و کورتیکوستروییدها، دفراسیروکس و NSAIDها زیاد می شود و کارایی دارو در مصرف همزمان با کلستیرامین و همچنین همزمان با داروهای القاکننده آنزیم های کبدی مانند فنوباربیتال، فنی توئین، ریفامپین و ریتوناویر کاهش می یابد.

مقدار مصرف: ابتدا mg/kg/day ۱۰-۳۰ بر اساس غلظت فریتین سرم و مقدار خون منتقل شده استفاده می شود و برای مقدار نگهدارنده، هر ۶-۳ ماه در مراحل mg/ kg ۵-۱۰ و بر اساس غلظت فریتین سرم تنظیم مقدار می گردد. حداکثر مقدارمعمول دارو mg/kg/day ۳۰ است، اما ممکن است تاmg/kg/day ۴۰ افزایش یابد و زمانی که کنترل حاصل گردد، در مراحل mg/ kg ۵-۱۰ کاهش مقدار صورت گیرد.

اشکال دارویی

Tablet: 125mg, 250mg, 500mg

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا