اخبار سلامت

انجمن قلب آمریکا(AHA): فرد نجات یافته از دوبار تشخیص سرطان پستان، متوجه می شود که به یک قلب جدید نیاز دارد!

دارو های شیمی درمانی اسفتاده شده برای درمان سرطان پستان خانم Toni Wild باعث نارسایی قلب او شده است!

سه شنبه ۱۶ اکتبر  ۲۰۱۸(انجمن قلب آمریکا)

خانم Wild، به عنوان یک پرستار، شاهد بیمارانی با عوارض جانبی شایع شیمی درمانی مانند ریزش مو، خستگی و تهوع بود اما زمانی که در ۲۹ سالگی برای خودش تشخیص سرطان پستان گذاشته شد، انتظار نداشت مصرف دارو های شیمی درمانی باعث آسیب به قلبش شود.

خانم Wild:” این اتفاقات حقیقتا مانند یک سفر بود!”

سرطان پستان در سال ۱۹۹۲ برای خانم Wild تشخیص داده شد. درمان او شامل لامپکتومی(جراحی برداشتن تومور) به همراه رادیوتراپی و دارو های شیمی درمانی سیکلوفسفاماید و آدریامایسین بود. از آنجایی که هر دوی این دارو ها می توانند روی قلب اثر بگذارند، پزشکان برای بررسی عملکرد قلب او، قبل و بعد از شروع درمان، برای او اکوکاردیوگرافی انجام دادند، هر دوی تست ها نشان داد که قلب او کاملا سالم است.

در سال ۱۹۹۸، خانم Wild متوجه شد که یک تومور جدید در پستان دیگر او نیز تشکیل شده است. این بار درمان او شامل یک ماستکتومی(برداشتن کامل پستان) دوطرفه به همراه همان دارو های شیمی درمانی قبلی بود.

باز در بررسی های قلبی مشخص شد که وضعیت قلب او خوب است و او دوباره به بازی راکت بال و  مسابقات دوی ۵ کیلومتری که در نزدیکی منزلش در Hattiesburg برگزار می شد، پرداخت.

سه ماه بعد در ماه مارس ۱۹۹۹، او دوباره به پزشک خود مراجعه کرد درحالی که دچار سرفه های آزار دهنده شده بود و همیشه احساس خستگی داشت. این بار، اکوکاردیوگرافی نشان داد که او دچار نارسایی قلبی شده است! (نارسایی قلبی شرایط مزمنی است که در آن قلب نمی تواند آن طور که باید، خون را پمپاژ کند.)

خانم Wild شروع به مصرف دارو هایی برای درمان این نارسایی قلبی کرد. این دارو ها برای حدود یه دهه جواب داد اما بعد از آن، یک اکوکاردیوگرافی نشان داد که قلب او ضعیف تر هم شده است. پزشک خانم Wild به او گفت که او نیاز به یک قلب جدید دارد!

در اوایل سال جاری، انجمن قلب آمریکا بیانیه ای علمی در ارتباط با بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به سرطان پستان صادر کرد.

دکتر Laxmi Mehta، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه اوهایو اوکلن در کلمبوس و نویسنده اصلی بیانیه، گفت: “در طی سه دهه ی گذشته، پیشرفت در تشخیص سریع و درمان سرطان پستان به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از آن کمک زیادی کرده است اکنون اما این درمان ها می تواند به آسیب قلبی بیانجامد! زنان مبتلا به سرطان پستان باید بهترین درمان را برای بیماریشان دریافت کنند اما باید از این موضوع نیز آگاه باشند که عوارض جانبی دارو های شیمی درمانی(نظیر دکستروبیسین و سیکلوفسفامید) شامل نارسایی قلبی، آریتمی و سایر مشکلات قلبی است.

دکتر Mehta، (که مدیر برنامه سلامت قلبی_عروقی زنان در مرکز پزشکی Wexner نیز هست) زنانی که سرطان پستان برای آنان تشخیص داده شده است را برای داشتن قلبی سالم، به مصرف میوه و سبزیجات زیاد، ورزش کردن و دنبال کردن عادات روزانه ی خوب تشویق می کند.

در حالیکه ممکن است توجه بیشتری به سرطان پستان شود، در واقع بیماری قلبی علت اصلی مرگ زنان در ایالات متحده است. تازه ترین تخمین های زده شده به وسیله ی مرکز پیشگیری و مراقبت از بیماری ها، نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ ، ۲۹۸۸۴۰ زن بر اثر بیماری قلبی و تنها ۴۱۵۲۴ نفر بر اثر سرطان پستان فوت کرده اند.

خانم Wild گفته این حرف که اون نیاز به یک قلب جدید دارد، او را به روزی برد که به عنوان یک بیوه ی جوان، به اهدای قلب، کلیه و سایر اعضای همسر اولش رضایت داده بود :” من خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بودم چون کسانی را می شناختم که جایی برای از دست دادن عزیزانشان آماده می شدند، آن لحظه خیلی تلخ و شیرین بود”

امروز در حالیکه حدود ۱۰ سال از گرفتن قلب جدیدش می گذرد، خانم Wild در ۵۵ سالگی قوی است. در حقیقت او از مسابقات دوی ۵ کیلومتر به ماراتن ارتقا پیدا کرده است تا مایه ی افتخار اهداکننده اش باشد!

خانم Wild با انگیزه ی حاصل از تجربه ی خودش و دیگر افراد جان سالم به در برده از سرطان پستان، زندگی با بیماری قلبی به عنوان نتیجه ای از آن را آغاز کرده است. او زنان دیگر را ترغیب می کند که تغذیه ی سالم داشته باشند و ورزش کنند تا از قلبشان محافظت کنند. او همچنین از زنان می خواهد که به صدای بدنشان گوش دهند و در صورتی که احساس کردند مشکلی وجود دارد، به سراغ مشاوره ی پزشکی بروند.

او گفته است:” می خواهم تمام زنان این واقعیت را بپذیرند که اتفاق افتادن بیماری قلبی برای هر کسی امکان پذیر است.”

دکمه بازگشت به بالا