آیا می دانستید که همین خودکار «بیک»، یکی از ۱۰۰ طرح پولساز قرن بیستم بود؟
خودکار بیک فقط برای نوشتن مشقهای طولانی و عذابآور نبود، برای نامههای عاشقانه و مخفیانه هم بود! همه ما در زندگی با بیک سروکار داشتیم و از این قلم محبوب خاطره داریم
بیک در سالهای اوج خود روزانه ۱۵ میلیون فروش داشت و تا پایان قرن بیستم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد از این نوع خودکار به فروش رسید.
قلمهای قبل از بیک دارای نوک بلبرینگی شکل بودند که باعث پخش شدن جوهر روی سطح و در نتیجه دیر خشک شدن آن میشد.
ابتدا برادران بایرو قلمی را ابداع کردند که قابل استفاده بر روی سطوح نرم بود. زود خشک میشد و میشد با آن حتی بر روی ورق روزنامهها چیزی نوشت.
در ۱۹۴۳نیروی هوایی انگلستان نیاز به خودکاری داشت که جوهر آن در ارتفاعات کوهستانی و حتی داخل هواپیماهای جنگنده در آسمان نشت نکند. بنابراین شرکت بیک فرانسه طرح ساخت خودکار راحت، ارزان، یک بار مصرف و با استفاده از پلاستیک فشرده را ارائه کرد.
به دلیل همزمان شدن با دوران جنگ، ابتدا بیک را خودکار اتمی نامیدند. خودکار بیک در دهه ۱۹۵۰ توانست کل بازار اروپا را تصرف کند. در ۱۹۵۶ وزارت آموزش فرانسه اجازه داد تا دانشآموزان به جای خودنویس از خودکار بیک استفاده کنند و این امر سبب گسترش یکباره مصرف بیک شد.
خودکار بیک در مراحل بعدی با طراحی متفاوت به سایر کشورها بویژه جوامع غیر اروپایی صادر شد. از جمله موارد تکامل آن میتوان به تنوع رنگها و نیز تغییر در شکل ظاهر آن اشاره کرد. طراحی شش وجهی بدنه بیک کریستال باعث بهبود مصرف پلاستیک خام و همچنین کنترل دقیقتر خودکار در دست به هنگام نوشتن میشود. برای یکسان شدن فشار هوا در داخل و خارج بدنه، سوراخ کوچکی در بدنه خودکار تعبیه شده است.
همچنین از سال ۱۹۹۱ سوراخی در درپوش خودکار جهت کاهش خطر خفگی در صورت بلعیده شدن توسط کودکان، ایجاد شد. شرکت بیک امروزه علاوه بر خودکار در زمینه تولید محصولات ورزشی نظیر تخته موجسواری و حتی تیغ ریشتراشی، فندک و عطر نیز فعال است.