هدهانتینگ (شکار مغزها)

هدهانتینگ، یکی از رایج ترین اصطلاحات در زمینه استخدام و جذب نیرو در حوزه منابع انسانی سازمان ها است. یک روش کاملا معمول میان تمام کسب و کارها و به ویژه رقبای تجاری است که به دنبال جذب و استخدام مدیران ارشد یکدیگر هستند.

در واقع در فرآیند هدهانتینگ مدیران و مسئولین استخدام سازمان‌ها، در پی جذب و استخدام فراد متخصص و با استعدادی هستندکه ممکن است در سازمان های دیگری مشغول به کار باشند. این روش برای کسب و کار ها و رقبایی است که به دنبال جذب مدیران ارشد یکدیگر هستند.

از آنجایی که نیروی انسانی یکی از مهم ترین سرمایه ها و وجه تمایز کسب و کار ها است، استخدام یک نیروی متخصص به کمک شکار مغزها باعث جهت گیری صحیح سازمان درراستای اهداف خود و تزریق ایده های مفید و نوآوری در سازمان می شود.

در هدهانتینگ به دلیل این که افراد متخصص و کار بلد جذب می شوند از یک سو هزینه های سازمان برای آموزش نیروها کاهش می یابد از سوی دیگر مشتریان و افراد جدید به سمت سازمان می آیند و ارتباطات گسترده تری شکل میگیرد.

هدهانتینگ چگونه انجام می شود؟

  • در هدهانتینگ مدیران منابع انسانی زبده به شناسایی، جذب و استخدام مدیران و متخصصان مورد نیاز سازمان ها می پردازند.
  • در هدهانتینگ کم پیش می آید که به دنبال جذب افراد و نیروی معمولی باشیم و در اکثر موارد مربوط به استخدام و جذب مدیران متخصص است.
  • در بسیاری از سازمان‌ها وظیفه هدهانتینگ به خارج از سازمان سپرده شده و به سازمان هایی که در زمینه مشاوره منابع انسانی مهارت دارند، در اصل هدهانترهای حرفه ای سپرده می شود.
  • هنر اصلی هدهانترها، داشتن توانایی مذاکره و متقاعد سازی افراد با دادن پیشنهاد جذب افرادباجایگاه و مزایای بالاتر است.

تاریخچه هدهانتینگ:

هدهانتینگ از گذشته دور وجود داشته است اما نه به معنای شکار مغزها؛ اصل واژه هدهانتینگ به معنای جدا کردن و نگه داری سر افراد بعد از کشتن آنهاست! اگر فیلم های تاریخی و حماسی مربوط به جنگ های گذشتگان را تماشا کرده باشید حتماً دیده اید که در نبردهای تن به تن میان فرماندهان و شخصیت های مهم نظامی و سیاسی، طرف برنده، برای اثبات پیروزی خود، سر فرد مغلوب را بعد از کشتن، از تنش جدا می کرد و به نشانه غلبه بر دشمن به عنوان غنیمت جنگی برای پادشاه کشور خود می فرستاد؛ هدهانتینگ، سال های سال در اروپا، آسیای جنوب غربی، آسیای شرقی و در آفریقای جنوبی معمول بوده است.

هد هانتینگ؛ اخلاقی یا غیر اخلاقی!؟

اینکه چقدر هدهانتینگ اخلاقی و درست است همیشه برای صاحب نظران منابع انسانی موضوعی چالش برانگیز است. منتقدان شکار مغزها معتقدند این عمل، اصل وفاداری افراد به یک سازمان را زیر سوال می برد؛ از سوی دیگر طرفداران فرایند هدهانتینگ اعتقاد دارند که نمی توان حق افراد متخصص برای انتخاب شغل بهتر و پیشرفت حرفه ای را نادیده گرفت.

به باور بسیاری، هدهانتینگ علاوه بر اینکه به افراد حق و قدرت انتخاب بهتر می دهد به سازمان ها یادآوری می کند که منابع کلیدی شما هر زمان می توانند از سوی رقبای شما شکار شوند؛ بنابراین اگر متخصصان در سازمان شما رضایت شغلی دارند و شرایط برای خلاقیت، رشد و پیشرفت آنها فراهم است نباید نگران از دست دادن آنها باشید.

کلام آخر:

عاملی که باعث می شود هدهانتینگ به رشد و پیشرفت سازمان ها و کسب و کار کمک کند این است که، مدیران و صاحبان کسب و کار برای حفظ نیروی انسانی خود و جلوگیری از هدهانتینگ شدن افراد خود شرایط کار و مزایای آن را برای افراد بهینه خواهند کرد.
و آخر این که به جای استخدام گروهی از افراد ناکارآمد، متخصصین را استخدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

 اپلیکیشن پزشکی سلامت: دکترنیک

برای نصب آسان در اندروید و آیفون کلیک کنید