مدیریت موثر
جوانمردی سازمانی (Organizational Sportsmanship)
یکی از مهم ترین شاخص های رفتار شهروندمداری، جوانمردی سازمانی است.
تعریف جوانمردی سازمانی مجموعه ای از رفتارهای انسان گرا و انتخاب گرایانه، که فراتر از چارچوب وظایف مشخص شغلی است و یک شاغل نسبت به شخصیت های حقوقی و حقیقی که در درون و بیرون سازمان هستند از خود به طور آشکار یا پنهان و به صورت تعاملی، بروز می دهد.
شاغل در انجام و رعایت این رفتارها، هیچ گونه هراسی از تنبیه شدن یا چشمداشتی برای پاداش گرفتن ندارد و تنها در پی نام نیک با کسب رضای خداست.
شاخص های رفتاری جوانمردی سازمانی:
مهمترین شاخص های رفتاری جوانمردی سازمانی اینهاست؛
- ارائه خدمات فراتر از تکلیف، تعهد به مشتریان و برآوردن انتظارهای آنها
- وفاداری نسبت به آرمان ها و ارزشها و مأموریت های سازمان و شرکت
- تبانی نکردن با دیگران علیه مافوق
- اظهارنظر منفی و قضاوت و برداشتهای کلی نسبت به مافوق نکردن
- شایعه سازی تبلیغاتی نسبت به مافوق نکردن
- همکاری و همیاری در دستیابی به اطلاعات و آمار موردنیاز همکاران
- اختلاف های فردی را با هدف منافع فردی دامن نزدن
- دیگران را به تعمد برای موفقیت خود به خطا نیانداختن
- چشم پوشی از خطاهای شخصی و فردی دیگران
- برملا نکردن عیوب و نقایص فردی به خاطر خطای کاری یا اشتباه رفتاری
- گذشت، جوانمردی و رفاقت با دیگران
- برخورد انسانی با جنس مخالف و یا افراد دارای رنگ و نژاد و مذهب متفاوت
- قواعد و اصول اخلاق حرفه ای را در عمل نقض نکردن
- دیدن و شنیدن و توجه به گلایه و شکایت های مشتریان
- عدم سوءاستفاده از ناآگاهی مشتریان در توافق ها و قرار دادها
منبع: کتاب اخلاق حرفه ای در سازمان و مدیریت
مولف: دکتر منصور دهستانی