چگونه در یک مصاحبه شغلی برای استخدام به سوال «بزرگترین نقطه ضعف شما چیست» پاسخ دهیم؟
در هر مصاحبهای، گفتوگوها معمولا حول محور تواناییها و دستاوردهای کارجو هستند. اما گاهی مدیر استخدام، مسیر مصاحبه را عوض میکند و این سوال را میپرسد: «بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟» آدم وقتی این سوال را میشنود وحشت میکند، چه برسد به اینکه بگویند سه تا از نقطه ضعفهایت را نام ببر.
شاید با خودتان فکر کنید که میتوانید آن را نادیده بگیرید، جواب ندهید یا به یک جواب مبهم، اکتفا کنید، اما «سوزی ولش»، نویسنده مشهور مقالات مدیریتی میگوید هدف مدیران استخدام از پرسیدن این سوال، استخراج اطلاعات کلیدی درباره شخصیت کارجو است. پس باید هوشمندانه به آن جواب دهید.
اگر از نقطه ضعفی حرف بزنید که باعث شود خوب به نظر بیایید (مثلا من معتاد به کارم)، فکر میکنند دارید تظاهر میکنید. اگر صادق باشید و به نقطه ضعفی اقرار کنید که نداشتنش برای انجام آن شغل ضروری است، شانس استخدام شدنتان کمتر میشود. پس چه باید کرد؟
پیشنهاد میکنم قبل از جواب دادن به این سوال، خودتان را جای مسوول مصاحبه بگذارید و به این فکر کنید که چه انگیزههایی میتواند داشته باشد. مسوول مصاحبه معمولا فقط ۳۰ دقیقه وقت دارد تا تصمیم بگیرد آیا میخواهد چندین سال با شما همکاری کند یا نه. پس به دنبال میانبرهایی است تا شما را بشناسد.
من از ۱۲ مدیر استخدام پرسیدم که وقتی از کارجو درباره نقطه ضعفهایش سوال میکنند، دقیقا دنبال چه چیزی هستند. همه آنها گفتند: «هدفمان این است که ببینیم آیا کارجو خودش را زیر ذرهبین برده و از کموکاستیهای خودش خبر دارد یا نه.» آنها میخواهند ببینند آیا نقاط ضعف و قوت شما، مکمل نقاط قوت و ضعف اعضای تیم هست یا خیر.
سوزی میگوید هدف اصلی مدیران از پرسیدن این سوال، کشف ویژگیهای شخصیتیای است که برای انجام هر شغلی لازم است.
به اعتقاد او، یک پاسخ هوشمندانه به این سوال، نشاندهنده این چهار ویژگی است:
- خودآگاهی: یک پاسخ هوشمندانه، نیازمند خودشناسی و خودکاوی است. با خودتان روراست باشید و کم و کاستیهایتان را بشناسید تا بتوانید یک جواب معتبر به این سوال بدهید. از نقطه ضعفی صحبت کنید که در گذشته مانع پیشرفتتان شده اما بر آن غلبه کردهاید. شفاف و مستقیم جواب بدهید.
- اعتبار: مدیران استخدام میخواهند مطمئن شوند که شما دروغ نمیگویید. صرفا برای رفع تکلیف به این سوال جواب ندهید یا جواب کلیشهای ندهید (مثلا من کمالگرا هستم)، چون ممکن است بارها این جوابها را شنیده باشند.
- درایت: پاسخ باید حرفهای، مختصر و مفید باشد. نباید درباره نقطه ضعفهایتان خارج از حوزه کار صحبت کنید. مدیر استخدام، روانشناس نیست. او میخواهد بداند که شما فرق بین نقطه ضعف شخصی و حرفهای را میدانید یا نه. میتوانید به هر دو اشاره کنید اما میزان جزئیاتی که فاش میکنید، مهم است.
- ابتکار: فقط درباره نقطه ضعفهایتان صحبت نکنید. بگویید که برای رفع آنها چه کارهایی انجام دادهاید و در جایگاه شغلی جدید، این فرآیند را چطور ادامه خواهید داد. بهترین کار این است که به نقاط ضعفی اشاره کنید که کوچک و به راحتی قابل رفع هستند. مثلا ناتوانی در مدیریت زمان و سخنرانی در جمع، دو مشکل شایع هستند. اینها باعث نمیشوند نظر دیگران راجع به شما منفی شود.
اگر شغل مربوطه، فنی است، میتوانید به یک مهارت مفید اما نه چندان ضروری اشاره کنید و بگویید آن را بلد نیستید اما دوست دارید یاد بگیرید.
به هر حال، چه بخواهید چه نخواهید، این سوال را در بعضی از مصاحبهها خواهید شنید. سوزی میگوید: «قبل از حضور در جلسه استخدام، نقطه ضعفی را که میخواهید دربارهاش صحبت کنید انتخاب کنید تا وقتی این سوال را شنیدید، آمادگی داشته باشید.»
منبع: CNBC