اخبار سلامت

بزرگ شدن در فقر می تواند باعث آسیب های دائمی بر مهارت های ذهنی شود.

جمعه، ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ ( اخبار روزانه ی سلامت)

فقر ممکن است توانایی های ذهنی بچه ها را برای بقیه زندگیشان به مخاطره بیاندازد؛ این را یک مطالعه ی جدید مطرح کرده است.

به گفته ی محققان؛ کودکانی که در فقر و یا محرومیت بزرگ می شوند با احتمال بیشتری در تست های ارزیابی تفکر، یادگیری، استدلال، حافظه و حل مسئله در سنین بالاتر، امتیاز پایین تری به دست می آورند.

دکتر Cermakova نویسنده ی این تحقیق از موسسه ی ملی سلامت ذهنی چک در Klecany گفته است:” درست مانند بدن، سن مغز نیز زیاد می شود ولی این امر برای بعضی از افراد سریع تر از دیگران رخ می دهد. شواهد در مورد رشد بدن انسان نشان می دهد که رشد مغز می تواند در تمام طول زندگی و بر اساس ریشه های آن در کودکی؛ ادامه داشته باشد.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی اطلاعات بیشتر از ۲۰ هزار نفر از ۱۶ کشور مختلف اروپا جمع آوری کردند. این اطلاعات به منظور بررسی سلامت، کهولت سن و بازنشستگی تفکیک شدند. میانگین سنی مشارکت کنندگان در زمان شروع مطالعه، ۷۱ سال بود. از مشارکت کنندگان مصاحبه و تست گرفته شد و این تست حدود ۵ سال بعد باز تکرار شد.

محققان متوجه شدند که ۴ درصد از مشارکت کنندگان در تحقیق، در کودکی در فقر زندگی می کرده اند. این افراد در تست های مهارت های شناختی امتیاز پایین تری به دست آوردند. علاوه بر این، آن ها تحصیلات پایین تر همراه با میزان اشتغال پایین تر داشتند و ضمنا احتمال اینکه درخانه شریک زندگی داشته باشند نیز کمتر بود. در آن ها علائم افسردگی شیوع بالاتری داشت و از نظر فعالیت فیزیکی و سلامتی در سطح پایین تری قرار داشتند.

بعد از در نظر گرفتن سن، جنس و محل زندگی، دانشمندان دریافتند که کسانی که در فقر زندگی می کرده اند نسبت به سایرین در تست های شناختی به طور متوسط ۰.۲۷ نمره کمتر کسب می کنند.

همچنین محققان برای در نظر گرفتن متغیر های دیگر، محدوده ی بررسی خود را به فاکتور های دیگری شامل سطح تحصیلات، اشتغال، افسردگی، شاخص توده ی بدنی(BMI)، فعالیت های بدنی و بیماری های قلبی گسترش دادند. و متوجه شدند که کسانی که در کودکی زندگی در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده اند در حال حاضر به طور متوسط ۰.۱۵ نمره کمتر کسب می کنند.

اگر چه محققان در “مهارت های شناختی” تفاوتی میان دو گروه پیدا کردند، آنها هیچ ارتباطی بین فقر در دوران کودکی و کاهش “مهارت های ذهنی” در طول زمان پیدا نکردند.

دکتر Cermakova در یک کنفرانس خبری در آکادمی عصب شناسی آمریکا گفت:” با وجود اینکه تحقیق ما مشاهده ای است و نمی تواند علت و معلول را تعیین کند، این بزرگترین گروهی است که تا به حال در این موضوع مورد مطالعه قرار گرفته است.”

او اضافه کرد:” مطالعه ما نشان می دهد که محیطی که در آن رشد می کنیم، در سطح مهارت های شناختی ما در دوره ی کهنسالی اثر می گذارد و نمایان می شود. و این امر تا حدی با آموزش، افسردگی یا فاکتور های مربوط به سبک زندگی توجیه می شود. در نتیجه باید بیشتر تمرکز استراتژی های ما برای ارتقای سلامت ذهنی افراد بر دوران کودکی معطوف شود.”

او نتیجه گیری کرد:” باید برای کمک به کودکانی که با مشکلات اجتماعی و اقتصادی رو به رو هستند، منابع بیشتری فراهم شود.”

این گزارش در ۲۶ سپتامبر در ژورنال نورولوژی منتشر شد.

اطلاعات بیشتر:

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد اینکه فقرچگونه می تواند بر سلامت ذهنی افراد تاثیر منفی بگذارد از سایت WHO دیدن کنید.

منبع: American Academy of Neurology, news release, Sept. 26, 2018

 

دکمه بازگشت به بالا