سرطان ها

دستور العمل غربالگری سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در بافت‌های گردن رحم (عضوی که رحم را به واژن متصل می‌کند) ایجاد می‌شود. دو نوع سرطان دهانه رحم وجود دارند. یک نوع سرطان دهانه رحم سلول‌های سنگفرشی است که در سطح خارجی قسمتی از دهانه رحم که به واژن می‌رسد ایجاد می شود. نوع دیگر با نام آدنوکارسینوم دهانه رحم شناخته شده و در قسمت داخلی دهانه رحم ایجاد می‌شود.

اهمیت آزمایش‌های غربالگری منظم
از آنجایی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه علائمی به همراه ندارد، اهمیت انجام آزمایش غربالگری بسیار زیاد است.
دو نوع آزمایش غربالگری اصلی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. در روش سیتولوژی، دهانه رحم با یک برس کوچک خراشیده شده تا سلول‌ها جمع‌آوری شوند. سپس سر برس جدا شده و در مایع نگهداری می‌شود تا بعداً برای بررسی سلول‌های غیرعادی به آزمایشگاه فرستاده شود.
روش دیگر تست پاپ اسمیر دهانه رحم است. برای آزمایش پاپ روزنه‌ خارجی دهانه رحم خراش داده شده تا سلول‌ها برداشته شوند. سپس این سلول‌ها در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا وجود یا عدم وجود سلول‌های ناهنجار تشخیص داده شود.
بر اساس سازمان‌های معتبر جهانی خانم‌های بین ۲۱ تا ۶۵ سال باید هر ۳ سال یک‌بار آزمایش پاپ را انجام دهند. البته این امکان وجود دارد که دو آزمایش پاپ و HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) را ۵ سال یک‌بار انجام داد.

دستور العمل غربالگری (تشخیص زودرس) سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس)
◄ غربالگری سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) بایستی از ۲۱ سالگی شروع گردد. زنان کمتر از ۲۱ سال نیازی به آزمایش ندارند.
زنان بین سنین ۲۱ تا ۲۹ سالگی: بایستی هر ۳ سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام بدهند. آزمایش HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) معمولاً در این سنین انجام نمی شود مگر آنکه آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی گزارش شود.
زنان بین سنین ۳۰ تا ۶۵ سالگی: بایستی آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV هر دو با هم را هر ۵ سال یکبار انجام دهند. البته انجام آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی هر ۳ سال یکبار نیز قابل قبول می باشد ولی روش اولی بهتر می باشد.
زنان بالای ۶۵ سال: چنانچه بطور مرتب غربالگری سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) داشته و طبیعی گزارش شده است دیگر نیازی به انجام آزمایش سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) پس از سن ۶۵ سالگی نمی باشد. اگر هم بطور منظم نیز انجام نداده اند نیازی به انجام مجدد نیز نمی باشد.
در صورتی که زنانی که سابقه پیش سرطان دهانه رحم جدی داشته باشند بایستی غربالگری سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) تا ۲۰ سال پس از تشخیص ادامه دهند حتی اگر از سن ۶۵ سالگی بیشتر شود.
زنانی که رحم شان (و دهانه رحم) را برداشته اند: که به دلیل سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) نبوده و سابقه سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس) و آزمایش غربالگری مشکوک نداشته اند نیازی به پیگیری ندارند.
زنانی که واکسیناسیون بر علیه HPV شده اند: بایستی باز هم غربالگری های مربوط به گروه سنی خود را انجام دهند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا