اخبار سلامت

“سندروم قلب شکسته” نیاز به نظارت دقیق دارد.

نویسنده: Robert Preidt

گزارش روزانه ی سلامت_ جمعه ۵ اکتبر ۲۰۱۸

بر اساس یک مطالعه ی جدید؛ سندروم “قلب شکسته”(broken heart syndrome) که به آن “سندروم Takotsubo” نیز می گویند، یک حمله ی قلبی نیست اما با این وجود بیماران را در معرض خطر بستری و حتی مرگ در بیمارستان قرار می دهد.

این سندروم علائمی مشابه یک حمله ی قلبی مانند درد قفسه ی سینه و تنگی نفس ایجاد می کند.

اما تفاوت آن ها در این است که در حالیکه حمله ی قلبی به علت انسداد شدید شریان های قلب به وجود می آید؛ سندروم قلب شکسته معمولا به علت رخداد های استرس زا به وجود می آید و شامل ضعف ناگهانی عضله ی قلب می شود.

اگرچه تصور می شود که این سندروم موقتی باشد؛ ولی این در این مطالعه مشخص شده است که مشکلات قلبی بعد از این سندروم نیز ناشایع نیست.

به گفته ی محقق اصلی پروژه، دکتر ناتانیل اسمالویتز (استادیار پزشکی در مرکز پزشکی NYU Langone در شهر نیویورک):

“هنگام ترخیص بیماران سندروم Takotsubo باید به آنان جزئیات دقیقی از بیماریشان گفته شود و دلایل احتمالی برای اینکه دوباره باید به پزشک مراجعه کنند، مانند تنگی نفس یا ورم پاها، به آن ها تذکر داده شود.”

به مطالعه ی ادامه ی مطلب بپردازید، ممکن است که از آن خوشتان بیاید.

آقای Smilowitz در گزارش اخبار بیمارستان گفته است: “این افراد، بیماران بدحالی هستند که به نظارت دقیق نیاز دارند.”

برای انجام این مطالعه، محققان اطلاعات مربوط به بیشتر از ۶۱۴۰۰ نفر از افرادی که به علت “سندروم قلب شکسته” سابقه ی بستری در بیمارستان داشتند را ارزیابی کردند و دریافتند که ۱۲ درصد از آن ها در طی ۳۰ روز بعد از ترخیص از بیمارستان نیاز به بستری مجدد پیدا کردند که حدود ۴ درصد از آن ها بعد از بستری مجدد، فوت کردند.

این اعداد برای افراد مبتلا به حمله ی قلبی، به ترتیب ۱۷ و ۷ درصد بود.

به گفته ی محقق ارشد دکتر هارمونی رینولدز، استاد دانشکده پزشکی NYU Langone:” یافته های ما نشان می دهد که این سندروم همچنان خطر قابل توجهی برای بیماران، خصوصا بعد از مدت کوتاهی از ترخیص آن ها از بیمارستان، دارد.”

او افزود:” اگرچه در افرادی که از این سندروم جان سالم به در برده اند عضله ی قلب تمام عملکرد خود را باز می یابد اما در صورت عدم بهبودی کامل، اثرات باقی ماندن سندروم در بدن وجود خواهد داشت. پزشکان باید بیماران این سندروم را با دقت تحت نظارت داشته باشند.”

به گفته ی محققان، علت اصلی بستری مجدد بیماران مبتلا به “سندروم قلب شکسته”، نارسایی قلبی بوده است. نارسایی قلبی در ۱۱ درصد از بیماران با “سندروم قلب شکسته”  و ۱۳ درصد از بیماران مبتلا به حمله ی قلبی تشخیص داده شده است.

همچنین در این تحقیق مشخص شد که در مقایسه با بیماران مبتلا به حمله ی قلبی، بیماران مبتلا به “سندروم قلب شکسته” جوان تر و بیشتر زن بودند. آن ها همچنین فاکتور های خطر کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی اعم از دیابت یا چاقی داشتند اما با احتمال بیشتری درگیر بیماری های غیر قلبی مانند افسردگی، آرتریت روماتوئید و یا بیماری های مزمن ریوی بودند.

این یافته ها در دوم اکتبر در ژورنال قلب اروپا (کیفیت مراقبت و نتایج بالینی) منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا