اخبار سلامت

مکمل های ویتامین D باعث سلامتی استخوان در افراد مسن نمی شود.

نویسنده: steven Reinberg        گزارش روزانه ی سلامت

این یافته ها در ۴ اکتبر در The Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شد.

پنجشنبه ۴ اکتبر ۲۰۱۸

مدت هاست که تاثیر مکمل های ویتامین D برای بهبود سلامت استخوان و اثر احتمالی آن برای جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی به اثبات رسیده است.

اما یک مطالعه جدید ادعا می کند مزایای گفته شده برای مکمل های “ویتامین آفتاب” به آن اندازه که ادعا می شود، نیست.

در یک بررسی مروری روی مطالعاتی که قبلا انجام شده است مشخص شد که مصرف مکمل های ویتامین D چه با دوز بالا و چه با دوز پایین، از شکستگی استخوان یا سقوط افراد جلوگیری نمی کند و یا موجب بهبود تراکم استخوان نیز نمی شود.

ویتامین D در غذاهای محدودی یافت می شود. یکی از بزرگترین منابع ویتامین D در تماس بودن با نور خورشید است.

به گفته ی سرپرست محققان، دکتر Avenell دارنده ی کرسی بالینی در مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه Aberdeen در اسکاتلند:

“مصرف مکمل های ویتامین D، خصوصا در شمال آمریکا امر شایعی است.” در این نواحی بالای ۴۰ درصد افراد مکمل ویتامین D مصرف می کنند.

به گفته ی او:

” اکثر بزرگسالان نیازی به مصرف مکمل ویتامین D ندارند؛ اگرچه به نظر نمی رسد مصرف این مکمل ها در دوز پایین، مشکلی نیز به وجود بیاورد.

مکمل های ویتامین D باعث جلوگیری از بیماری های نادری، مانند ریکتز در کودکان و استئومالاسیا (نرم شدن استخوان ها) در بزرگسالان می شود. افراد در معرض خطر کمبود ویتامین D کسانی هستند که در معرض نور خورشید نیستند یا کم هستند برای مثال دستیار پرستاران خانگی که تمام مدت در خانه هستند و یا کسانی که حجاب زیادی دارند یا بیرون از خانه خود را می پوشانند.

علاوه بر این؛ شواهدی نیز وجود دارد که ویتامین D در پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند.”

او همچنین اضافه کرد که:” برای حفظ قدرت استخوان باید فعالیت فیزیک خود را حفظ کرد، از استعمال دخانیات خودداری و لاغر شدن بیش از حد جلوگیری کرد و دارو های مناسب برای استئوپورز (پوکی استخوان) مصرف کرد.”

بر اساس یافته های جدید، به نظر می رسد که باید در گایدلاین هایی که مصرف مکمل های ویتامین D را برای سلامت استخوان توصیه می کنند؛ تغییراتی صورت گیرد.

برا این گزارش جدید، دکتر Avenell و همکارانش، به مرور ۸۱ مطالعه پرداختند که اکثر آن ها به تاثیر ویتامین D به تنهایی و نه همراه با کلسیم پرداخته بودند.

به گفته ی دکتر Avenell:” مکمل های کلسیم به تنهایی اثر کمتری روی تراکم استخوان و شکستگی دارند و حتی ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.”

تنها شواهد موجودی که نشان می دهد مکمل های کلسیم و ویتامین D در جلوگیری از شکستگی ها اثر دارند؛ از یک بررسی روی افراد سالمند مبتلا به کمبود شدید ویتامین D در خانه های سالمندان به دست آمده است. البته نباید فراموش کرد که کلسیم و ویتامین D باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود.

بیشتر تحقیقاتی که در این بررسی مروری پوشش داده شده است، شامل زن هایی با سن ۶۵ سال یا بالاتربوده است که روزانه بیشتر از ۸۰۰IU(IU: واحد بین المللی) ویتامین D دریافت می کرده اند.

در این مطالعه، هیچ شواهد معنی داری مبنی بر اینکه مکمل های ویتامین D باعث کاهش هر نوع شکستگی از جمله شکستگی لگن یا کاهش سقوط و افتادن افراد می شود، یافت نشد.

این نوع مطالعه (که به آن ها مطالعات مروری یا متاآنالیز گفته می شود) تلاش می کند تا اطلاعات مشترک میان مطالعات منتشر شده در گذشته را پیدا کند. با این وجود، مشکل و محدودیت این نوع تحقیق، “تفاوت در روش ها و نتیجه گیری های” مطالعات مختلفی است که قبلا انجام شده است که این امکان را به وجود می آورد که یافته های مطالعات سازگاری و همانندی نداشته باشند.

معاون ارشد امور علمی و نظارتی در شورای تغذیه، دکتر MacKay گفته است:” شواهدی وجود دارد که ویتامین D خصوصا در دوز پایین بسیار کمک کننده و مفید است. حدود ۹۴ درصد از جمعیت ایالات متحده، سطح ویتامین D بسیار پایینی دارند. اکثر آمریکایی ها میزان کافی ویتامین D برای رفع نیاز های بدن خود دریافت نمی کنند که مکمل های ویتامین D می تواند رفع کننده ی این مشکل باشند. مسلما اگر سطح ویتامین D فردی نرمال است، نیازی به مصرف مکمل ندارد.”  او اضافه کرد:” فواید مناسب بودن سطح ویتامین D بدن، در طول زندگی مشخص می شود پس نمی توان با یک مطالعه ی کوتاه مدت آن هم روی یکی از فواید خاص ویتامین D درباره ی آن قضاوت کرد.”

دکتر Minisha Sood، متخصص غدد از بیمارستان Lenox Hill در نیویورک گفته است که این مطالعه ی جدید باید پزشکان را متقاعد کند که مکمل های ویتامین D نقشی در حفظ سلامت استخوان ندارد، البته فواید دیگری دارند؛ برای مثال مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف ویتامین D همراه با کلسیم می تواند بدن را دربرابر برخی سرطان های خاص و کاهش قدرت تفکر و حافظه ی وابسته به افزایش سن، جلوگیری کند.

دکتر Sood در نهایت عنوان داشت که:” آنچه باید به خاطر سپرد این است که در این مطالعه مروری نتایج افراد با سطح پایین ویتامین D جداگانه نشان داده نشده بود پس برای این افراد صرف نظر از سن آن ها، همچنین مصرف مکمل های ویتامین D لازم است.”

دکمه بازگشت به بالا