کوروناویروس جدید
موضوعات داغ

نتایج فاز اول واکسن شرکت pfizer و BioNTech

روز دوشنبه 20 جولای (30 تیرماه) شرکت pfizer و شرکت BionTech، گزارش کاملتری را در مورد نتایج فاز اول واکسن mRNA vaccine BNT162b1 ارائه کردند. گزارش اولیه در ابتدای جولای چاپ شد.

این واکسن علاوه بر پاسخ ایمنی هومورال و تولید آنتی بادی در افراد دریافت کننده، ایمنی سلولی را نیز فعال نموده و در بررسی انجام شده مشخص گردیده ۹۵٪ افراد دریافت کننده واکسن، پاسخ CD4 T-Cell دیده شده است.

از طرفی در مقایسه با واکسن شرکت Moderna، پاسخ CD8 T-Cell قویتری در دریافت کننده واکسن BNT162b1 دیده شده است.
پاسخ T-Cell) CD4/CD8) از جهت مصونیت طولانی مدت دارای اهمیت است.

به نظر می رسد این واکسن دومینهای مختلف که ویروس SARS-CoV2 برای اتصال استفاده می کند را خنثی می کند، بنابراین می تواند نگرانی در صورت بروز جهش در ویروس و عدم کارایی واکسن را برطرف کند.

پاسخ ایمنی در دوزهای پایین این واکسن ایجاد شده است. در حالی که پاسخ سیستم ایمنی هومورال برای تولید آنتی بادی به دوز وابسته بود، محققان هیچ ارتباط مشخصی بین دوز تجویز شده و میزان پاسخ سلول T مشاهده نکردند.

این یافته نشان می دهد که واکسن شرکت Pfizer و BioNTech می تواند با استفاده از دوزهای پایین ایمنی را القا کند، بنابراین این دو شرکت قادر خواهند بود واکسنهای بیشتر از ظرفیت موجود تولید کنند.

واکسن BNT162b1 با دوز ۱ میکروگرم باعث برانگیختن پاسخ ایمنی T-Cells شده است در حالی که واکسن شرکت Moderna با دوز ۱۰۰ میکروگرم .

شرکت Pfizer و BioNTech قصد دارند اثر واکسن خود را در فاز بعدی بر روی ۳۰ هزار نفر در این ماه تست کنند.


تدوین: دکتر زهرا فرزاد

منبع:
https://www.fiercebiotech.com/biotech/pfizer-reports-strong-t-cell-response-to-covid-19-vaccine

دکمه بازگشت به بالا