چگونه استرس شغلی‌مان را کاهش بدهیم؟

شغل بازاریابی و فروشندگی، حتی اگر عاشق آن باشیم، یکی از پراسترس‌ترین مشاغل است. لزوم دستیابی به اهداف فروش، انجام وظایف چالشی مثل مذاکره با مشتریان و جلب رضایت مشتریان ناراضی، حجم کاری بالا و سایر عواملی از این قبیل، عواملی هستند که استرس شغلی مرتبط با بازاریابی و فروشندگی را افزایش می‌دهد و این شغل را از سایر مشاغل موجود در یک سازمان، متمایز می‌کند.

استرس تا حدودی روی افزایش انگیزه فروشنده و بازاریاب اثر می‌گذارد، اما افزایش استرس، صدمات روحی، روانی و جسمی جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. برای همین، مدیریت استرس، به موفقیت بازاریاب و فروشنده کمک می‌کند.

انجمن روانشناسی آمریکا، این پنج راهکار را برای مدیریت استرس‌های شغلی پیشنهاد کرده است:

عوامل استرس‌زا و نحوه واکنش‌تان به آنها را رصد کنید

برای دو هفته، این تمرین را انجام بدهید: تمام عوامل استرس‌زایی که در طول هفته با آنها مواجه شده‌اید و نحوه واکنش‌تان به آنها را بنویسید. مثلا می‌توانید بنویسید: قبل از جلسه با مشتری جدید، استرس داشتم و برای رفع استرسم دو فنجان چای نوشیدم. بعد از دو هفته، می‌توانید واکنش‌های اصلی‌تان به عوامل استرس‌زا را شناسایی کنید.

واکنش‌های ناسالم را کنار بگذارید

بعد از تمرین فوق، به این سوال پاسخ بدهید: آیا واکنش‌های‌تان به عوامل استرس‌زا، منطقی، موثر و سالم بوده یا نه؟ اگر نبوده، باید سعی کنید واکنش‌های‌تان به عوامل استرس‌زا را بهتر کنید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید در بیشتر مواقع در زمان استرس، سر اطرافیان‌تان داد می‌کشید. پس باید تمرین کنید این واکنش را کنار بگذارید.
رفتارهای سالمی مثل ورزش، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، تفریح، پیاده‌روی و غیره، فعالیت‌های سالمی برای کاهش استرس هستند. تحقیقات نشان می‌دهند مطالعه، موثرترین راه برای کاهش استرس است و استرس شما را تا ۶۸ درصد کاهش می‌دهد.

زندگی کاری‌تان را مرزبندی کنید

ابزارهای دیجیتالی مثل موبایل، شبکه‌های اجتماعی و غیره، عامل اصلی استرس ۲۴ ساعته فروشندگان و بازاریاب‌ها هستند. برای کاهش استرس، زمان مشخصی را برای استفاده کاری از این ابزارها مشخص کنید. برای مثال، با خودتان قرار بگذارید هیچ وقت در خانه ایمیل کاری‌تان را چک نکنید یا در زمان نهار، به هیچ تلفنی پاسخ ندهید.

زمانی را برای شارژ روحی‌تان اختصاص بدهید

در طول هفته یا ماه، حتما زمان مشخصی را برای استراحت مطلق و شارژ روحی‌تان در نظر بگیرید و در آن مدت، جز استراحت و تفریح، هیچ فعالیت دیگری نکنید و حتی به کارتان فکر هم نکنید.

از تکنیک‌های موقتی برای کاهش استرس‌تان استفاده کنید

برخی روش‌ها مثل نفس عمیق کشیدن، ایستادن کنار پنجره برای چند دقیقه، نوشیدن چای و قهوه، آب دادن به گل‌ها، نگاه کردن به آسمان، شوخی با همکاران و غیره، روش‌های خوبی برای کاهش موقتی استرس‌های شغلی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

 اپلیکیشن پزشکی سلامت: دکترنیک

برای نصب آسان در اندروید و آیفون کلیک کنید