بیماری های قلبی عروقی

اقدامات لازم در برخورد با فردی که علایم سکته قلبی دارد چیست؟

سرعت عمل در این مواقع بسیار مهم است و هر دقیقه برای رسیدن به بیمارستان یا برای دریافت کمک پزشکی ارزش حیاتی دارد. یک ساعت اول پس از شروع سکته قلبی مهم ترین زمان است و به آن زمان طلایی گفته می شود. هر چه درمان زودتر انجام شود، آسیب عضله قلب کمتر و احتمال زنده ماندن بیشتر می شود. هرچه درمان دیرتر انجام شود صدمه عضله قلب وسیع تر می شود و مقدار بیشتری از بافت قلب از بین می رود.

  1. اگر نشانه های سکته قلبی در فردی رخ دهد و بیش از چند دقیقه ناراحتی او ادامه داشته باشد فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
  2. دو قرص آسپرین ۸۰ میلی گرم یا یک آسپرین ۳۲۵ میلی گرمی به او بدهید تا بجود. (اگر قادر به جویدن و قورت دادن می باشد)
  3. از قرص زیر زبانی بعد از این که اطمینان حاصل کردید که فشار خون ماکزیمم یا سیستول بیشتر از ۱۰۰ میلی متر جیوه است، استفاده کنید
  4. از حرکت دادن فردی که مشکوک به سکته قلبی است پرهیز کنید و برای انتقال این فرد به مراکز بهداشتی درمانی از برانکارد استفاده کنید.
  5. بهترین زمان برای درمان سکته قلبی بلافاصله بعد از آگاهی از علایم است .منتظر شدن برای اطمینان از این که این علایم مربوط به سکته قلبی است یا خیر، منجر به آسیب جدی به عضله قلب و یا حتی مرگ می شود.
    اگر خدمات اورژانس به دلایلی در دسترس نباشد، باید هر چه زودتر بیمار را به بیمارستانی که دارای بخش فوریت های قلب است برسانید. هنگام انتقال به بیمارستان مدارک قبلی بیمار خود و تمام داروهای مصرفی را همراه خود داشته باشید.

 

برای فردی که دچار حمله قلبی شده و هوشیاری خود را از دست داده است اقدامات زیر را انجام دهید:
صدایش بزنید یا شانه هایش را تکان دهید. اگر پاسخی دریافت نکردید، کمک بخواهید و بلافاصله اقدامات اولیه احیای قلبی تنفسی پایه را شروع کنید:
۱. فرد را به پشت روی زمین بخوابانید.
۲. سرش را به طرف عقب خم کنید. چانه فرد را با نوک انگشت به طرف بالا نگه دارید. در حالی که دست دیگر شما روی پیشانی قرار دارد، در این حالت مطمئن شوید که زبان راه هوایی را نبسته است.
۳. در حالی که سر را به همین حالت نگه داشته اید، گوش خود را نزدیک دهان بیمار ببرید و ببینید آیا صدای تنفس او را می شنوید؟ نگاه کنید آیا سینه بیمار بالاو پایین می رود؟ آیا هوای تنفسی بیمار را روی گونه خود احساس می کنید ؟ (این بررسی نباید بیشتر از ثانیه طول بکشد)
۴. اگر تنفس بیمار طبیعی بود، سر بیمار را همان طور نگه دارید تا کمک برسد.

اگر بیمار تنفس نداشت یا نفس هایش بریده بریده و کوتاه بود باید، احیای قلبی تنفسی پایه را شروع کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا