بیماری های قلبی عروقی

غذاهایی که می خوریم چه تاثیری بر قلب می گذارند؟

غذاهایی که میخورید، می توانند بر وزن، هورمون‌ها و سلامت اندامهایتان (ازجمله قلب) تاثیر بگذارند. رژیم غذاییِ مناسب، خطر بیماریهای قلبی و سکته را کاهش می دهد.

حفظ سلامت قلب با مصرف غذاهای سالم آنقدرها هم سخت نیست!
نکاتی در مورد رژیم غذایی مناسب برای قلب

  • چربی های سالم را انتخاب کنید. علی‌رغم چیزهایی که شنیده‌اید، برخی از چربی ها واقعا برایتان مفید هستند. زمانی که از چربی برای پخت‌وپز استفاده میکنید، چربی های ‌غیراشباع با یک پیوند دوگانه همانند روغن زیتون یا کانولا را انتخاب نمایید. آوُکادوها نیز منبع خوبی برای چربی های ‌غیراشباع با یک پیوند دوگانه بشمار می‌آیند.
    چربی‌های غیراشباع با چند پیوند دوگانه (نظیر روغن میوه‌های مغزدار و دانه‌های روغنی) و چربی امگا-۳ (همانند روغن ماهی) نیز گزینه های مناسبی هستند. درکل باید از مصرف چربی‌های ترانس پرهیز کنید. چربی های ترانس معمولا در غذاهای فرآوری‌شده و اسنک‌هایی همچون چیپس و شیرینی وجود دارند. برای آگاهی از وجود چربی های ترانس در غذا بدنبال واژه‌ی « هیدروژنه» در ترکیبات بگردید.
  • نان‌های تهیه شده از دانه های کامل حاوی مقادیر بالایی از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند؛ لذا بجای نان سفید از این نانها در کنار سایر وعده‌های غذایی یا برای تهیه‌ی ساندویچ استفاده کنید.
  • میوه ها و سبزیجاتِ زیادی مصرف کنید. آنها نه تنها به رژیم غذایی‌تان طعم و تنوع میبخشند، بلکه حاوی فیبر، ویتامین و موادمعدنی نیز هستند.
  • آب پز کردن و کباب‌کردن جزء سالم‌ترین شیوه‌های آماده‌نمودنِ گوشت دام و ماکیان هستند.چربی بیرونی یا پوست را پیش از پخت جدا کنید. تکه گوشت های کم‌چرب را میتوان در ماهیتابه سرخ کرد.
  • لوبیا، نخود و عدس حاوی پروتئین و فیبر هستند. هرچندوقت‌یکبار لوبیا را جایگزین گوشت در دستورپخت غذاهای محبوبتان کنید.
  • شیر، ماست و پنیر کم‌چرب را انتخاب کنید. در هفته بیشتر از ۴ زرده‌ی تخم مرغ مصرف نکنید (از سفیده‌ی تخم مرغ یا سایر موادی استفاده کنید که جایگزین‌ تخم‌مرغ اند).
  • برای آگاهی از نکات بیشتر به مبحث «چگونه غذاهای سالم‌تری را انتخاب کنیم» مراجعه نمایید.

وزن من باید چقدر باشد؟

  • در مورد وزن ایده‌آل خود با پزشک خانواده‌تان صحبت کنید، زیرا هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اگر اضافه وزن داشته باشید، این وزنِ اضافی فشار بیشتری به قلبتان وارد میکند. کاهش وزن به سالم ماندن قلبتان کمک می کند.
  • اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بخاطر داشته باشید که کاهش ۱۰% از وزنتان خطر ابتلا به انواع دیابت و بیماریهای قلبی را کاهش میدهد.
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا