اخبار سلامت

فعالیت بدنی ممکن است باعث تاخیر در شروع نوع نادری از آلزایمر شود.

گزارش شده در سه شنبه، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸  ( اخبار روزانه ی سلامت)

“فعالیت بدنی منظم می تواند باعث تاخیر در شروع نوع نادری از آلزایمر زودرس، شود”؛ یک مطالعه ی جدید خبر از این موضوع داده است.

محققان دریافته اند که ۲.۵ ساعت پیاده روی یا هر فعالیت فیزیکی دیگری در هفته، می تواند مانع از شروع زوال عقل وابسته به نوع اتوزوم غالب بیماری آلزایمر(که به اختصار به آن ADAD نیزگفته می شود.) شود. این بیماری(ADAD) یک نوع آلزایمر ارثی است که باعث شروع علائم زوال عقل در سنین پایین تر می شود.

خانم Carrillo، سرپرست بخش علمی انجمن آلزایمر، در این باره گفته است: “نتایج این مطالعه امیدبخش و دلگرم کننده است، آن هم نه فقط برای کسانی که به نوع نادری از آلزایمر که علل ژنتیکی دارد مبتلا هستند. در صورتی که تحقیقات بعدی نیز این ارتباط بین فعالیت های فیزیکی و شروع دیرتر علائم زوال عقل(دمانس) حاصل از ADAD را اثبات کند، لازم است که دامنه ی این بررسی را گسترده تر کنیم تا ببینیم که این اثر روی میلیون ها نفر که مبتلا به نوع شایع تر آلزایمر( آلزایمر با شروع دیررس) هستند نیز صدق می کند یا نه!

خانم Carrillo این صحبت ها را در طی دادن گزارش اخبار انجمن عنوان کرد. هر چند خود او در این مطالعه مشارکت نداشت.

تیم دیگری به سرپرستی دکتر Laske در بیمارستان دانشگاه Tubingen در آلمان اطلاعات مربوط به ۲۷۵ نفر حامل جهش های ژنی مربوط به ADAD را بررسی کردند. میانگین سنی این افراد ۳۸ سال بود.

محققان به دنبال این هستند که متوجه شوند آیا راه رفتن، دویدن، شنا کردن، یا  فعالیت های فیزیکی دیگر به مدت حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، می تواند باعث تاخیر یا کند کردن سرعت پیشرفت بیماری شود؟

این ممکن است؛ بر اساس یافته های مطالعه، مشارکت کننده هایی که فعالیت های فیزیکی بیشتری داشتند، در ارزیابی عملکرد مغز نمره ی بیشتری دریافت کردند.

آن ها همچنین در مایع مخزی_نخاعی خود، سطح پایین تری از مارکر های اساسی بیولوژیکی مخصوص بیماری آلزایمر داشتند. برای مثال tau که پروتئینی است که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر ساخته می شود.

آقای Laske و همکاران او نوشتند که:” یک زندگی همراه با فعالیت فیزیکی قابل دستیابی است و می تواند نقش قابل توجهی در به تاخیر انداختن گسترش و پیشرفت ADAD بازی کند. بنابراین باید به افرادی که در معرض خطر ژنتیکی ابتلا به زوال عقل هستند توصیه کرد که به دنبال داشتن زندگی همراه با فعالیت های فیزیکی باشند.”

سازمان سلامت جهانی(WHO) رسیدن به ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته را توصیه کرده اند.

این مطالعه در ۲۵ سپتامبر در ژورنال انجمن آلزایمر منتشر شد.
دکمه بازگشت به بالا