اخبار سلامت

جلوگیری از وقفه تنفسی هنگام خواب (sleep apnea) می تواند کلیدی برای بهبود سکته ی مغزی باشد.

یافته های این مطالعه به زودی در ژورنال American Heart Association منتشر خواهد شد.

وقفه تنفسی هنگام خواب (sleep apnea) یکی از فاکتور های خطر شناخته شده برای سکته ی مغزی است، همچنین تحقیقات جدید نشان داده اند که ممانعت از آن نیز می تواند در بهبود یافتن بهتر افرادی که سکته ی مغزی (خفیف یا غیر خفیف) داشته اند، موثر باشد.

بیماران در این مطالعه از ماسک های CPAP (که به صورت پیوسته فشار مثبت هوا درون ریه ها ایجاد می کند) به منظور کاهش مشکلات تنفسی شبانه ی خود استفاده کردند.

محققان دریافتند که در میان بیماران مبتلا به سکته مغزی، درمان sleep apnea به کمک CPAP می تواند فواید قابل توجهی را به دنبال داشته باشد، حتی بیشتر از فواید tPA (فاکتوری که به از بین رفتن لخته های خونی کمک می کند) که به عنوان داروی ضد سکته به رسمیت شناخته شده است.

خانم Brava، سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه گفت:” این یافته یک اثر اساسی بالینی دارد” او افزود:” خبر خوب دیگر برای بیماران سکته ای این است که CPAP سال هاست که برای درمان Sleep apnea به کار گرفته شده است و نتایج نشان داده است که به شکل قابل توجهی بی خطر است.”

بر اساس نظر محققان، sleep apnea در میان کسانی که سکته ی خفیف یا غیر خفیف داشته اند امری شایع است اما در حال حاضر این حالت در تعداد کمی از آن ها تشخیص داده شده و درمان شده است. تخمین زده می شود حدود دو سوم بیماران مبتلا به سکته مغزی، دارای این مشکل باشند که باعث تنفس نامظم حین خواب می شود. Sleep apnea می تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون، افزایش فشار خون و نامنظم شدن نبض شود.

در مطالعه ی بعدی، گروه خانم Bravata جامعه ی آماری خود را به ۲۵۲ نفر با سابقه ی سکته مغزی طی سال گذشته، چه به صورت خفیف (که به آن TIA یا حمله ی ایسکمیک گذرا می گویند.) و چه غیر خفیف، گسترش دادند. این بیماران در یکی از پنج بیمارستان از دو ایالت آمریکا مداوا شده بودند.

بیماران به صورت تصادفی به ۳ گروه تقسیم شدند، گروه اول گروه کنترل بود که مراقبت های استاندارد اما بدون درمان sleep apnea دریافت کردند. گروه دوم مراقبت استاندارد همراه با CPAP دریافت کردند و گروه سوم نیز شامل مراقبت های پیشرفته و همراه با CPAP شدند. بیمارانی که برای آن ها از CPAP استفاده شده بود آن را حداقل در نیمی از شب ها استفاده کردند.

محققان گزارش کردند که ۵۹ درصد از بیمارانی که درمان با CPAP را نیز دریافت کردند، به طور قابل توجهی در روند بهبودی خود از لحاظ علائم عصبی پیشرفت نشان دادند، در مقایسه با ۳۸ درصد از کسانی که برای آن ها از CPAP استفاده نشد.

از طرف دیگر به گفته ی محققان این مطالعه، زمان شروع درمان نیز می تواند کلیدی باشد. خانم Bravata در این باره گفت:” اطلاعات اولیه نشان می دهد که در بیماران مبتلا به سکته مغزی هر چه درمان sleep apnea با CPAP سریعتر شروع شود، اثرات درمان نیز قوی تر و بهتر خواهد بود.

معمولا تشخیص sleep apnea یک خدمت سرپایی است ولی لازم است همانطور که برای ارزیابی اولیه ی افراد مبتلا به سکته از تصویربرداری مغز، تست های آزمایشگاهی و بررسی های قلبی کمک می گیریم، در بیمارستان به عنوان بخشی از بررسی های خود، تست خواب برای افراد مبتلا به سکته یا TIA نیز موجود باشد.”

دو فرد خبره در زمینه ی مراقبت از فرد مبتلا به سکته مغزی نیز معتقدند که این یافته ی جدید حقیقتا ارزشمند است.

دکتر Rogrove (مسئول بخش سکته ی مغزی بیمارستان Northwell) در این باره گفته است: “این مطالعه بسیار جالب است و نشان می دهد که یک مداخله ی ساده (همان درمان sleep apnea) می تواند پیامد های حاصل از سکته مغزی را بهبود ببخشد.”

او اضافه کرد:” و حتی می توان با ارزیابی وضعیت بهبودی افراد، در حالتی که برای آن ها بیشتر از نیمی از شب ها در مطالعه از CPAP استفاده شده است، به نتایج جالب تری نیز دست یافت.”

دکتر Salman Azhar (مسئول بخش مراقبت های سکته مغزی در بیمارستان Lenox Hill Hospital در نیویورک) عنوان داشته است:” چندین مطالعه نشان داده است که sleep apnea یکی از عواملی است که باعث کند شدن روند بهبودی فرد مبتلا به سکته مغزی می شود.” البته این موضوع را نیز اضافه کرد که ” تست بررسی sleep apnea نباید باعث شود که بار زیادتری به مراقبت از افرادی که از سکته جان سالم به در برده اند، اضافه شود. خوشبختانه با مطالعه ی فعلی که روی خواب افراد در خانه انجام شده است، تشخیص sleep apnea به شدت راحت تر شده و باید آن را برای تمام بیماران مبتلا به سکته که در غربالگری، علائم مثبتی در زمینه ی وقفه تنفسی شبانه داشته اند، در نظر گرفته شود.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا