اخبار سلامت

مطالعه ای در تایید اکسیژن درمانی در درمان نا شنوایی ناگهانی

نوشته شده توسط ای. جی. ماندل

اخبار روزانه ی سلامت

پنج شنبه، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸

ویروس ها و مسائل مربوط به جریان خون در موارد نادر می توانند باعث کاهش شنوایی ناگهانی و عمیق شود. در حال حاضر، تحقیقات کره جنوبی از استفاده از درمان های اکسیژن با فشار بالا (هایپرباریک) برای بازگرداندن شنوایی در این بیماران پشتیبانی می کند.

بر اساس کارهای یک تیم تحت هدایت دکتر تائمین ری، بررسی شواهد جمع آوری شده نشان می دهد که  – به غیر از درمان دارویی استاندارد – درمان با اکسیژن هایپر باریک “مفیدترین گزینه درمانی” برای آنچه که پزشکان “کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی” می نامند، می باشد. دکتر ری یک متخصص پزشکی هایپر باریک در مرکز ملی پزشکی دریایی در سئول است.

یکی از کارشناسان در ایالات متحده توضیح داد که این نوع از کاهش شنوایی ناگهانی، نادر بوده اما برای بیماران بسیار ناگوار است.

دکتر داریوش کوهان می گوید: “کاهش شنوایی حسی عصبی تقریبا در یک نفر از هر ۱۰ هزار نفر اتفاق می افتد و تصور می شود که یک عفونت ویروسی یا عارضه گردش خون در گوش عامل آن است.دکتر داریوش کوهان رئیس بخش اتولوژی (گوش شناسی) در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک است.

وی گفت که از هر ۳ نفر ۱ نفر بدون هیچگونه درمانی، شنوایی خود را باز می یابد. برای دو سوم بیماران دیگر، داروها – اغلب استروئیدها – و همچنین اکسیژن هایپرباریک استفاده می شود.

در این درمان، بیماران در داخل یک دستگاه قرار می گیرند که باعث افزایش سطح اکسیژن در گوش داخلی می شود.

اما این درمان چقدر خوب کار می کند؟ برای فهمیدن آن، تیم دکتر ری اطلاعات ۱۹ مطالعه که عاقبت افراد مبتلا به ناشنوایی حسی حرکتی را مقایسه می کردند را بررسی کردند. این بیماران درمان دارویی به تنهایی یا درمان دارویی به همراه اکسیژن هایپرباریک دریافت کرده بودند. در مجموع بیش از ۲۴۰۰ بیماربا میانگین سن ۴۵ سال شامل این مطالعه شدند.

این تیم دریافت که افرادی که درمان ترکیبی گرفتند، در مقایسه با افرادی که فقط دارو مصرف می کردند، ۶۱ درصد احتمال بیشتری برای بهبود کامل شنوایی داشتند. روی هم رفته، متوسط میزان بهبود شنوایی نیز در افرادی که هر دو درمان را به جای داروی تنها گرفتند، بیشتر بود.

همچنین اکسیژن هایپرباریک برای بیمارانی که عمیق ترین ناشنوایی را تجربه کرده بودند، مفید بود.

به گفته تیم دکتر ری، اضافه کردن درمان اکسیژن هایپرباریک به استروئید ها یا سایر درمان های دارویی، “گزینه معقولی” برای مبتلایان به این نوع از ناشنوایی ناگهانی به نظر می رسد.

با این حال، دکتر کوهان چند هشدار می دهد. اولا، او می کوید که تجزیه و تحلیل ها نمی توانند متغیرهای خاص را کنترل کنند – به عنوان مثال، دوز و زمان مصرف دارو یا وجود (عدم وجود) سرگیجه یا وزوز گوش (زنگ در گوش)، که اغلب با کاهش شنوایی ناگهانی همراه هستند.

او معتقد است که “مطالعات بیشتر، با معیارهای بسیار سختگیرانه تر و متغیرهای کنترل شده، برای نتیجه گیری قطعی لازم است.”

در نهایت، هزینه درمان با اکسیژن هایپرباریک مطرح است. این مطالعه نشان داد که مزایا معمولا پس از حداقل ۲۰ ساعت درمان ظاهر می شوند و دکتر کوهان اشاره کرد که اکسیژن هایپرباریک معمولا در ایالات متحده ۳۰۰ دلار در هر ساعت هزینه دارد.

این یافته ها در ۲۷ سپتامبر در JAMA Otolaryngology – جراحی سر و گردن منتشر شد.

منابع:

Darius Kohan, M.D., director, otology/neurotology, Lenox Hill Hospital, New York City; Sept. 27, 2018, JAMA Otolaryngology — Head and Neck Surgery

 

دکمه بازگشت به بالا