اخبار سلامت

ممکن است آنتی بیوتیک ها بتوانند آپاندیسیت را درمان کنند؛ نیازی به عمل جراحی نیست!

سه شنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸، اخبار روزانه ی سلامت

طبق آخرین گزارش محققان، در صورتی که شما از آپاندیسیت حاد رنج می برید، ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک و بدون نیاز به عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس به طور موفقیت آمیزی درمان شوید.

اکثر آپاندیسیت ها بدون عارضه هستند، به بیان ساده تر یعنی آپاندیس پاره نشده است. بنابراین امکان این وجود دارد که با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شود. تنها زمانی که به نظر می رسد احتمال پارگی قریب الوقوع آپاندیس وجود دارد، انجام عمل جراحی الزامی است. و به گفته ی سرپرست محققان، دکتر Salminen (جراحی از بیمارستان دانشگاه Turku) این قضیه به راحتی در سی تی اسکن قابل تشخیص است.

او اضافه کرد:” هیچ عارضه ی شدیدی در ارتباط با درمان آنتی بیوتیکی وجود ندارد، در نتیجه درمان آنتی بیوتیکی یک گزینه ی بی خطر است.”

” حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به آپاندیسیت دچار پارگی آپاندیس شده اند که نیازمند جراحی و برداشت آن است. ولی ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران ممکن است تنها به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.”

منظور از پارگی آپاندیس، یک پارگی کوچک در آن است که باعث نشت محتویات آن به حفره ی شکم می شود. این امر می تواند باعث یک عفونت خونی کشنده شود.

در یک مطالعه که در آن ۲۷۳ بیمار درمان شده با جراحی و برداشتن آپاندیس(آپاندکتومی) با ۲۵۷ بیمار که با آنتی بیوتیک درمان شده بودند، با یکدیگر مقایسه شدند. محققان دریافتند که حدود ۶۰ درصد کسانی که با آنتی بیوتیک درمان شده بودند، تا ۵ سال بعد، نیازی به جراحی برداشتن آپاندیس نداشتند.

طبق یافته های محققان؛ در مجموع، فقط ۱۰۰ نفر از ۲۵۷ بیمار درمان شده با آنتی بیوتیک، نیاز به جراحی برداشتن آپاندیس طی ۵ سال بعد از مطالعه داشتند که ۱۵ نفر از آنان نیز در جریانز همان بستری اول جراحی شده بودند.

این گزارش در ۲۵ سپتامبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

آقای Glatter یک پزشک اورژانس در بیمارستان Lenox Hill در نیویورک، نقاط مثبت و منفی درمان با آنتی بیوتیک نیست به درمان با جراحی را مطرح کرده است، اون در این باره گفته است:” من فکر می کنم که موضوع اساسی این است که آیا پزشکان و بیماران، این حقیقت که حدود ۴۰ درصد بیماران طی ۵ سال آینده با عود آپاندیسیت مواجه خواهند شد را می پذیرند؟ ممکن است این قضیه برای تعدادی از افراد قابل قبول نباشد. سوال اصلی این است که شما واقعا چه نوع عوارضی را ترجیح می دهید؟ با توجه به اینکه با یکبار جراحی و برداشتن آپاندیس بدون عارضه، ریسک درگیری و عود های بعدی نیز به شدت کاهش می یابد.”

او اضافه کرد:” بیماران باید بدانند که با وجود اینکه آنتی بیوتیک ها می توانند در ۶۰ تا ۷۰ درصد مواقع با موفقیت آپاندیسیت را درمان کنند، اما احتمال شکست درمان و در نتیجه نیاز به جراحی نیز وجود دارد.”

او همچنین عنوان کرد:” اگرچه درمان صرفا آنتی بیوتیکی، مورد توجه و علاقه ی تعداد زیادی قرار گرفته است، نیازمند مطالعه ی بیشتر روی گروه های مخصوصی از بیماران است که ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. برای مثال: بیماران مبتلا به اپاندیکولیت (که در آن آپاندیس با ذرات کلسیفیه شده مسدود می شود.)

از طرف دیگر این مطالعه فقط به عمل باز برداشتن آپاندیس پرداخته است و نه به لاپاراسکوپی که خطرات کمتری به همراه دارد. عمل لاپاروسکی نسبت به عمل باز نیاز به بستری کوتاه تر در بیمارستان و و عوارض کمتری دارد.

درمان آنتی بیوتیکی شامل ۳ روز دریافت آنتی بیوتیک وریدی در بیمارستان به علاوه ی ۷ روز آنتی بیوتیک خوراکی می شود. در حالیکه بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی تنها ۱ روز بستری در بیمارستان کافی است.

شروع درمان صرفا آنتی بیوتیکی با صرف نظر کردن از عمل جراحی تصمیمی است که باید با مشارکت همزمان پزشک، بیمار و خانواده ی بیمار گرفته شود.”

در حقیقت، بر اساس یک برآورد جدید از دانشکده ی پزشکی Dakota ی شمالی، هر چند که اغلب آپاندیسیت به کمک مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود؛ اکثریت غالب آمریکایی ها در واقع عمل جراحی را انتخاب می کنند. بر اساس این اطلاعات، تنها حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان تمایل به استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کاهش التهاب آپاندیس داشته اند.

دکمه بازگشت به بالا