بیماری های قلبی عروقی

آنژین صدری

احساس درد و نارحتی است که به طور معمول در قفسه سینه یا پشت جناق سینه احساس می شود و این درد زمانی آغاز می شود که خون رسانی (اکسیژن و مواد غذایی) به عضله قلب کمتر از میزان مورد نیاز آن است و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به عضله قلب نمی رسد.

انواع آنژین

◄ آنژین صدری پایدار: درد مزمن فعالیتی قابل پیش بینی قفسه سینه است که شیوع بالایی دارد، در اثر فعالیت جسمی یا فشار و استرس بروز می‌یابد، اغلب بیماران از احساس ناراحتی سینه در ناحیه زیر استخوان جناغ که ممکن است به پشت، گردن، فک، بازوها یا بالای شکم انتشار پیدا کند، شکایت دارند و ممکن است با تنگی نفس، تعریق، تهوع یا تپش قلب همراه باشد.
درد و فشار قفسه سینه معمولاً ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و با استراحت یا مصرف قرص نیتروگلیسیرین زیرزبانی برطرف
می‌شود. بعضی از بیماران مبتلا به آنژین صدری پایدار در اثر مواجهه با هوای سرد یا پس از خوردن غذای سنگین و زیاد دچار درد می شوند، ممکن است آنژین صدری پایدار با تنگی نفس، تعریق، تهوع یا تپش قلب همراه باشد.

◄ آنژین صدری ناپایدار: درد قفسه سینه غالباً هنگام استراحت کردن، شب‌ها در زمان خوابیدن یا در پی فعالیت‌های بدنی سبک بروز می‌یابد. درد غیرمترقبه است. درد آنژین ناپایدار شدیدتر و طولانی‌تر از آنژین پایدار است و تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

◄ آنژین پرینزمتال یا واریانت: شریان‌های قلبی در این آنژین، به صورت ناگهانی تنگ یا باریک می‌شود و بیمار را دچار درد طاقت ‌فرسایی می‌کند که باید به سرعت درمان شود.
درد یا ناراحتی معمولاً هنگام استراحت و در طول شب یا صبح زود بروز می‌کند. معمولاً درد شدید است و با مصرف دارو آرام
می‌شود.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا