اخبار سلامت

پلاستیک در مدفوع؟

مطاعات نشان می دهند؛ شما احتمالا در مدفوع خود قطعات کوچک پلاستیک دارید!

نویسنده: Dennis Thompson    گزارشگر روزانه سلامت.   سه شنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ (اخبار روزانه ی سلامت)

بر اساس یک مطالعه ی جدید اما کوچک؛ این احتمال وجود دارد که در روده ی شما مقداری ذره ی پلاستیکی کوچک حضور داشته باشد.

به گزارش محققان، ذرات کوچک پلاستیکی (میکروپلاستیک ها) در نمونه ی مدفوع تعدادی از افراد داوطلب از سراسر اروپا و آسیا یافت شد.

نویسنده ی مقاله دکتر Philipp Schwabl (یکی از محققان دانشکده ی پزشکی وین) گفته است:” در این مطالعه مشخص شد که یک نفر از هر هشت نفر در مدفوع خود ذرات کوچک پلاستیک دارد، همچنین به طور متوسط حدود ۲۰ ذره کوچک پلاستیک در هر ۳.۵ اونس از مدفوع وجود داشت.”

۹۵ درصد از این ذرات از پلاستیک استفاده شده برای بسته بندی و ذخیره ی مواد غذایی منشا می گرفت، این ذرات شامل پلی پروپیلن به کار گرفته شده برای تولید در بطری ها، پلی اتیلن ترفتالات به کار گرفته شده درون بطری های نوشیدنی، پلی استیرن موجود در ظروف و فنجان های پلاستیکی و پلی اتیلن موجود در پاکت ها پلاستیکی و ظروف ذخیره سازی غذا، می شود.

به گفته ی آقای Schwabl نتایج یافت شده شگفت آور است :”به نظر من تلاش برای کاهش مصرف پلاستیک و کاهش بسته بندی مواد غذایی با پلاستیک، می تواند برای ما و طبیعت اطرافمان مفید باشد. مسلما پلاستیک یک ماده ی بسیار مفید با کاربرد های بسیار متنوع است اما شاید لازم باشد که درباره ی لزوم استفاده از این حجم عظیم از پلاستیک، تجدید نظر کنیم و به دنبال یافتن و استفاده از جایگزین های طبیعی و تجدید پذیر باشیم.”

او ادامه داد:” البته هنوز زود است که بگوئیم آیا این ذرات پلاستیکی برای بدن انسان مضر هست یا نه!”

دکتر Spaeth، رئیس بخش بهداشت حرفه ای و زیست محیطی از Northwell Health گفته است:” ما شاهد شواهد روز افزونی مبنی بر وجود ذرات پلاستیکی در بدن انسان هستم، نکته ای که الان باید به آن توجه داشت این است چگونه این ذرات بر سلامت انسان اثر می گذارد. ما می دانیم که پلاستیک حاوی مجموعه ای از مواد مضر است که بالقوه می تواند بر سلامت انسان اثر بگذارد یا از بین ببرد.

به گزارش National Geographic :” این مطالعه در ادامه ی گزارش دیگری است که هفته ی قبل منتشر شد و نشان داد ۹۰ درصد از نمک سفره حاوی میکروپلاستیک ها است. نمونه های نمک از ۲۱ کشور اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و آسیا مورد بررسی قرار گرفتند و از میان ۳۹ نوع مختلف نمک بررسی شده، ۳۶ مورد شامل میکروپلاستیک ها بودند.”

برای انجام آزمایش مدفوع، آقای Schwabl و تیم او افرادی را از فنلاند، هلند، لهستان، اتریش، ایتالیا، بریتانیا، روشیه و ژاپن به استخدام در آوردند. این افراد شامل ۳ زن و ۵ مرد بین سنین ۳۳ تا ۶۵ سال بود.

هر یک از این افراد، طی هفته ی قبل از گرفتن نمونه ی مدفوع، یک برنامه ی غذایی مشخص را دنبال کردند. در این برنامه تمام مشارکت کنندگان از غذاهای با بسته بندی پلاستیکی خورده بودند یا از بطری های پلاستیکی آب نوشیده بودند. ۶ نفر نیز ماهی های اقیانوسی مصرف کرده بودند.

تست های آزمایشگاهی نشان داد که ۹ نوع از ۱۰ نوع ذرات کوچک پلاستیکی در مدفوع این افراد یافت شد، اندازه ی این ذرات بین ۵۰ تا ۵۰۰ میکرون بود. موی انسان دارای قطری حدود ۵۰ میکرون است.

سایر انواع پلاستیک شامل پلی اکسی متیلین، (به کار گرفته شده در بعضی از قطعات خودرو ها و صنایع غذایی) پلی کربنات، ( به کار گرفته شده در ساختمان سازی و الکترونیک) نایلون ( براساخت طناب، تور های ماهیگیری و منسوجات) و پلی اورتان (به کار گرفته شده در رنگ کشتی، ساخت و ساز و قطعات خودرو) می شود.

دو راه برای ورود این ذرات پلاستیکی به بدن انسان وجود دارد، یکی از طریق ظروف پلاستیکی مربوط به بسته بندی و نگهداری مواد غذایی و دیگری از طریق ورود آن ها به زنجیره ی غذایی و خورده شدن به وسیله ی موجودات دریایی همانند ماهی ها

در این مطالعه نیز بیشتر مشارکت کنندگان مایعاتی را از طریق بطری های پلاستیکی نوشیده بودند، ضمنا تعداد افراد زیادی نیز از ماهی و سایر غذاهای دریایی استفاده کرده بودند.

به گفته ی آقای Schwabl :”تا به این لحظه مطالعه ای مربوط به اینکه چگونه این ذرات پلاستیکی می تواند بر سلامت انسان اثر بگذارد انجام نشده است اما مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که ذرات کوچک پلاستیکی می توانند وارد جریان خون، سیستم لنفاوی و کبد شوند.”

به گفته ی دکتر Swaminath (مدیر برنامه بیماری های التهابی روده در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک):” میکروپلاستیک ها می توانند باعث آسیب به روده شوند و یا شکل پرز های پوشاننده ی دیواره ی روده را تغییر دهند.”

همچنین نگرانی هایی نیز در مورد اثر برخی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک، بر سیستم هورمونی بدن وجود دارد. تحقیقات انسانی نشان داده است که این مواد شیمیایی می توانند از پلاستیک ها به درون غذای انسان نشت کنند یا به صورت مواد ریز و گرد و غبار معلق در هوا درآیند.

بدیهی است با وجود این مواد در دستگاه گوارش ما احتمال آلودگی بدن و از بین رفتن سلامتی انسان بیشتر خواهد بود.

این یافته ها روز  دوشنبه در همایش سالانه ی اتحادیه ی اروپایی گوارش در وین ارائه شد. البته این مطالعه پیش از آن که در یک مجله ی بازبینی همه جانبه چاپ شود به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آقای Schwabl و تیم او امیدوارند که با پیگیری های طولانی مدت، صحت مطالعه ی خود و اثرات احتمالی آن بر سلامت انسان را بررسی کنند.

دکمه بازگشت به بالا