بیماری های قلبی عروقی

آنژین قلبی چیست؟

آنژین عبارت از درد یا احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه است. این حالت اغلب بخاطر گرفتگی در عروق خون رساننده به قلب رخ می دهد. به این بیماری «بیماری شریان تاجی قلب» یا بیماری قلبی گفته میشود.

نشانه ها
چگونه می توان فهمید که درد از نوع آنژین است؟

آنژین قلبی می تواند درهنگام فعالیت هایی نظیر قدم زدن، کوهنوردی، بالا رفتن از پله، ورزش یا کارهای منزل فرد را دچار مشکل کند. درد مربوط به آنژین قلبی می تواند باعث تعریق یا ایجاد سختی در تنفس شود. ممکن است درد در قسمت بازو، گردن، آرواره، شانه، یا در قفسه سینه مشاهده شود. در صورتی که درد ملایم باشد، ممکن است بعد از دقایقی استراحت از بین برود. اگر درد شدید تر باشد، برای مقابله با آن اقدامات درمانی باید صورت گیرد. برای درمان آنژین شدید اغلب از داروی نیتروگلیسیرین استفاده می شود.
برخی از افراد دارای نوعی از آنژین قلبی هستند که با میزان مشخصی از فعالیت ایجاد شده و به راحتی نیز از بین می رود. فرد ممکن است برای مدت طولانی به این نوع آنژین مبتلا باشد. به این نوع آنژین، «آنژین قلبی پایدار» گفته می شود.
در صورتی که الگوی آنژین تغییر کننده باشد به آن «آنژین قلبی ناپایدار» گفته می شود. این حالت نشانه ای از خطر بالقوه محسوب می شود. همچنین از سایر نشانه های مخاطره آمیز می توان به وقوع موارد آنژین با فعالیت بدنی کم، وقوع آنژین در حالت استراحت، یا ایجاد آنژین در فردی که قبلا دچاراین بیماری نبوده است اشاره کرد.
آنژین ناپایدار می تواند نخستین نشانه حمله قلبی باشد. در صورتی که دچارآنژین هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا در نزدیک ترین اورژانس بیمارستانی بستری شوید. نشانه خطر دیگر نوعی درد در قفسه سینه است که با استراحت یا بعد از دریافت دارو از بین نمی رود. در صورتی که دارای درد پایدار در قفسه سینه خود هستید فورا به یک کلینیک اورژانس مراجعه کنید.

عوامل و فاکتورهای خطر
چه چیزی باعث ایجاد آنژین می شود؟
آنژین اغلب بخاطر گرفتگی در عروق خون رساننده به قلب رخ می دهد.
به این بیماری «بیماری سرخرگ کرونری قلب» یا بیماری قلبی گفته می شود. با مراجعه پزشک آزمایشات مربوط به بیماری قلبی گرفته می شود و همچنین شرایطی که برای بیمار منجر به افزایش شانس ابتلا به بیماری قلبی می شود مورد بررسی قرار می گیرد. این شرایط شامل موارد زیر هستند :

  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • استعمال دخانیات
  • کلسترول بالا
  • یائسگی
  • سابقه خانوادگی حمله قلبی در سنین پایین

تشخیص و آزمایش
چه آزمایشاتی ممکن است انجام شود؟
روش ساده ای که می تواند آسیب به قلب و شریان ها را نشان دهد عبارتست از نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG). اگر الکتروکاردیوگرام زمانی گرفته شود که بیمار دارای آنژین است، آزمایش می تواند نشان دهد که آیا درد ایجاد شده بخاطر مشکل قلبی است یا خیر.
آزمایش بعدی استرس تست است. این آزمایش اغلب بر روی تردمیل انجام می شود. پزشک در این حالت بررسی می کند که قلب بیمار چگونه با شرایط کاری (فعالیت جسمانی) وفق پیدا می کند وآیا دچارحالت غیرطبیعی می شود یا خیر. همچنین ممکن است قبل و بعد از آزمایش، اسکن از قلب صورت گیرد. اسکن قلب می تواند نشان دهد که آیا قلب درهنگام فعالیت به طور کافی خون رسانی می شود یا خیر. اگر خون رسانی کافی صورت نگیرد به این معنا است که عروق خون رساننده به قلب دچار انسداد شده اند.
همچنین آزمایش مهم دیگر کاتتر گذاری قلبی (آنژیوگرافی قلب) است. در این آزمایش، یک لوله بسیار بلند و نازک در داخل یکی از شریان های دست یا پا می شود و سپس به سمت قلب هدایت می شود. سپس ماده حاجب در داخل عروق روی قلبی تزریق شده و پرتونگاری اشعه ایکس انجام می شود. این پرتونگاری می تواند انسداد عروق خون رساننده قلبی را مشخص نماید.

درمان آنژین به چه صورت است؟
درمان آنژین همگام با درمان بیماری قلبی انجام می گیرد. در صورتی که عامل درد در قفسه سینه چیزی جز بیماری قلبی باشد، پزشک معالج درمان عامل ایجاد کننده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پیشگیری از آنژین به چه صورت است؟
بهترین روش پیشگیری از ایجاد آنژین، پیشگیری از بیماری قلبی است. فشارخون، دیابت و کلسترول خود را کنترل کنید و استعمال دخانیات را متوقف نمایید. رژیم غذایی سالم، وزن مناسب و برنامه ورزشی مرتب می تواند به پیشگیری از ایجاد بیماری قلبی کمک کند.
در صورتی که دارای بیماری قلبی هستید، رعایت موارد یاد شده می تواند به پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.

سوالاتی که باید از پزشک معالج خود بپرسید:

  • دلیل احتمالی درد قفسه سینه من چیست؟
  • برای بهبود نشانه های بیماری، چه تغییراتی در سبک زندگی باید ایجاد کنم؟
  • آیا ورزش کردن برای من مجاز است؟ چگونه شروع کنم؟
  • چه اقدام درمانی برای من بهتر است؟ آیا من به دارو نیاز خواهم داشت؟ یا جراحی؟
  • آیا دارویی که تجویز می کنید با داروهایی که هم اکنون دریافت می کنم تداخل خواهد داشت؟
  • چه نشانه هایی حاکی از آن خواهد بود که شرایط من در حال وخیم تر شدن هستند؟
  • آیا آنژین قلبی، من را در خطر ابتلا به بیماری های طولانی مدت قرار خواهد داد؟
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا