بیماری های قلبی عروقی

آنژیوپلاستی اولیه و بیمارستان ۲۴۷

سکته قلبی که با بالا رفتن قطعه ST در نوار قلبی همراه باشد که اصطلاحاً STEMI نامیده می شود، در اثر انسداد کامل یک رگ اصلی کرونر به وسیله لخته خونی رخ می دهد. این فرم وخیم ترین تظاهر سندرم حاد کرونری و تهدید کننده حیات می باشد.

با توجه به این که زمان شروع درمان در پیشگیری از عوارض و مرگ و میر آن نقش دارد، تشخیص وشروع درمان آن باید با سرعت انجام شود.
طبق آخرین آمارهای منتشر شده جهانی تقریباً ۴۰ – ۲۵% موارد از سکته حاد قلبی همراه با بالا رفتن قطعه ST هستند و در سال های اخیر درمان آن از روش دارویی به روش عمدتاً مکانیکی تغییر یافته که این موضوع به همراه پیشرفت های ایجاد شده در درمان دارویی باعث کاهش قابل توجه در میزان مرگ و میر آن شده است.
درمان استاندارد برای بیمار مبتلا به سکته قلبی از نوع STEMI برقراری مجدد جریان خون در عروق بسته شده به صورت فوری می باشد. هدف از این درمان جلوگیری از مرگ عضله قلب و نجات سلولهای عضلانی قلب در معرض خطر، کاهش بروز نارسایی قلبی و نهایتاً افزایش طول عمر بیمار میباشد. با توجه به این که عملکرد سلول های قلبی درصورت انسداد پایدار رگ درگیر کاهش می یابد، شروع سریع درمان با رعایت استانداردهای درمانی و برقراری مجدد جریان خون در منطقه دچار انسداد خون الزامی است.

آنژیوپلاستی اولیه
یک روش مداخله ای اورژانس جهت برقراری مجدد جریان خون در رگ مسدود شده در بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی می باشد. این روش، یک تکنیک مکانیکی از راه پوست (معمولا جلد کشاله ران یا ساعد دست) بدون دخالت داروهای تجزیه کننده لخته خون (فیبرینولیتیک) است که در آن بیمار معمولاً به طور همزمان تحت درمان با دوز مناسبی از آسپیرین، کلوپیدوگرل یا سایر داروهای ضدپلاکت جدیدتر براساس آخرین دستورالعمل ها و آنتی کواگولان ها قرار می گیرد.
این کار توسط تیمی متشکل از پزشکان متخصص قلب با دوره تکمیلی اقدامات مداخله ای، پرستاران و تکنسین ها انجام می شود.

ترومبولیتیک تراپی
در صورت در دسترس نبودن خدمات آنژیوپلاستی اولیه، گزینه درمانی بعدی ترومبولیتیک تراپی است. در این روش با کمک داروهای تجزیه کننده لخته، تلاش می شود انسداد در سرخرگهای کرونر برطرف شود.

بیمارستان ۲۴۷
بیمارستانی است با قابلیت ارائه خدمت آنژیوپلاستی اولیه که متعهد می شود این خدمات را به صورت تمام وقت یعنی ۲۴ ساعته شبانه روز و ۷ روز در هفته ارائه نماید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا