اخبار سلامت

تاثیر سلامت قلب روی مغز از دوران کودکی

انجمن قلب آمریکا(AHA): تاثیر سلامت قلب روی مغز ممکن است از دوران کودکی شروع شود!

سه شنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ (انجمن قلب آمریکا)

بر اساس یک مطالعه ی جدید؛ فشار خون بالا در دوره ی کودکی می تواند باعث ایجاد مشکلات شناختی در بزرگسالی شود.

بدین شکل این مطالعه نشان داده است که ارتباط میان بیماری های قلبی_عروقی و مشکلات شناختی مغز می تواند خیلی زودتر از تصور قبلی ما، آغاز شود.

این یافته ها می تواند پنجره ای جدید به سوی ریشه های زوال عقل(که می دانیم فشار خون بالا یکی از عوامل خطر آن است) برای ما بگشاید.

به گفته ی دکتر Arfan Ikram (نویسنده ی اصلی این مطالعه که در ۲۳ اکتبر در مجله ی انجمن قلب آمریکا منتشر شده است) :” این موضوع ما را شگفت زده کرد که احتمالا نشانه هایی زودرس وجود دارد که به ما نشان می دهد فشار خون بالا در تمام طول زندگی اثرات مخربی دارد.”

این مطالعه به بررسی ۵۸۵۳ کودک و ۵۱۸۷ بزرگسال پرداخت. میانگین سنی برای کودکان ۶ و برای بزرگسالان ۶۲ بود. محققان فشار خون و سختی دیواره شریان های هر یک از مشارکت کنندگان را ارزیابی کردند. منظور از سختی دیواره ی عروق، کاهش انعطاف پذیری عروق است که معمولا به عنوان نشانه ای از پیر شدن افراد، بیماری های عروقی و یا هردو، در نظر گرفته می شود.

آن ها همچنین عملکرد شناختی مغز هر دو گروه را بررسی کردند.

به کودکان مجموعه ای از ارزیابی های غیر کلامی در مورد استدلال انتزاعی و مهارت های تجسم فضایی آن ها، داده شد و نتایج به نمره ی IQ تبدیل شد.

بزرگسالان نیز پنج آزمون شناختی را انجام دادند که گستره وسیعی از توانایی های مختلف از حافظه گرفته تا مهارت ذهنی را اندازه گیری می کرد.

نتایج نشان داد که وضعیت عروق خونی نقش اساسی در نتایج تست های هر دو گروه داشت، البته از راه های مختلف!

در مورد بزرگسالان، مشکلات عروقی بیشتر و فشار خون بالاتر با کاهش توانایی های شناختی مغز ارتباط داشت.

در کودکان، فشار خون دیاستولی بالاتر (منظور از دیاستول زمان استراحت قلب است و عدد کوچکتر فشار خون نشان دهنده ی آن است) با کاهش اندازه ی IQ ارتباط داشت.

اما دکتر Ikram (رئیس بخش اپیدمیولوژی مرکز پزشکی Erasmus در روتردام هلند) هشدار داد که این ارتباط بسیار ظریف بوده است. او گفته است:” یافته های این مطالعه به اندازه ی کافی این معنا را نمی دهد که لازم است تا مداخلاتی را برای سنین کودکی شروع کنیم. چیزی که این یافته ها نشان می دهد تنها این است که می توانیم بگوئیم: منشا اثر فشار خون بالا روی عملکرد مغز می تواند به اوایل زندگی برگردد.”

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که فشار خون کودکانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند سالانه یکبار اندازه گیری شود.

توصیه در مورد کودکانی که فشار خون نرمال یا نرمال به سمت بالا دارند این است که حداقل هر دو سال یکبار فشار خونشان اندازه گیری شود.

به گفته ی دکتر Ikram، والدین و بزرگسالان باید پیشگیری را به عنوان اولویت در نظر بگیرند.:” برای مثال، شما می توانید با تغییر سبک زندگی خصوصا داشتن فعالیت فیزیکی منظم و کاهش مصرف نمک از بالا نرفتن فشار خون اطمینان حاصل کنید.

ما واقعا باید اطمینان حاصل کنیم که چه اثراتی از همان اوایل زندگی شروع می شوند نه از زمانی که افراد به سن ۴۰ و ۵۰ رسیده اند و تازه با خود فکر می کنند که نیاز است تا از حفظ سلامتی خود اطمینان حاصل کنند چون در آستانه ی ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند.”

بر اساس گزارش WHO ؛ حدود ۵۰ میلیون نفر در تمام دنیا مبتلا به زوال عقل هستند. حدود ۱۰ میلیون نفر نیز سالانه به زوال عقل مبتلا می شوند.

مطالعات قبلی ارتباط هایی بین فشار خون بالا و سایر خطرات قلبی_عروقی یافته اند.

به گفته ی خانم Jefferson (استاد عصب شناسی و مدیر بخش آلزایمر و حافظه ی دانشکده ی پزشکی Vanderbilt ):” بیشتر این مطالعات روی بزرگسالان تمرکز داشته، هر چند که تعدادی از مطالعات نیز به بیماران با سنین پایین تر اختصاص یافته است.”

او ادامه داد:” در نظر گرفتن افراد با سنین پایین تر در کنار بزرگسالان نتایج جالبی درباره ی اینکه چگونه فشار خون بالا و سلامتی عروق می تواند بر سلامت مغز اثر بگذارد، به همراه خواهد داشت.” البته خانم Jefferson در این مطالعه مشارکتی نداشت.

استفاده از دو نوع تست متفاوت برای دو گروه مورد ارزیابی، کمی کار مقایسه ی دقیق نتایج را سخت می کند. اما از آن جایی که مغز کودکان تا اواخر نوجوانی به رشد خود ادامه می دهد، ما از تست های متفاوتی برای ارزیابی سلامت شناختی مغزشان استفاده می کنیم.

موضوع مهمتر ردیابی زمان دقیق اثرگذاری پیری و بیماری ها، بر وضعیت عروق خونی بدن و تاثیر آن بر مغز است.

در صورتی که ما بتوانیم مداخلات خود را هدفمند و متمرکز کنیم می توانیم با توان بیشتری به ارتقای سلامت قلبی_عروقی و کاهش عوارض وارده بر سلامت مغز، وضعیت شناختی و احتمال زوال عقل ، بپردازیم.

آخرین به روز رسانی: ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸

دکمه بازگشت به بالا