اخبار سلامت

تکنیک جدید تحریک عصبی ممکن است باعث بهبود کمردرد شود!

نویسنده: Steven Reinberg (گزارش دهنده ی روزانه سلامت)

سه شنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸_ اخبار روزانه ی سلامت

تحقیقات جدید نشان می دهد که تحریک یک مجموعه ی خاص از اعصاب که در امتداد ستون فقرات قرار دارند ممکن است به کاهش درد افرادی که از کمردرد مزمن رنج می برند کمک کند و آن ها را از مصرف مسکن ها بی نیاز کند.

به گفته ی محققان، این شکل از درمان (که اعصاب گانگلیون های ریشه های نخاعی را هدف قرار می دهد) نسبت به دیگر درمان های تحریکی نخاع، کارایی بیشتری دارد زیرا در این روش لید های کوچک دقیقا در محلی قرار می گیرند که درد از آن منشا می گیرد در حالیکه در روش های دیگر، تحریکات با دقت کمتر و روی اعصاب بیشتری اعمال می شود.

به گفته ی محقق اصلی این مطالعه آقای Robert McCarthy (استاد بیهوشی در مرکز پزشکی دانشگاه Rush در شیکاگو):” در بعضی از بیماران خاص که درد آن ها با درمان های دیگر تسکین نیافته است، ممکن است این نوع درمان درد آن ها را به صورت پایداری کاهش دهد و به آن ها این اجازه را بدهد که دارو های مسکن خود را برای حداقل ۱۸ ماه و یا حتی بیشتر، کاهش دهند.

گانگلیون های ریشه خلفی نخاع، مجموعه ای از سلول های عصبی هستند که در هر دو سمت (چپ و راست) هر یک از مهره های ستون فقرات قرار دارند و دروازه ای برای عبور پیام های درد بین اعصاب مربوط به قسمت های مختلف بدن، نخاع و مغز هستند؛ تحریک این نقاط باعث قطع انتقال سیگنال های درد از نقاط مختلف بدن به مغز می شود. (توضیح: در هر دو سمت هر یک از مهره های ستون فقرات، هنگام عبور سلول های عصبی از شاخ خلفی نخاع، این گانگلیون ها تشکیل می شوند که پیام های درد قسمت های مختلف بدن از طریق اعصاب مختلف بعد از عبور از این گانگلیون ها وارد نخاع شده و سپس به مغز برده می شوند.)

در این روش، یک ابزار ایجاد کننده ی سیگنال های الکتریکی در پوست قسمت تحتانی کمر بیمار کاشته می شود و از طریق یک سیم کارگذاشته شده در نزدیکی گانگلیون مد نظر، پالس های الکتریکی کوچکی به گانگلیون حامل پیام درد، ارسال می کند.

این پالس های الکتریکی احساس درد را با احساس مورمور شدن یا بی حسی جایگزین می کنند! قدرت این تحریکات به وسیله ی پزشک و با توجه به میزان درد بیمار مشخص می شود.

این نوع درمان نسبت به تحریک خود نخاع دو مزیت دارد. به گفته ی آقای McCarthy ، در تحریک عصبی نخاع، یک سیم در امتداد طناب نخاعی، پالس های الکتریکی را در سراسر ستون فقرات ارسال می کند، اما پالس ها به طور مشخص منبع درد را هدف قرار نمی دهند. علاوه بر آن در روش تحریک گانگلیون های شاخ خلفی، به طور قابل توجهی به میزان کمتری جریان الکتریکی نیاز است.

اهداف اصلی این مطالعه این بوده است که اثر بخشی این شیوه ی درمانی را در بلند مدت بسنجد. آقای McCarthy و همکارانش این روش درمانی را برای ۶۷ نفر که از درد کمر مزمن رنج می بردند امتحان کردند و آن ها را به مدت ۳ تا ۱۸ ماه پیگیری کردند. از بین این شرکت کنندگان ۱۷ نفر ابزار کاشته شده را بیشتر از ۱ سال همراه خود داشتند.

قبل از به کار گیری این روش، اکثر بیماران میزان درد خود را ۸ از ۱۰ عنوان می کردند، برای اکثر آن ها استفاده از این روش درمانی درد را تا ۳۳ درصد کاهش داد که این کاهش کاملا معنی دار است و اثربخشی درمان را نشان می دهد.

علاوه بر این، بیماران اعلام کردند که ناتوانی و محدودیت هایی که به واسطه ی درد برای فعالیت روزانه ی آن ها ایجاد شده بود نیز تا ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد. در مجموع ۹۴ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند که این شیوه ی درمانی برایشان مفید بوده است.

البته این پروسه بدون مشکل هم نبود، ۵ نفر از بیماران به کارگذاشتن دوباره ی دستگاه نیاز پیدا کردند، ۲ نفر به علت ابتلا به عفونت و یک نفر به علت عوارض جانبی درمان را ادامه ندادند.

مورد دیگر اینکه این نوع درمان با وجود اینکه در سال ۲۰۱۶ از طرف FDA تایید شده است، هنوز به صورت گسترده در دسترس نیست. در حال حاضر استفاده از آن بیشتر به مراکز پزشکی مجهز و دارای پزشکانی که به خوبی کاشتن و تنظیم کردن این دستگاه را می دانند، محدود شده است.

همچنین، این روش توسط همه شرکت های بیمه پوشش داده نمی شود، بنابراین هزینه ها می تواند برای بیماران بسیار زیاد باشد.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۸ وزارت کار و صنایع آمریکا، برای افراد بدون بیمه، استفاده از این روش می تواند بین ۱۵ تا ۵۰ هزار دلار و یا حتی بیشتر هزینه بردارد.

ضمنا، شرکت های بیمه نیز قوانین مختلفی برای پوشش دادن آن دارند، برای مثال یکی از شرکت ها عنوان کرده است که تنها زمانی که هیچ روش دیگری موثر نبوده باشد هزینه های انجام این روش را پردات خواهد کرد.

آقای McCarthy امیدوار است که پزشکان بیشتری در زمینه ی انجام این روش مهارت کسب کنند و دسترسی این روش بیشتر شود خصوصا به این علت که انجام این روش می تواند مصرف مخدر ها برای رفع درد را کاهش دهد یا متوقف کند.

یک متخصص درد که در انجام این تحقیق دخیل نبود نیز به فواید این روش اذهان کرد.

دکتر Kiran Patel ، مدیر بخش جراحی اعصاب در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک گفت:” نتایج این تحقیق بسیار قابل توجه است و اطلاعات طولانی مدتی آن نشان می دهد که بیماران کاهش درد و افزایش عملکرد قابل توجهی را تجربه کرده اند.

در بررسی هایی انجام شده در مورد درد، این شیوه ی درمانی اثربخش ترین شیوه ی موجود برای مقابله با درد است.”

او ادامه داد:” من، بیماران دچار درد مزمن را تشویق می کنم تا به دنبال پزشکانی باشند که در زمینه ی انجام این روش ضد درد جدید مهارت دارند تا برای آن ها تشخیص داده شود که باید این روش برای آن ها انجام شود یا خیر”

این یافته ها  در انجمن سالانه بیهوشی آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد.

تحقیقات ارائه شده در این جلسات تا زمانی که در یک مجله ی بازبینی همه جانبه منتشر نشده است، به صورت مقدماتی در نظر گرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا