بیماری های قلبی عروقی

علایم بیماری عروق کرونر

درد قفسه سینه بارزترین و شایع ترین علامت بیماری است. درد سینه با منشاء قلبی عموماٌ تمام سطح سینه را فرا می گیرد گرچه ممکن است قسمت محدودی از سینه دچار درد گردد و یا حتی تنها بیمار احساس درد سوزشی سر دل پیدا کند. این درد می تواند به گردن، چانه، بازوی چپ، شانه چپ و بین دو کتف انتشار پیدا کند.

دردهای قفسه سینه که نیازمند مراجعه فوری به پزشک یا تماس با اورژانس هستند:

  • درد قفسه سینه بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه یابد.
  • درد قفسه سینه شدیدتر از حالت معمول باشد.
  • بعد از استراحت و یا گذاشتن قرص زیر زبانی درد ساکت نشود.
  • درد قفسه سینه بدون دلیل واضح، بطور مکرر رخ دهد.
  • برای اولین بار درد قفسه سینه در حالت استراحت رخ دهد.
  • نشانه های جدیدی مثل تعریق و تنگی نفس ایجاد شود.
  • درد قفسه سینه با هر یک از نشانه های عرق سرد، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، گیجی یا سنکوپ، ضعف یا خستگی بدون علت، نبض سریع یا نامنظم رخ دهد.

مهمترین مشخصه این گونه درد های سینه این است که معمولاٌ با انجام فعالیت مثل کار کردن، دویدن، بالا رفتن از پله، پیاده روی در مسیر سربالایی، صرف یک غذای سنگین و حجیم و یا هیجانات روحی شدید ایجاد می شود یا در اثر این عوامل شدت درد بیشتر می شود،
معمولاٌ دقایقی طول می کشد و بیمار را مجبور به قطع فعالیت فیزیکی و استراحت می کند و عموماٌ با دقایقی استراحت، درد ساکت می شود و وقتی بیمار فعالیت خود را از سر می گیرد مجدداٌ درد با همان مشخصات تکرار می شود.
درد سینه با منشاء بیماری عروق کرونری همیشه با انجام فعالیت فیزیکی ایجاد نمی شود. این درد ممکن است بطور ناگهانی در حین استراحت نیز رخ دهد یا حتی بیمار با درد سینه از خواب صبحگاهی بیدار شود. این حالت مخصوصا در بیمارانی که قبلا علایمی از آنژین صدری پایدار داشتند و یک روز کاری پر استرس و سنگین را پشت سر گذاشته اند، بیشتر دیده می شود. این درد معمولاٌ زمان بیشتری طول می کشد و حتی ممکن است بیمار بیش از نیم ساعت این درد را تجربه کند. این بیماران معمولاٌ احساس سنگینی و فشار در کل قفسه سینه خود دارند و فشار یک سنگ بزرگ را روی سینه خود حس می کنند و یا اینکه احساس سوزش شدید و منتشر در سینه خود می کنند که باز ممکن است به گردن، بین دو کتف، سر دل، شانه و بازوی چپ انتشار پیدا کند.
یکی دیگر از علایم مهم بیماری عروق کرونری احساس خستگی زودرس است. هر زمان فردی احساس کرد که نسبت به گذشته توانائی جسمی کمتری در انجام کارهای مشابه روزمره دارد بایستی به فکر بیماری عروق کرونر هم باشد.
تنگی نفس حین فعالیت و به بیان ساده تر «کم آوردن نفس»، یکی دیگر از علائم مهم بیماری است. البته بایستی توجه کرد که همه انسان ها متناسب با شرایط جسمی خود با انجام فعالیت های سنگین بدنی دچار این حالت می شوند ولی نکته اساسـی این است که در بیماری عروق کرونـر، فـرد با انجـام فعالیت های سـاده مثل بالا رفتن از چند پله و یا راه رفتن سریع دچار تنگی نفس می شود.


نکته مهمتر این است که بیمار با انجام فعالیت هایی که قبلا به راحتی انجام می داد دچار تنگی نفس گردد و این تغییر وضعیت بسیار حائز اهمیت است.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا