بیماری های قلبی عروقی

حمله‌ قلبی چگونه درمان می شود؟

اگر دچار حمله‌ی قلبی شده و به بیمارستان بروید، پزشکان و پرستاران چند کار را انجام میدهند:

  • ماسک یا لوله‌ی اکسیژن روی بینی‌تان قرار میدهند. این کار آسیب ناشی از حمله‌ی قلبی را کاهش میدهد.
  • داروی ضدِ درد به شما خواهند داد تا دردِ قفسه‌ی سینه و ناراحتی ناشی از حمله‌ی قلبی تسکین یابد. شاید هم دارویی به شما بدهند که آرامتان کند.
  • داروهایی به شما خواهند داد که مانع از تشکیل لخته‌های خونیِ بیشتر شوند.
  • دارویی موسوم به «بتا بلاکر» به شما داده می شود تا نیاز قلبتان به اکسیژن را کاهش دهد. این دارو میتواند به کاهش آسیب ناشی از حمله‌ی قلبی کمک کند.
  • آنها سعی خواهند کرد تا خون را در سرخرگ مسدودشده مجددا جریان دهند. پزشکان این کار را به دو شیوه انجام می دهند:
    داروهایی به سیاهرگتان تزریق می کنند (تزریقِ درون‌سیاهرگی) که لخته ها را تخریب کنند. این داروها را «تجزیه کننده یا خردکننده‌ی لخته» مینامند.
    می توانند فرایند استنت‌گذاری را همراه با کاتتریزاسیون قلبی (که در بالا ذکر شد) انجام دهند. این کار شامل قراردادنِ لوله‌ی فلزیِ کوچکی درون سرخرگِ مسدودشده می شود تا آن را باز نگه دارد.
  • اگر نتوانند استنت‌گذاری کنند یا اگر استنت‌گذاری جواب ندهد، پزشکتان ممکن است عمل قلب باز را توصیه کند. این عمل را «بای‌پسِ سرخرگِ کرونر» یا «عمل بای‌پس» مینامند.

جراح درطول عملِ بای‌پسِ عروق کرونر تکه‌ای از رگ پا، قفسه‌ی سینه یا بازو برمی دارد. سپس از آن رگ (موسوم به رگِ پیوندی) برای تغییر مسیر خون پیرامون سرخرگ مسدودشده استفاده میکند. در این عمل انسداد دور زده میشود و بهمین خاطر آن را «عملِ بای‌پس» مینامند. در بعضی از افراد بیش از یک سرخرگِ مسدودشده بای‌پس میگردد. در این تصویر رگِ پیوندی از ورید پا موسوم به «وریدِ صافن» برداشته شده است، اما ممکن است از سایر نقاط نیز برداشته شود.
پزشکان در طول این جراحی مسیر (انحراف) جدیدی برای خون ایجاد میکنند تا ناحیه‌ی لخته‌شده‌ی سرخرگ را دور بزند. آنها این کار را با استفاده از سیاهرگ ها و سرخرگ های خودتان انجام میدهند.
برای حمله‌ی قلبیِ ساده احتمالا ۳ تا ۵ روز در بیمارستان بستری می‌شوید.

پس از حمله‌ی قلبی چه اتفاقی رخ می دهد؟
پس از آنکه دچار حمله‌ی قلبی میشوید، احتمالا باید:

  • داروی بیشتری نسبت به قبل مصرف کنید. مصرف روزانه‌ی داروها طبق تجویز پزشک بسیار حائز اهمیت است. این داروها برای افرادی تجویر میگردند که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند تا از بروز حملات دیگر جلوگیری کرده و احتمال سکته یا مرگ را کاهش دهند. اگر نمیتوانید داروهایتان را تهیه کنید، یا اگر مصرف آنها عوارض جانبی برایتان بهمراه دارد، به پزشک خود اطلاع دهید. غالبا راههایی برای رفع این مسائل وجود دارد.
  • شیوه‌ی تغذیه‌تان را بهبود بخشید. از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده پرهیز کنید. گوشت قرمزِ کمتری مصرف کنید و درعوض، از میوه، سبزیجات و محصولات لبنیِ کم‌چرب بسیار استفاده کنید.
  • در صورت داشتن اضافه وزن باید وزن خود را کاهش دهید. کاهشِ اضافه وزن احتمال بروز حمله‌ی قلبی مجدد را کاهش میدهد و احساس بهتری به شما میدهد.

  • فعال‌تر باشید. پیاده‌روی، باغبانی یا هر فعالیتی که شما را به حرکت وادارد، به کاهش خطر کمک میکند.
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا