آموزش همگانیسرطان ها

پیشگیری از سرطان

آیا نگران هستید که شاید اقدامات کافی را برای پیشگیری سرطان به عمل نمی‌آورید؟ با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزانه خود، از کاربرد رژیم‌غذایی سالم تا برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده غربالگری منظم سرطان، این نگرانی را برطرف سازید.

احتمالاً گزارشات متناقضی درباره پیشگیری سرطان شنیده‌ایم. گاهی اوقات راهنمایی خاصی درباره پیشگیری سرطان در یک بررسی یا گزارش خبری توصیه می‌شود که در بررسی دیگر متضاد آن را توصیه می‌کنند. اگر نگران هستید که شاید اقدامات کافی را برای پیشگیری سرطان به عمل نمی‌آورید، این واقعیت باعث آسایش خاطر شما می‌شود که می‌توان با ایجاد تغییرات اندک در زندگی روزانه خطر سرطان را به میزان زیادی کاهش داد. راهنمایی های عملی زیر درباره پیشگیری از سرطان را در نظر بگیرید.

۱. از استعمال دخانیات خودداری نمایید

استفاده از هر گونه فرآورده توتون شخص را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. استعمال دخانیات را به انواع گوناگونی از سرطان ربط داده‌اند، از جمه سرطان‌های ریه، مثانه، گردن رحم، و کلیه، و محققان نشان داده‌اند جویدن توتون با سرطان حفره دهانی و لوزالمعده ارتباط دارد. حتی اگر شخصی خودش از فرآورده‌های توتون استفاده نکند، امکان دارد قرار گرفتن در معرض دود حاصل از مصرف این فرآورده‌ها توسط افراد دیگر خطر دچار شدن او به سرطان ریه را افزایش دهد.

عدم استعمال دخانیات، یا تصمیم‌گیری درباره ترک مصرف این فرآورده‌ها، یکی از مهم‌ترین تصمیمات بهداشتی است که شخص می‌تواند اتخاذ کند. این تصمیم‌گیری بخشی مهم از پیشگیری سرطان می‌باشد. اگر شخصی برای ترک مصرف فرآورده‌های توتون به کمک احتیاج دارد، باید با پزشک خود درباره استفاده از فرآورده‌های ترک مصرف فرآورده‌های توتون، و در زمینه دیگر راهبردهای ترک مصرف این فرآورده‌ها مشورت کند.

۲. از رژیم‌غذایی مناسب استفاده نمایید

گرچه با اتخاذ تصمیم‌های مناسب در ارتباط با خرید مواد غذایی و در زمینه خوردن این مواد نمی‌توان پیشگیری سرطان را تضمین نمود، شاید از این طریق بتوان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. این رهنمودها را در نظر داشته باشید:

مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید. رژیم‌غذایی باید بر مبنای مصرف میوه، سبزی، و دیگر مواد غذایی مانند غلات سبوس نگرفته و لوبیا باشد که از منابع گیاهی به‌دست می‌آید.

میزان چربی مصرفی  را محدود نمایید. با انتخاب تعداد معدودتری از غذا‌های پرچرب، مخصوصاً غذا‌هایی که از منابع حیوانی به‌دست می‌آید، غذا‌های کم‌کالری‌تر و کم‌چرب‌تر مصرف کنید. رژیم‌های غذایی پرچربی معمولاً کالری بیشتری در بردارند و امکان دارد خطر اضافه وزن یا چاقی را افزایش دهند، که ممکن است اضافه وزن یا چاقی به نوبه خود خطر سرطان را افزایش دهند.

۳. وزن مناسبی را حفظ نمایید و ورزش کردن را به‌عنوان یکی از کارهای روزانه خود منظور نمایید.

ممکن است بتوان با حفظ وزن مناسب بدن خطر انواع گوناگون سرطان، از جمله سرطان‌های پستان، پروستات، ریه، کولون (روده بزرگ) و کلیه، را کاهش داد. ورزش کردن هم اهمیت دارد. فعالیت بدنی، علاوه بر کمک به کنترل وزن بدن، امکان دارد به خودی خود خطر سرطان‌های پستان و کولون را کاهش دهد.

یکی از اهداف کلی هر شخص باید گنجاندن دست کم ۳۰ دقیقه ورزش در برنامه روزانه خود باشد، و اگر بتواند مدت بیشتری را به ورزش روزانه اختصاص دهد چه بهتر. شخص باید در کلاس‌های حفظ سلامت و تندرستی بدن شرکت کند، پرداختن دوباره به ورزشی را آغاز نماید که در گذشته مورد علاقه او بود، یا با یکی از دوستان خود به پیاده‌روی سریع و پرتحرک روزانه برود.

۴. از بدن خود در برابر نور آفتاب حفاظت نمایید.

سرطان پوست یکی از رایج‌ترین انواع سرطان و یکی از پیشگیری شونده‌ترین آنها است. می‌توان این راهبرد‌ها را امتحان نمود:

از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به هنگام ظهر اجتناب نمایید. در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید زیرا پرتو‌های خورشیدی در فاصله بین این ساعات از هر زمان دیگر شدید تر است.

در سایه بمانید. به هنگامی‌که در هوای آزاد هستید، تا حد ممکن در سایه بمانید. استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن هم مفید است.

بدن خود را بپوشانید. لباس ریز بافت و گشادی بپوشید که تا حد ممکن پوست بدنتان را می‌پوشاند. رنگ‌های روشن یا تیره انتخاب کنید زیرا در مقایسه با لباس‌های رنگ پریده (به رنگ پاستل)، یا لباس‌های نخی که از پنبه سفید شده تهیه شده‌اند، مقدار بیشتری پرتو فرابنفش را بازمی‌تابانند.

در مصرف کرم یا لوسیون ضد آفتاب صرفه‌جویی نکنید. هنگامی‌که باید در هوای آزاد قرار گیرید، مقدار قابل ملاحظه‌ای از کرم یا لوسیون ضد آفتاب به بدن خود بمالید، و این کار را چند بار تکرار نمایید.

از تخت برنزه شدن و لامپ آفتابی (فرا بنفش) برای برنزه نمودن بدن خود استفاده نکنید. این تخت‌ها و لامپ‌ها به اندازه نور طبیعی خورشید به بدن آسیب می‌رسانند.

۵. خود را ایمن کنید.

پیشگیری سرطان شامل حفاظت در برابر عفونت‌های ویروسی خاص است. با پزشک خود درباره ایمن سازی بدنتان در برابر عفونت‌های زیر مشورت نمایید:

هپاتیت B. امکان دارد هپاتیت B خطر ایجاد سرطان کبد را افزایش دهد. از واکسن هپاتیت B برای تمام نوزادن استفاده می‌شود. این واکسن برای افراد بزرگسال خاصی که با بالا بودن خطر مواجه هستند هم توصیه می‌شود، مانند بزرگسالانی که از نظر جنسی فعال می‌باشند اما این فعالیت در ارتباط با همسر یا شوهرشان صورت نمی‌گیرد، مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، و کارکنان شاغل در مراقبت‌های بهداشتی یا بهداشت عمومی‌که امکان دارد در معرض خون یا مایعات (فلوید‌های) آلوده بدن قرار گیرند.

ویروس پاپیلوم انسانی (HPV یا Human Papilloma Virus). HPV ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود و ممکن است به ایجاد سرطان گردن رحم منتهی شود. واکسن HPV در دسترس مردان و زنان ۲۶ ساله یا جوان‌تری قرار دارد که در نوجوانی این واکسن را نزده‌اند.

۶. با مسئله ردیابی زودهنگام به‌طورجدی برخورد کنید

با معاینات منظمی که می‌توانید از بدن خود به عمل آورید و با شرکت در غربالگری توسط افراد حرفه‌ای برای انواع مختلف سرطان، مانند سرطان‌های پوست و کولون و پروستات و گردن رحم و پستان، امکان دارد احتمال کشف زود هنگام (مراحل اولیه) سرطان افزایش یابد، که در این مراحل اولیه احتمال موفق واقع شدن درمان سرطان از هر زمان دیگری بیشتر است. با پزشک خود درباره برنامه زمان‌بندی شده غربالگری که برای شما از همه مناسب‌تر است مشورت نمایید.

از همین امروز خودتان دست به کار پیشگیری سرطان شوید. مزایایی که از این کار برایتان حاصل می‌شود تا آخر عمر برای شما باقی می‌ماند.

این اطلاعات، تنها دیدی کلی به شما می دهد و ممکن است برای تمام افراد صدق نکند. برای اطمینان حاصل کردن از تطبیق این اطلاعات با شرایط خود و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا