زنگ تفکر

اشتباهات یاهو

۱. خرید‌های پرهزینه و بی نتیجه
اغلب شرکت‌های بزرگ برای گسترش حوزه فعالیت خود استارتاپ‌های موفقی که در راستای کسب‌وکار آن‌ها فعالیت می‌کنند را خریداری میکنند اما متاسفانه یاهو در خرید بی‌پروا و غیرعاقلانه عمل کرد.
برای مثال در آغاز سال ۲۰۰۱ یاهو استارتاپ Broadcast.com را از مارک کوبان به قیمت بسیار بالای ۵.۷ بیلیون دلار خریداری کرد. خریدی که نتیجه‌ای برای یاهو نداشت و تنها باعث شد نام مارک کوبان به لیست مالکان بزرگ NBA وارد شود.

۲.از دست رفتن شانس بزرگ
سال ۱۹۹۸ مدیران گول به اهو پیشنهاد فروش الگوریتم سرچ انجین خود را به ارزش ۱ میلیون دلار دادند. اما مدیران آن زمان یاهو معتقد بودند ساختار دسته بندی شده آن‌ها به قدر کافی خوب عمل می‌کنند و نیازی به خرید این الگوریتم جدید واستفاده از از فناوری جست‌وجوی ایندکس محور نیست
نهایتا در سال ۲۰۰۰ یاهو شروع به استفاده از سرویس سرچ گوگل کرد که این مساله به رشد بیشتر گوگل کمک کرد. دوباره در سال ۲۰۰۲ گوگل پیشنهاد قیمت ۳ بیلیون دلاری را به یاهو داد اما باز هم یاهو این قیمت را ارزشگذاری بالایی برآورد کرد و حاضر به خرید گوگل نشد.

۳. عدم ورود به دنیای سوشال نتورک‌ها
سال ۲۰۰۶ گوگل رهبر بازار سرچ انجین‌ها شده بود، اما فرصت جدیدی در حال ظهور بود. بازار سوشال نتورک‌ها رو به گرمی میرفت و باز یاهو متوجه این موضوع نبود. در سال ۲۰۰۶ یاهو از زاکربرگ پیشنهاد ۱ بیلیون دلاری برای خرید فیسبوک دریافت کرده بود اما باز این مبلغ را بیش از حد گران ارزیابی کرد و این فرصت را هم از دست داد.
مواردی که تا کنون اشاره شد تصمیماتی هستند که توسط یک نفر گرفته شدند. در مورد بعد به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

۴. مدیرعامل اشتباه
سال ۲۰۰۱ هر دو شرکت گوگل و یاهو تصمیم گرفتند تا مدیرعامل تازه ای برای شرکت انتخاب کنند. انتخاب گوگل، اریک اشمیت بود که در مدیریت سطوح بالا تجربه‌ای نداشت اما در رزومه خود مقدار زیادی کار در صنعت آیتی را داشت. این در حالی است که یاهو، تری سمل را انتخاب کرد که با وجود تجربه بسیار در سطوح بالای مدیریت، هیچ پیش زمینه‌ای از صنعت آیتی نداشت و نمیتوانست شیوه مدیریتی خود را با روزگار اینترنت مطابقت دهد.
گوگل با رهبری اریک اشمیت توانست چابک عمل کند و هر روز بیشتر با سرعت تغییر نیاز کاربران منطبق شود در حالی که سبک سنتی رهبری سمل اشتباهات پی‌درپی استراتژیک را برای یاهو به دنبال داشت.

۵. رد کردن پیشنهاد ماکروسافت
در سال‌های ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ماکروسافت پیشنهاد‌های مختلفی برای خرید یاهو ارائه کرد. نهایتا در سال ۲۰۰۸ آخرین پیشنهاد خود با مبلغ ۴۴.۶ بیلیون دلار را ارائه کرد. روئسای یاهو معتقد بودند این قیمت عادلانه نیست و خواستار مبلغ بالاتری بود و نهایتا فروش صورت نگرفت.
نکته بسیار جالب اینکه در سال ۲۰۰۹ یاهو توافق کرد تا تکنولوژی خود در اختیار ماکروسافت قرار دهد تا موتور جستجوی بینگ را بسازد.

۶. مدیر عامل جدید و ضربه آخر
در سال ۲۰۱۲ ماریسا میر (Marissa Mayer) که از مدیران گوگل بود به عنوان مدیرعامل یاهو منصوب شد. چند ماه اول همه چیز عالی پیش رفت و یک خرید تازه صورت گرفت. یاهو تامبلر را خرید. بعد از این خرید حتی تعداد بازدید روزانه یاهو از گوگل نیز پیشی گرفت. اما مشکل از جایی شروع شد که یاهو قادر به توسعه تامبلر نبود و کم کم اکثر کاربران خود را از ئست داد. خریدهای دیگری هم توسط ماریسا میر انجام شد که همگی بی سود و فایده بودند.

پایان کار چگونه بود؟
در سال ۲۰۱۷ یاهو تنها به قیمت ۴.۷ بیلیون دلار توسط شرکت واریزون خریداری شد. این معامله شامل سهام یاهو علی بابا و یاهو ژاپن نبوده است و ان دو به عنوان یک شرکت با نام آلتابا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کیس یاهو به عنوان یکی از بزرگترین هدررفت‌های تاریخ وب شناخته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا