تحلیل اخبار سلامت

آیا تبلیغات تلویزیون و اینترنت به عادات غذایی نامناسب کودکان دامن می زند؟

آنالیز: Bazian        ویرایش نهایی: NHS        چهارشنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸

فهرست مطالب:

  • اساس این گزارش چیست؟
  • یافته های مطالعه چه بود؟
  • کاربرد این تحقیق برای شما چیست؟

به گزارش Daily Telegraph:” هر ساعت اضافه ای که کودکان به صورت آنلاین سپری می کنند، برای آن ها شانس خرید غذاهای نامناسب را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد!”

یک تحقیق از مرکز تحقیقات سرطان در بریتانیا به بررسی حدود ۲۵۰۰ کودک پرداخت، نتایج نمایانگر این بود که کسانی که از اینترنت استفاده و یا روزانه بیشتر از نیم ساعت تبلیغات تلویزیون را تماشا می کردند، تمایل بیشتری به خرید و خوردن غذاهای نامناسب (Junk food) داشتند. (منظور از Junk food غذاهای حاوی چربی، نمک و شکر بالا همانند فست فود ها و… است.)

مطالعات قبلی در این زمینه، بیشتر بر عادات تماشای تلویزیون کودکان تمرکز داشت.

اما این مطالعه به دستورالعمل هایی که در سال ۲۰۰۸ به وسیله ی تنظیم کننده ی پخش Ofcom(سازمان تنظیم مقررات رسانه ای بریتانیا) تهیه شده است، می پردازد. این دستورالعمل ها، وجود تبلیغات غذاهای ناسالم در کنار برنامه های تلویزیونی کودکان را ممنوع کرده است.

اما نویسندگان این مطالعه معتقدند که امروزه و در عصر گستردگی و تقاضای بالای رسانه ها، به نظر می رسد که این دستورالعمل ها نیازمند به روز رسانی باشند.

به یافته ی محققان، کودکان دوره ی ابتدایی در بریتانیا به طور متوسط هفته ای ۱۶ ساعت از اینترنت استفاده می کنند در حالیکه ۴ تا از ۵ وب سایتی که کودکان بیشتری استفاده را از آن دارند، سایت های تجاری و حاوی تبلیغات آنلاین هستند.

از سوی دیگر استفاده از تلویزیون به طور متوسط ۲۲ ساعت در هفته است که ۱۲ ساعت آن را شبکه ها تجاری که تبلیغات پخش می کنند شامل می شود.

در حال حاضر در بریتانیا هیچ دستورالعملی برای میزان استفاده ی کودکان از انواع صفحه نمایش وجود ندارد، انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ این مشکل برطرف شود.

اما دستورالعمل های کانادایی معتقد هستند که میزان استفاده ی کودکان از صفحه نمایش (اعم از تلویزیون، گوشی های هوشمند، تبلت ها و بازی های ویدئویی) باید به کمتر از ۲ ساعت در روز محدود باشد.

اساس این گزارش چیست؟

این مطالعه به وسیله ی محققانی از دانشگاه لیورپول و خیریه ی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا انجام شد.

برای انجام این مطالعه، در یک بررسی آنلاین، از ۲۴۷۱ کودک بین ۷ تا ۱۱ سال (به همراه یکی از والدینشان) در سوالاتی در موارد زیر پرسیده شد:

  • زمانی که صرف اینترنت، مشاهده ی تلویزیون، شبکه ها و سایت های مختلف می کنند.
  • کودکان تا چه اندازه درخواستی برای غذاها یا نوشیدنی های تبلیغ شده در تلویزیون و اینترنت دارند؟
  • کودکان تا چه اندازه پول تو جیبی خود را برای غذا یا نوشیدنی ها، خصوصا غذاها یا نوشیدنی های خاصی خرج می کنند؟
  • زمانی که طی ۷ روز گذشته صرف داشتن فعالیت فیزیکی کرده اند.
  • قد و وزن کودکان

محققان همچنین میزان فقدان احتمالی خانواده هایی که از کدپستی خود استفاده می کنند را نیز محاسبه کردند.

یافته های مطالعه چه بود؟

محققان ارتباط هایی را میان میزان تماشای تلویزیون یا استفاده از اینترنت کودکان با احتمال اضافه وزن، تمایل به خوردن غذاهای نامناسب و خرید و خوردن نوع خاصی از غذا ها پیدا کردند.

البته زمان صرف شده برای مشاهده ی تلویزیون و یا اینترنت با میزان فعالیت بدنی کودکان ارتباطی نداشت.

به ازای هر ساعت اضافه ای که کودکان صرف تماشای شبکه های تلویزیون می کردند:

  • شانس اینکه غذاهای تبلیغ شده را بخواهند ۲۲ درصد افزایش یافت.
  • شانس اینکه غذاهای تبلیغ شده را خریداری کنند ۲۱ درصد افزایش یافت.
  • شانس اینکه از نوشیدنی های با قند بالا استفاده کنند ۲۳ درصد افزایش یافت.
  • شانس مصرف شیرینی جات ۱۸ درصد افزایش یافت.
  • و شانس مصرف تنقلات و مواد شیرین ۱۶ درصد افزایش یافت.

و به ازای هر یک ساعت اضافه ای که آنلاین بودند:

  • شانس اینکه غذاهای تبلیغ شده را بخواهند ۱۹ درصد افزایش یافت.
  • شانس اینکه غذاهای تبلیغ شده را خریداری کنند ۱۹ درصد افزایش یافت.
  • شانس اینکه از نوشیدنی های با قند بالا استفاده کنند ۹ درصد افزایش یافت.
  • شانس مصرف شیرینی جات و بیسکوئیت های شیرین ۱۳ درصد افزایش یافت.
  • و شانس مصرف تنقلات و مواد شیرین ۱۶ درصد افزایش یافت.

کودکانی که روزانه بیشتر از ۳ ساعت شبکه های حاوی تبلیغات را مشاهده می کردند ۵۹ درصد بیشتر (نسبت به کودکانی که روزانه نیم ساعت یا کمتر تلویزیون می دیدند) دچار اضافه وزن یا چاقی بودند.

کودکانی که روزانه بیشتر از ۳ ساعت از اینترنت استفاده می کردند ۷۹ درصد بیشتر(نسبت به کودکانی که روزانه نیم ساعت یا کمتر از اینترنت استفاده می کردند) دچار اضافه وزن یا چاقی بودند.

کاربرد این تحقیق برای شما چیست؟

نتایج این تحقیق نشان می دهد که مشاهده ی تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی ممکن است با تمایل کودکان به خوردن غذاهای با شکر، چربی و نمک زیاد، همراهی داشته باشد.

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا اعلام کرده است که دولت باید تبلیغ غذاهای ناسالم را قبل از ساعت ۹ شب به طور کامل ممنوع کند و محدودیت های مشابهی برای تبلیغات اینترنتی نیز در نظر بگیرد.

با توجه به نتایج این تحقیق، ممکن است والدینی که از تاثیر تبلیغات بر کودک خود ناراضی هستند تمایل داشته باشند که میزان استفاده ی کودکانشان از تلویزیون و اینترنت را محدود کنند.

البته لازم به ذکر است که ما مطمئن نیستیم که آیا خود استفاده ی زیاد از تلویزیون و اینترنت(و کاهش فعالیت بدنی) موجب چاقی است یا اثر آن بر افزایش مصرف غذاهای نا سالم!

چاقی و رژیم غذایی موضوعات پیچیده ای هستند و فاکتور های مختلفی در تعیین آن دخیل است. برای مثال، والدین تاثیر بسیار زیادی روی رژیم غذایی کودکان دارند، همانگونه که می توانند میزان استفاده ی کودکان از تلویزیون و اینترنت را نیز تعیین کنند.

مشکلاتی برای بررسی های آنلاین نیز وجود دارد، اگرچه محققان تلاش کردند تا نمونه ی گسترده ای که نمایانگر تمام جامعه باشد، انتخاب کنند اما با این وجود ممکن است در انتخاب نمونه نقص هایی وجود داشته باشد، برای مثال مسلما والدین و کودکانی که بیشتر از اینترنت استفاده می کنند، با احتمال بیشتری نیز در مطالعه شرکت خواهند کرد.

از طرف دیگر نتایج کاملا وابسته است به دقت مشارکت کنندگان در بیان اینکه برای هر فعالیت  چه اندازه وقت صرف می کنند و کودکان ممکن است تمایلی به افشا کردن درست میزان استفاده ی خود از اینترنت و مصرف غذاهای ناسالم نداشته باشند.

ضمنا تا زمانی که اطلاعات کامل در دسترس نیست و مطالعه در یک مجله ی بازبینی همه جانبه منتشر نشده است، باید نسبت به این گزارش محتاط باشیم. این بدان معناست که این مطالعه هنوز تحت آن بررسی دقیقی که سایر مطالعات برای منتشر شدن قرار می گیرند، قرار نگرفته است.

لازم به ذکر است تعداد زیادی مطالعه ی بازبینی همه جانبه در سال های اخیر انجام شده است که نتایج آن ها نشان می دهد ارتباطی بین استفاده ی زیاد از صفحه نمایش و مشکلات سلامتی در کودکان مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا