تحلیل اخبار سلامت

غذاهای ارگانیک وکاهش خطر سرطان

مصرف غذاهای ارگانیک با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

آنالیز: Bazian        ویرایش نهایی:         سه شنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸  NHS

فهرست مطالب:

  1. این مطالعه از کجا منشا گرفت؟
  2. این تحقیق از چه نوعی است؟
  3. این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟
  4. نتایج اولیه چه بود؟
  5. محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟
  6. نتیجه گیری

به گزارش Mail Online و بر اساس مطالعات انجام شده؛ مصرف غذاهای ارگانیک باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان خون و پستان می شود.

وبسایت های خبری، خبر از انجام یک تحقیق گسترده در فرانسه می دهند که طی آن از ۶۹ هزار نفر درباره ی استفاده ی آن ها از غذاهای ارگانیک پرسیده شده و سپس به مدت ۵ سال تحت نظارت و ارزیابی قرار گرفته اند تا مشخص شود چه تعدادی از آن ها به سرطان مبتلا می شوند.

منظور از مواد غذایی ارگانیک، محصولاتی است که بدون استفاده از آفت کش ها، کودهای مضر یا اصلاح ژنتیکی (GM) رشد می کنند.

گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و لبنیات ارگانیک نیز از حیواناتی به دست می آید که به آن ها آنتی بیوتیک و هورمون های رشد داده نشده است.

محققان دریافتند کسانی که بیشترین مصرف غذاهای ارگانیک را دارند نسبت به کسانی که کمترین میزان مصرف را دارند، ۲۴ درصد کمتر به سرطان مبتلا می شوند.

با وجود گزارش های امیدوار کننده ی رسانه ها، حقیقت این است که این مطالعه نمی تواند اثبات کند که مصرف غذاهای ارگانیک شما را در برابر سرطان ها محافظت می کند.

این مطالعه نمی تواند اثبات کند که غذاهای ارگانیک مستقیما علت کاهش ابتلا به سرطان هستند. افرادی که غذاهای ارگانیک بیشتری مصرف می کنند، عموما سبک زندگی سالم تری نیز دارند، فعالیت بدنی بیشتری انجام می دهند و میوه و سبزیجات بیشتری نیز مصرف می کنند. هر چند که محققان تلاش کردند تا اثرات را تنها محدود به عوامل خاصی کنند، همچنان این احتمال وجود دارد که عوامل دیگری نیز تاثیر گذار باشند.

بنابراین این عبارت که “مصرف غذاهای ارگانیک میزان سرطان را کاش خواهد داد” اثبات نشده باقی میماند. البته مسلما بهتر است که روی داشتن رژیم غذایی سالم با میزان میوه و سبزیجات و فیبر فراوان و حداقل میزان گوشت های فراوری شده و همینطور حفظ وزن مناسب، تاکید شود.

تغذیه ی مناسب، در کنار داشتن فعالیت بدنی منظم و عدم استعمال دخانیات قطعا می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 این مطالعه از کجا منشا گرفت؟

این تحقیق توسط موسسه ملی Recherche Medicale و دانشگاه پاریس انجام شد. بودجه آن نیز به وسیله ی چندین سازمان فرانسوی شامل وزارت بهداشت، موسسه نظارت بر سلامت و موسسه ملی پیشگیری و آموزش بهداشت تامین شد.

یکی از محققان اعلام کرد که محققان این مطالعه، نقش مشورتی برای کمک به افزایش استفاده از محصولات ارگانیک در دو سازمان غیر انتفاعی دارند

این مطالعه در مجله ی بازبینی همه جانبه پزشکی داخلی JAMA منتشر شد.

رسانه های بریتانیایی یافته های به دست آمده را بدون در نظر گرفتن سایر عواملی که بالقوه می توانند روی نتایج اثر بگذارند، پذیرفتند و موارد کمی از سرطان ها را نیز گزارش کردند.

برای مثال Mail عنوان کرد:” بیشترین تاثیر روی لمفوم هاچکین(سرطانی مربوط به سیستم لنفاوی) بوده است که در میان افرادی که از اسپری های شیمیایی اجتناب کرده اند، به شدت کاهش یافته است.”

با توجه به این که این یافته بر اساس تعداد کمی نمونه است، احتمال اتفاقی بودن آن وجود دارد.

البته رسانه های بریتانیایی، تاکید کردند: “افرادی که غذاهای ارگانیک مصرف می کنند احتمالا سبک زندگی سالمی نیز دارند” که این جای تقدیر دارد.

این تحقیق از چه نوعی است؟

این تحقیق یک مطالعه ی گذشته نگر مبتنی بر جمعیت و با هدف بررسی ارتباط میان مصرف غذاهای ارگانیک و خطر ابتلا به سرطان بود.

برای تولید مواد غذایی ارگانیک از استفاده از کودهای شیمیایی، آفت کش ها و روش های اصلاح ژنتیک جلوگیری و استفاده از داروها در حیوانات محدود می شود.

تحقیقات قبلی اثرات مفید دیگری از مصرف غذاهای ارگانیک، نظیر کاهش سطح آفت کش ها در نمونه ی ادرار، را اثبات کرده اند اما مطالعات کمی به ارتباط آن با سرطان پرداخته اند.

مطالعات مشاهده ای نظیر همین مطالعه مخصوص کشف ارتباط بین عوامل مختلف است اما نمی تواند رابطه ی علت و معلولی را مشخص کند. برای مثال ممکن است عوامل دیگری مربوط به سلامت و سبک زندگی نیز تاثیر گذار باشند.

این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟

این مطالعه با مشارکت ۶۸۹۴۶ نفر با میانگین سنی ۴۴ سال که ۷۸ درصد آن ها را نیز زنان تشکیل می دادند و به صورت اینترنتی و گذشته نگر به انجام رسید.

این مطالعه از سال ۲۰۰۹ و به منظور کشف ارتباط میان رژیم غذایی، تغذیه و سلامتی شروع شده است.

در شروع مطالعه، مشارکت کنندگان اطلاعاتی در مورد وضعیت اجتماعی و اطلاعات شخصی، ابعاد بدن، وضعیت سلامتی و عادات مربوط به سبک زندگی خود، ارائه دادند.

دو ماه بعد از آنان پرسیده شد که تا چه اندازه از ۱۶ غذای مختلف ارگانیک شامل میوه و سبزیجات، لبنیات و تخم مرغ، گوشت و ماهی، انواع غلات و محصولات آن، غذاهای آماده، مشروبات، شکلات و قهوه، استفاده کرده اند.

سپس از آن ها خواسته شد که یکی از موارد زیر را انتخاب کنند:

  • اکثر اوقات
  • گاهگاهی
  • هرگز(به علت قیمت بالا)
  • هرگز(بع علا عدم دسترسی)
  • هرگز(به علت عدم علاقه)
  • هرگز(به علت عدم تمایل به مصرف)
  • هرگز(بدون دلیل مشخصی)
  • بدون نظر

برای هر یک از محصولات، ۲ امتیاز به انتخاب “اکثر اوقات”، ۱ امتیاز به “گاهگاهی” و ۰ امتیاز به “هرگز” داده شد. در نهایت یک امتیاز نهایی برای میزان استفاده از غذاهای ارگانیک بین ۰ تا ۳۲ به دست آمد. این نتایج به ۴ گروه، از کمترین تا بیشترین میزان مصرف تقسیم شد.

این نتایج، به طور متوسط به مدت ۴.۵ سال ثبت شد. این اطلاعان به صورت پرسشنامه های سالانه جمع آوری می شد. در صورتی که برای مشارکت کنندگان تشخیص سرطان داده می شد، از آنان خواسته می شد که اطلاعات مربوط به تشخیص و جزئیات مربوط به درمان و حتی بستری در بیمارستان خود را ثبت کنند.

در تجریه و تحلیل های کاملا منطقی انجام شده حتی عوامل مخدوش کننده ی زیر نیز در نظر گرفته شد:

  • سن و جنس
  • وضعیت تاهل
  • تحصیلات، شغل و درآمد ماهانه
  • مصرف دخانیات و الکل
  • شاخص توده ی بدنی(BMI)
  • فعالیت بدنی
  • کل انرژی دریافتی از غذا و میزان مصرف فیبر ها، میوه و سبزیجات، غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز
  • وضعیت هورمونی زنان؛ برای مثال استفاده از درمان های هورمونی و وضعیت آن ها طی یائسگی

 

نتایج اولیه چه بود؟

در مجموع از میان ۶۸۹۴۶ مشارکت کننده، ۱۳۴۰ نفر به سرطان مبتلا شدند(۲% افراد) که شامل سرطان پستان(۳۴%)، سرطان پروستات(۱۳%)، سرطان پوست(۱۰%) و سرطان روده ی بزرگ(۷%) بود.

مصرف غذاهای ارگانیک در میان:

  • زنان
  • افراد با سطح شغلی و تحصیلات بالاتر
  • کسانی که فعالیت فیزیکی بیشتری انجام می دادند و در کل رژیم غذایی سالم تری داشتند.

بیشتر از سایرین بود.

کسانی که بیشترین مصرف غذاهای ارگانیک را داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین مصرف را داشتند؛ ۲۴ درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند. hazard ratio (HR) 0.76, 95% confidence interval (CI) 0.64 to 0.90

البته تفاوتی بین افرادی که مصرف میزان متوسطی از غذاهای ارگانیک داشتند با کسانی که حداقل مصرف را داشتند، وجود نداشت!

برای سرطان ها مشخصی، ارتباط با مصرف غذاهای ارگانیک فقط در موارد زیر مشاهده شد:

  • سرطان پستان بعد از یائسگی
  • تمام لمفوم ها و به صورت ویژه لمفوم های غیر هاچکینی

با این وجود، باید نگاه محتاطانه ای به این یافته ها داشت، خصوصا که تعداد مشارکت کنندگان پایین بوده است.

محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟

محقان نتیجه گیری کردند که:” مصرف بیشتر غذاهای ارگانیک با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد. اگرچه یافته های این مطالعه نیاز به تایید شدن دارد، افزایش مصرف غذاهای ارگانیک در جامعه می تواند یک استراتژی پیشگیرانه ی موثر دربرابر سرطان باشد.

نتیجه گیری:

این مطالعه، یک بررسی ارزشمند در مورد ارتباط میان مصرف غذاهای ارگانیک و خطر ابتلا به سرطان است. با این وجود، نتیجه گیری نویسندگان ممکن است کمی ناکامل باشد. این مطالعه به تنهایی نمی تواند اثبات کند که مصرف غذاهای ارگانیک از ابتلا به سرطان جلوگیری خواهد کرد.

یاد آوری چند نکته ضروری است:

  • سرطان همجنان در میان کسانی که غذاهای ارگانیک مصرف می کنند نیز وجود دارد و یافته ها تنها کاهش میزان آن را نشان می دهد.(۲۶۹ نفر در برابر ۳۶۰ نفر کسانی که حداقل مصرف غذاهای ارگانیک را دارند). بنابراین با وجود اینکه میان مصرف غذاهای ارگانیک و کاهش ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد، مصرف غذاهای ارگانیک تضمین کننده ی عدم ابتلا به سرطان نیست.
  • نتیجه گیری در مورد کاهش خطر بعضی از سرطان ها خاص، بر اساس یافته های با تعداد نمونه ی کم استوار بود، برای مثال تنها ۱۵ مورد لمفوم غیر هاچکینی بین افرادی که حداقل مصرف غذاهای ارگانیک داشتند در مقایسه با تنها ۲ مورد بین افراد با مصرف غذاهای ارگانیک زیاد.
  • اطلاعات مربوط به مصرف غذاهای در یک زمان خاص و به گفته ی خود مشارکت کنندگان بود، یعنی ممکن است این اطلاعات یا نشان دهنده ی تغذیه ی طولانی مدت افراد نباشد یا اینکه صحت لازم را نداشته باشد.
  • کسانی که بیشترین مصرف غذاهای ارگانیک را داشتند در سبک زندگی و وضعیت اجتماعی نیز نسبت به سایرین تفاوت های زیادی داشتند. محققان تلاش کردند تا اثر این عوامل را از بین ببرند اما همچنان احتمال اینکه روی نتیجه تاثیر گذاشته باشند وجود دارد. این بدان معنا است که این مطالعه نمی تواند اثبات کند که آیا این مصرف غذاهای ارگانیک است که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شده است یا اینکه صرفا سبک زندگی سالم تر اسن که باعث این نتایج شده است.
  • درست است که این مطالعه از نمونه افراد گسترده ای برخوردار است اما مشارکت افراد به صورت آنلاین بوده است که ممکن است نشان دهنده ی تمام جمعیت عمومی فرانسه نباشد.

علاوه بر این، بعضی از متخصین نکات دیگری نیز اضافه کرده اند. برای مثال پروفسور Tom Sanders از کالج کینگ لندن گفته است:” این نتیجه گیری که ارتقای مصرف غذاهای ارگانیک در جامعه، استراتژی مناسبی برای پیشگیری از سرطان است، بیش از حد رویایی است!”

این کاملا منطقی است که برای حفظ محیط زیست و حفظ سلامتی خود، از غذاهای ارگانیک استفاده کنیم اما در مورد کاهش خطر ابتلا به سرطان، چیزی که بیشتر اثبات شده است، به طور کلی داشتن رژیم غذایی سالم تر شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات و فیبر ها و مقادیر کمی گوشت های فرآوری شده، همراه با فعالیت بدنی منظم و داشتن وزن مناسب است.

دکمه بازگشت به بالا