تحلیل اخبار سلامت

کودکانی که پدر مسن تر دارند …

مشکلات مربوط به سلامتی در کودکانی که پدر مسن تر دارند، شایع تر است!

آنالیز : Bazian          ویرایش نهایی : NHS

فهرست مطالب:

  1. این مطالعه از کجا منشا گرفت؟
  2. این تحقیق از چه نوعی است؟
  3. این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟
  4. نتایج اولیه چه بود؟
  5. محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟
  6. نتیجه گیری

بر اساس گزارش Daily Telegraph: ” نتایج یک مطالعه ی بزرگ، توجهات را به بیشتر بودن خطرات سلامت در کودکانی که پدرانی مسن تر از ۴۵ سال دارند؛ جلب کرده است.”

یک مطالعه روی بیش از ۴۰ میلیون تولد در ایالات متحده نشان داد نوزادانی که پدران با سن ۴۵ سال یا مسن تر داشتند، با احتمال بیشتری، تولد زودرس، وزن پایین حین تولد و نیاز به بستری در ICU نیز داشتند.

این افزایش خطر جزئی بود اما از آن جایی که مردان و زنان، روز به روز بیشتر تمایل به فرزندآوری در سنین بالاتر دارند؛ محققان معتقدند که مردان باید از اینکه فرزند دار شدن آنان در سنین بالا نیز بی خطر نیست، آگاه شوند.

سال هاست که به زنان در مورد خطرات احتمالی بارداری در سنین بالاتر هشدار داده شده است، اما کمتر مطالعه ای وجود داشته است که به تاثیر سن مردان بر سلامت کودکشان پرداخته باشد.

محققان معتقدند که این افزایش خطر ممکن است به علت تغییراتی در اسپرم مردان مسن تر باشد که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن رشد درون رحمی می شود.

اما ما نمی توانیم مطمئن باشیم که تنها عامل دخیل در به دست آمدن این نتایج، سن مردان بوده است.

برای مثال، زمانی که محققان به بررسی سن مادر بر سلامت کودک می پرداختند، علاوه بر سن مادر، سلامت و سبک زندگی هر دوی پدر و مادر نیز بر سلامت نوزاد تاثیر داشت.

در واقع داشتن سبک زندگی مناسب برای مردانی که قصد فرزند دار شدن دارند نیز اهمیت دارد؛ کاهش مصرف الکل، پرهیز از مصرف داروهای محرک و سیگار نکشیدن اقدامات کلیدی برای داشتن اسپرم های سالم است.

این مطالعه از کجا منشا گرفت؟

این مطالعه به وسیله ی محققانی از دانشکده ی پزشکی Stanford در ایالات متحده انجام شد اما هیچ حمایت مالی دریافت نکرد.

این مطلب در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است که بر پایه دسترسی آزاد است، بنابراین برای خواندن آنلاین رایگان است.

Mail Online مکررا عنوان کرده است که سن بالا، خطر «نقص های زایمان» را افزایش داده است اما منظور خود را از این عبارت بیان نکرده است؛ این عبارت اغلب برای اشاره به ناهنجاری ها در نوزادان استفاده می شود در حالیکه این مطالعه در واقع به بررسی ناهنجاری های نوزادان نپرداخته است.

اما Guardian موضوع را به شکل متعادل تری بیان کرد به این صورت که روی جرئی بودن افزایش خطر و اینکه علاوه بر سن پدر، عوامل دیگری نیز می توانند تاثیر گذار باشند، تاکید کرد.

Daily Telegraph نیز هرچند نتایج را به دقت گزارش کرد؛ اما هیچ بحثی در مورد محدودیت ها و نقص های مطالعه نکرد.

این تحقیق از چه نوعی است؟

این تحقیق نوعی مطالعه ی گذشته نگر بود که طی آن محققان به دنبال این بودند که ببینند چگونه سن پدر می تواند بر سلامتی نوزاد و مادر طی بارداری، تاثیر بگذارد.

این نوع مطالعات برای یافتن ارتباط بین فاکتور های مختلف، مناسب است( برای مثال در این مطالعه، ارتباط بین سن پدر و نتیجه ی بارداری و تولد) اما نمی تواند رابطه ی علت و معلولی را نشان دهد.

عوامل دیگری نظیر سن مادر یا سبک زندگی پدر نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

 این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟

برای انجام این مطالعه، محققان از اطلاعات مربوط به تولد، موجود در مرکز ملی آمار سلامت ایالات متحده استفاده کردند. این اطلاعات در مورد تمام تولد های زنده ی ایالات متحده، گزارش شده بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶( که در مجموع ۴۰۴۲۹۹۰۵ تولد) بود.

سپس تولد ها بر اساس سن پدر طبقه بندی شد:

  • کمتر از ۲۵ سال
  • ۲۵ تا ۳۴
  • ۳۵ تا ۴۴
  • ۴۵ تا ۵۴
  • ۵۵ سال یا بیشتر

سپس تمام تولد ها نیز به صورت زیر طبقه بندی شد:

  • تولد زودرس(کمتر از ۳۷ هفته)
  • وزن پایین حین تولد(کمتر از ۲.۵ کیلوگرم)
  • امتیاز آپگار پایین(آپگار تستی برای سنجش وضعیت عمومی کودک تازه متولد شده است که ۵ دقیقه بعد از تولد اندازه گیری می شود، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شود که امتیاز کمتر از ۸ ، پایین حساب شده و نیاز به بررسی و اقدامات بیشتر دارد.)
  • نیاز برای بستری در NICU
  • نیاز به آنتی بیوتیک
  • تشنج
  • دیابت بارداری در مادر
  • پره اکلامپسی یا اکلامپسی (عوارض ناشی از فشار خون مادر در دوران بارداری)

محققان گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ را به عنوان گروه مرجع در نظر گرفتند و به مقایسه ی خطرات گروه های دیگر با این گروه پرداختند تا ببینند در کدام گروه خطر بالاتر یا پایین تر است.

محققان نمودار های خود را به گونه ای تنظیم کردند تا عوامل مخدوش کننده نظیر سال تولد، سن مادر، قومیت و تحصیلات والدین، میزان ویزیت های قبل از تولد، مصرف دخانیات و وضعیت زناشویی؛ را نیز در نظر گرفته باشند.

نتایج اولیه چه بود؟

در مقایسه با گروه مرجع(پدران بین ۲۵ تا ۳۴ سال)، کودکان متولد شده از پدران بین سنین ۴۵ تا ۵۴ سال:

  • ۱۴% بیشتر شانس تولد زودرس داشتند. (odds ratio [OR] 1.14, 95% confidence interval [CI] 1.13 to 1.15) (14.2% برای کودکان با پدران در این گروه در مقایسه با ۱۰.۴% برای کودکان با پدران جوان تر)
  • ۱۴% بیشتر شانس داشتن وزن پایین حین تولد داشتند. (OR 1.14, 95% CI 1.12 to 1.15) (9.9% برای کودکان با پدران در این گروه در مقایسه با ۷% برای کودکان با پدران جوان تر)
  • ۱۴% بیشتر نیاز به بستری در ICU داشتند. (OR 1.14, 95% CI 1.13 to 1.16) (8.2% برای کودکان با پدران در این گروه در مقایسه با ۶% برای کودکان با پدران جوان تر)
  • ۱۸% بیشتر مبتلا به تشنج شدند. هر چند که تعداد نتایج آن قدر زیاد نبود(کمتر از ۰.۰۵% موارد) که بتوان آن را به عنوان احتمال در نظر گرفت (۱.۱۸, ۹۵% CI 0.97 to 1.44)
  • ۴% بیشتر شانس داشتن امتیاز آپگار پایین داشتند. (۳.۹% برای کودکان با پدران در این گروه در مقایسه با ۳.۴% برای کودکان با پدران جوان تر) (۱.۰۴, ۹۵% CI 1.02 to 1.06)

البته خطر این موضوع در کودکان با پدران ۵۵ ساله یا مسن تر، حتی بیشتر هم بود (۴.۴ درصد)

زنانی که از مردان بالای ۴۵ سال یا بالاتر باردار شده بودند، ۲۸% بیشتر به دیابت بارداری مبتلا شدند(۹.۶% در مقایسه با ۵.۳ برای زنان باردار شده از مردان با سنین کمتر) (OR 1.28, 95% CI 1.27 to 1.30)

محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟

به گفته ی محققان:” در حالی که مهم است به خطر مطلق افزایش سن پدر بر نامطلوب بودن دوران بارداری توجه کنیم، یافته های ما بر روی نیاز به تحقیق بیشتر در مورد پیامدهای بهداشت عمومی افزایش سن پدر، تاکید دارد.”

آن ها همچنین عنوان کردند:” ممکن است نیاز باشد دستورالعمل های مشاوره ای تغییراتی برای هشدار به مردان در مورد وجود خطرات احتمالی در به تاخیر انداختن فرزند دار شدن، داشته باشد.

نتیجه گیری

تیتر هایی مانند تیتر Mail Online که عنوان کرده: “مردان برای جلوگیری از اینکه کودکانشان دچار نقص های هنگام تولد شوند، باید قبل از ۳۵ سالگی اقدام به تشکیل خانواده بکنند.” هرچند که چندان ترسناک نیست، اشتباه هم نیست.

این مطالعه افزایش خفیفی در بعضی از خطرات برای کودکانی که پدران با سن بالای ۴۵ سال داشتند پیدا کرد ولی به نقایص تولد نپرداخت.

مهمترین نقطه قوت این مطالعه، گستردگی چامعه آماری و اطلاعات در دسترس محققان بود. اما محدودیت هایی نیز داشت.

از آن جایی که این تحقیق یک مطالعه ی مشاهده ای است، نمی تواند اثبات کند که سن پدر مستثیما علت ایجاد بعضی از مشکلا در نوزاد بوده است.(رابطه ی علت و معلولی را نمی تواند نشان دهد.)

برای مثال جداکردن میزان اثر مخدوش کننده ی احتمالی سن مادر یا وضعیت سلامت و سبک زندگی والدین کار دشواری است؛ هرچند که محققان تلاش کردند تا با در نظر گرفتن این عوامل، تا حدی اثرات آن ها را نیز پوشش دهند.

همانطور که یک متخصص در یک سرمقاله مرتبط در BMJ اظهار نظر کرده است، سن ممکن است کمتر از شیوه زندگی اهمیت داشته باشد.

لازم به ذکر است که بعضی از مطالعات نشان داده اند که پدران مسن تر ممکن است سبک زندگی کمتر سالمی نیز داشته باشند، برای مثال بیشتر الکل مصرف کنند یا با احتمال بیشتری اضافه وزن داشته باشند یا مبتلا به بیماری های مزمن باشند. این عوامل نیز می توانند روی نتایج اثر بگذارند.

خطرات بررسی شده در این مطالعه برای کودکان چندان بالا نیست و با افزایش سن والدین نیز به مقدار زیادی افزایش نمی یابد. این تفاوت نیز چندان زیاد نبود یعنی تنها در حد چند درصد!

انتظار می رود زمانی که هر دوی پدر و مادر کاملا سالم هستند احتمالا بهترین باروری را نیز باید داشته باشند اما نتایج نشان می دهد که این قضیه همیشه امکان پذیر نیست.

در مجموع، ما نمی توانیم مطمئن باشیم که سن پدران به طور مستقیم به همین افزایش کم خطرات کمک می کند، بنابراین مهم است که والدین مسن تر فعلا از این موضوع نگران نباشند.

دکمه بازگشت به بالا