تحلیل اخبار سلامت

گیاهخواری و دیابت نوع ۲

گیاهخواری به مدیریت بهتر دیابت نوع ۲ کمک می کند!

آنالیز: Bazian    ویرایش نهایی:  NHS    چهارشنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸

فهرست مطالب:

  1. این مطالعه از کجا منشا گرفت؟
  2. این تحقیق از چه نوعی است؟
  3. این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟
  4. نتایج اولیه چه بود؟
  5. محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟
  6. نتیجه گیری

 

به گزارش Daily Mirror :” گیاهخواری می تواند به شکل معنا داری باعث بهبود وضعیت سلامتی، کاهش دیابت و کاهش وزن شود.”

محققان نتایج حاصل از ۱۱ مطالعه که به بررسی تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخته بود را خلاصه کردند.

آن ها اعلام کردند که در این مطالعات، شواهدی مربوط به بهبود وضعیت ذهنی، کیفیت زندگی، کنترل دیابت و کاهش وزن یافته اند. با این وجود، تعداد مطالعات بررسی شده چندان زیاد نبود(در مجموع فقط ۴۳۳ مشارکت کننده وجود داشت) و این موضوع بر قدرت شواهد تاثیر می گذارد. علاوه بر این از بین آن مطالعات فقط ۳ مطالعه به بررسی سلامت ذهنی و کیفیت زندگی پرداخته بودند.

گیاهخواری یا رژیم های غذایی گیاهی پیوسته در حال محبوب تر شدن هستند. در حالی که گیاهخواران محصولات جانوری از جمله لبنیات و تخم مرغ را به کل از غذای خود حذف کرده اند، محققان رژیم غذایی گیاهی را رژیمی تعریف می کنند که ۱۰ درصد(یا شاید کمتر) از کالری روزانه ی آن را محصولات جانوری تشکیل می دهد. احتمالا اکثر رژیم های غذایی گیاهی نسبت به رژیم های غذایی حاوی گوشت یا لبنیات پر چرب، کالری کمتری دارد که همین موضوع را می توان دلیلی بر “کاهش وزن” و “بهبود کنترل دیابت” گزارش شده دانست.

احتمالا رژیم غذایی سالم موجب بهبود کنترل دیابت می شود اما این مطالعه نمی تواند به طور قطعی نشان دهد که گیاهخواری نسبت به سایر رژیم های غذایی سالم اثر بیشتری روی کنترل دیابت دارد. در نتیجه دلیلی ندارد برای ارتقای رژیم غذایی خود به سراغ گیاهخواری بروید.

توصیه: در مورد تغذیه ی سالم و دیابت نوع ۲، مطالعات بیشتری داشته باشید.

 

این مطالعه از کجا منشا گرفت؟

محققانی که این بررسی را انجام دادند، از دانشگاه لندن، دانشگاه نورتمنگتن و مرکز سلامت NHS Sussex شرقی بودند.

این تحقیق که به صورت یک مقاله ی مروری است، در قسمت تحقیق و مراقبت مجله ی پزشکی بازبینی همه جانبه ی BMJ به چاپ رسیده و مطالعه ی آنلاین آن رایگان است.

Independent، The Times، Daily Mirror و Mail Online همگی به گزارش نتایج این تحقیق با شور و حرارت زیاد و بدون هیچ گونه انتقاد از اعتبار شواهد، پرداختند.

 

این تحقیق از چه نوعی است؟

این تحقیق نوعی مطالعه ی مروری سیستماتیک است که به بررسی و جمع بندی نتایج تعدادی مطالعه ی کارآزمایی بالینی، که مربوط به تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر دیابت نوع ۲ در بزرگسالان است، پرداخته و هدف محققان از انجام آن، خلاصه کردن اثرات این نوع رژیم غذایی بر سلامت بیماران، بوده است.

مطالعات مروری سیستماتیک یک راه خوب برای به دست آوردن یک دید کلی از وضعیت نتایج تحقیق های مختلف در مورد هر موضوع است؛ با این وجود نتایج در واقع همان نتایج منتشر شده در مطالعات قبلی، و همان اندازه ارزشمند هستند.

 

این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟

برای انجام این تحقیق، محققان به بررسی کارآزمایی های بالینی انجام شده در مورد اثر رژیم های غذایی گیاهی بر افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲، پرداختند. البته فقط از تحقیقاتی استفاده شد که حداقل ۳ هفته به طول انجامیده و نتایج آن بر سلامتی، گزارش شده بود. این مطالعات شامل گروه های کنترل بود که شامل افرادی بود که یا به دنبال رژیم غذایی سالم گیاهی نبودند یا به دنبال رژیم معمول خود ادامه دادند.

 

محققان تا جایی که امکان داشت، اطلاعاتی را در مورد ۱۸ پیامد مختلف، از جمله کیفیت زندگی، افسردگی، رعایت و پذیرش رژیم غذایی، HbA1c (یک اندازه گیری برای بررسی میزان کنترل دیابت بر اساس سطح قند خون)، وزن، اندازه گیری کلسترول و استفاده از داروهای دیابتی، استخراج کردند.

محققان گزارش می دهند که به دلیل اینکه مطالعات در نظر گرفته شده، از روش های متنوعی برای ارزیابی وضعیت روان شناختی، استفاده کرده بودند، امکان وارد کردن نتایج در این زمینه در بررسی سیستماتیک وجود نداشت. همینطور آن ها، در مورد سایر نتایج نیز بیان کردند که مطالعات انجام شده بسیار کوچک بودند و در نتیجه احتمال دارد نتایج به کار گرفته شده چندان دقیق نباشند. بنابراین آن ها در عوض به توصیف نتایج گزارش شده به وسیله ی هر یک از مطالعات پرداختند.

 

نتایج اولیه چه بود؟

یافته های محققان به صورت زیر بود:

  • در ۳ مطالعه شامل ۱۱۷ بزرگسال مبتلا به دیابت که نتایج مربوط به کیفیت زندگی را گزارش می کرد، کیفیت زندگی در گروهی که رژیم غذایی گیاهی داشتند بهبود پیدا کرده بود اما در گروه کنترل اینطور نبود. از این ۳ مطالعه، یک مورد به صورت ویژه بهبود معیار های سلامت روان مربوط به سبک زندگی را گزارش کرد. یک مورد نیز کاهش سطح افسردگی و مورد دیگر کاهش علائم درد(منجر به نتیجه گیری محققان در سلامت روانی می شود) را گزارش کرد.
  • در ۸ مطالعه با مشارکت ۴۰۵ بزرگسال مبتلا به دیابت، کنترل دیابت به کمک اندازه گیری HbA1c بررسی شد که شرایط در گروهی که رژیم غذایی گیاهی داشت نسبت به گروه کنترل بهتر بود.( کاهش متوسط HbA1c در گروه با تغذیه ی گیاهی ۰.۵۵% و در گروه کنترل ۰.۱۹% بود). در یک مطالعه ی دیگر، HbA1c بین دو گروه تفاوتی نداشت و مطالعه ای دیگر نیز اعداد اختصاصی بیماران دیابتی را ذکر نکرده بود.
  • در ۵ مطالعه از ۶ مطالعه ای که با مشارکت ۳۱۲ بزرگسال مبتلا به دیابت، به گزارش وضعیت کاهش وزن بیماران پرداخته بود، افراد گروهی که رژیم غذایی گیاه داشت، نسبت به گروه کنترل، کاهش وزن بیشتری داشتند.(به طور متوسط ۵.۲۳ در مقایسه با ۲.۸۳). در مطالعه دیگر، کاهش وزن در دو گروه یکسان بود!

 

محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟

به گفته ی محققان:” می توان نتیجه گیری کرد که داشتن رژیم غذایی گیاهی به همراه آموزش بیماران، می تواند به صورت قابل توجهی باعث بهبود سلامت روان، کیفیت زندگی، سطح HbA1c، و کاهش وزن و در نتیجه مدیریت بهتر دیابت شود.”

نتیجه گیری

داشتن رژیم غذایی سالم، به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند که بیماری خود را بهتر مدیریت کنند و از عوارض آن در امان باشند. این مقاله ی مروری که به بررسی شواهد موجود در مورد رژیم غذایی گیاهی پرداخته است نیز این نتیجه گیری را تایید می کند. با این وجود، این مطالعه محدودیت های بسیار دارد تا به ما این اطمینان را بدهد که گیاهخواری، به صورت خاص، بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است.

ما به اندازه ی کافی در مورد گروه های کنترل یا مداخلات انجام گرفته در مطالعات مرور شده، اطلاعات نداریم؛ بنابراین نمی توانیم با دقت بگوئیم که این مقاله ی مروری به مقایسه ی چه چیزی با چه چیز دیگری پرداخته است.

برای مثال، اگر کالری موجود در رژیم غذایی گیاهی کمتر از گروه کنترل باشد، این چیز عجیبی نیست که افراد پیروی کننده از آن کاهش وزن بیشتری داشته باشند.

این مطالعه نشان می دهد که افراد حاضر در گروه مداخله به صورت منظم توصیه های مربوط به داشتن تغذیه ی مناسب دریافت می کرده اند و به وسیله ی متخصصان مراقبت های بهداشتی مجرب حمایت می شدند. ما نمی دانیم که این موضوع برای افراد گروه کنترل نیز وجود داشته است یا نه!

ترکیبی از اطلاعات تنها از ۳ مطالعه ی کوچک وجود دارد که نشان می دهد سلامت روانی افراد بهبود یافته است، بنابراین ما نمی توانیم مطمئن باشیم که آیا علت این بهبود، تاثیر تغذیه بوده است یا نه! اما اگر مطالعات دیگری نیز به چنین نتایجی دست پیدا کنند، چندان تعجب برانگیز نخواهد بود که افراد گروه مداخله در شرایطی که کاهش وزن بیشتری داشته اند و برای آن حمایت نیز شده اند، شاد تر باشند.(به علت کاهش وزن شادتر باشند و سلامت روان بهتری داشته باشند، نه بخاطر اثر مستقیم نوع رژیم غذایی)

در کل، تعداد کم افراد مشارکت کننده در این مطالعات، (که علاوه بر این، احتمالا از روش ها، مداخلات، رژیم های غذایی کنترل کننده و ارزیابی نتایج متفاوت نیز استفاده کرده اند) اثبات کننده ی این موضوع است که آنقدر تحقیق در زمینه ی رژیم غذایی گیاهی انجام نشده است که بتوان نتیجه گیری قاطعی در مورد اثرات آن انجام داد.

یک رژیم غذایی سالم، شامل بسیاری از سبزیجات تازه، حبوبات، میوه ها و غلات کامل، می شود. یک رژیم غذایی گیاهی نیز برای اینکه حقیقتا سالم باشد، باید شامل مقادیر کمی از این موارد باشد، نه شامل کربوهیدرات های گیاهی دیگر، مانند شکر و یا آرد سفید!

دکمه بازگشت به بالا