تحلیل اخبار سلامت

قهوه و آکنه روزاسه

نوشیدن قهوه با کاهش میزان آکنه روزاسه (rosacea) ارتباط دارد!

آنالیز: Bazian     ویرایش نهایی:  NHS        پنجشنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸

به گزارش Mail Online : “نوشیدن حداقل ۴ فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به آکنه روزاسه را ۲۰ درصد کاهش دهد.”

فهرست مطالب:

  1. این مطالعه از کجا منشا گرفت؟
  2. این تحقیق از چه نوعی است؟
  3. این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟
  4. نتایج اولیه چه بود؟
  5. محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟
  6. نتیجه گیری

روزاسه یک بیماری التهابی شایع اما ناشناخته ی پوستی است که باعث سوزش و خارش پوست، خصوصا در ناحیه ی صورت می شود.

این بیماری با حالت برانگیختی شناخته می شود البته علائم قبل از محو شدن می توانند چند هفته برای بیمار مشکلاتی را ایجاد کنند.

علل دقیق ایجاد این آکنه ها شناخته شده نیست، هرچند که موارد مختلفی شامل نور خورشید، گرما، غذاهای تند، الکل و نوشیدنی های داغ یا کافئینی به عنوان عامل ایجاد آن ذکر شده است.

نویسندگان این تحقیق از داده های مطالعه سلامت پرستاران که در ایالات متحده در حال برگزاری است، استفاده کردند.

این داده ها نشان داد زنانی که به طور منظم قهوه می نوشیدند(در مقایسه با کسانی که به ندرت قهوه می نوشیدند)، با احتمال کمتری به آکنه ی روزاسه مبتلا بودند.

بیشترین میزان این کاهش ابتلا مربوط به زنانی بود که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می نوشیدند. این زنان ۲۳ درصد کمتر به آکنه ی روزاسه مبتلا شده بودند.

اما سایر منابع کافئین مانند چایی، نوشابه و شکلات ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به روزاسه نداشتند که می تواند به این علت باشد که موارد ذکر شده در مقایسه با قهوه، تنها شامل مقادیر کمی از کافئین می شوند.

در شرایطی که تعداد زیادی از سازمان های سلامت و وبسایت ها( از جمله خود Mail Online) توصیه به عدم مصرف قهوه به عنوان عاملی برای شروع این آکنه ها می کردند، این نتایج حقیقتا غافلگیر کننده است.

اگر این نتایج از مطالعات بیشتری نیز منعکس شود، بهتر است در این توصیه که برای کاهش خطر ابتلا به روزاسه باید از قهوه خودداری کرد، باز بینی هایی صورت بگیرد.

این مطالعه از کجا منشا گرفت؟

محققانی که این مطالعه را انجام دادند از دانشگاه های Qingdao در چین و هاروارد و Brown در ایالات متحده بودند.

تامین مالی این مطالعه به عهده ی بنیاد درماتولوژی و دانشگاه براون بود و در یک مجله ی بازبینی همه جانبه به نام JAMA Dermatology و با دسترسی کاملا رایگان، منتشر شد.

Mail Online این مطالعه را با بیانی منطقی و بدون جهت گیری منتشر کرد، البته عنوان گزارش به این شکل بود: “قهوه برای پوست شما مفید است.”

اما گزارش Sun کیفیت قابل قبولی نداشت، این روزنامه عنوان کرد که “نوشیدن قهوه می تواند کلیدی برای درمانه آکنه ی روزاسه باشد” که تفسیر درستی از این مطالعه نیست زیرا یافته های مطالعه نشان داد که کسانی که قهوه می نوشند کمتر به آکنه روزاسه مبتلا هستند نه اینکه قهوه می تواند دارویی برای درمان آن باشد.

این تحقیق از چه نوعی است؟

این مطالعه نوعی مطالعه ی گذشته نگر است؛ داده های آن از یک مطالعه ی طولانی مدت روی پرستاران زن در ایالات متحده (مطالعه ی سلامت پرستاران ۲) به دست آمده است.

هدف از این مطالعه نیز بررسی رابطه ی بین مصرف کافئین از منابع مختلف آن و آکنه ی روزاسه بود.

مطالعات مشاهده ای همانند این مطالعه، برای تشخیص ارتباط میان عوامل مختلف مناسب هستند اما نمی توانند رابطه ی علت و معلولی را مشخص کنند. علاوه بر این ممکن است روی یک متغیر، عوامل دیگری(که ما در نظر نگرفته ایم) نیز موثر باشد.

این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟

مطالعه روی پرستاران از سال ۱۹۸۹ شروع شده است و هر ۴ سال از زنان در مورد رژیم غذاییشان پرسیده شده است. این سوالات شامل این بوده است که چه اندازه از خوردنی ها و نوشیدنی های خاصی از جمله نوشیدنی های شامل کافئین استفاده می کنند.

در سال ۲۰۰۵ نیز از آنان پرسیده شد که آیا تا به حال برای آن ها تشخیص آکنه روزاسه گذاشته شده است یا نه؟

محققان تعداد زنان مبتلا شده به روزاسه را به دست آوردند و آن را با میزان استفاده ی آن ها از موارد زیر مقایسه کردند:

  • قهوه ی حاوی کافئین
  • قهوه ی بدون کافئین
  • کافئین از منابعی غیر از قهوه
  • کافئین از هر منبع موجود

علاوه بر این، آنان عوامل مخدوش کننده احتمالی زیر را نیز در نظر گرفتند:

  • سن
  • پس زمینه ی قومیتی
  • استفاده از درمان های هورمون ها(HRT)
  • مصرف الکل
  • وضعیت مصرف دخانیات
  • شاخص توده ی بدنی(BMI)
  • سطح فعالیت فیزیکی

و در نهایت آنان شانس ابتلای زنان به آکنه ی روزاسه را در سطوح مختلف مصرف کافئین و قهوه سنجیدند.

نتایج اولیه چه بود؟

در طول ۱۶ سال برگزاری مطالعه، از میان ۸۲۷۳۷ زن مشارکت کننده، برای ۴۹۴۵ نفر نشخیص آکنه ی روزاسه گذاشته شد (۵۹ نفر به ازای هر ۱۰۰۰نفر)

از میان زنانی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ی حاوی کافئین مصرف می کردند، میزان تشخیص روزاسه سالانه حدود ۴ در هر ۱۰۰۰ نفر بود.

از میان زنانی که روزانه ۱ فنجان یا کمتر قهوه ی حاوی کافئین مصرف می کردند، میزان تشخیص روزاسه سالانه حدود ۵ در هر ۱۰۰۰ نفر بود.

این یعنی خطر ابتلا به آکنه ی روزاسه برای گروه اول حدود ۲۳ درصد کمتر بود! hazard ratio [HR] 0.77, 95% confidence interval [CI] 0.69 to 0.87).)

محققان به نتایج مشابهی در مورد میزان حداقل و حداکثر دریافت کافئین(از منبع قهوه) نیز دست یافتند. (HR 0.76, 95% CI 0.69 to 0.84.

اما چنین نتایجی از میزان مصرف کافئین از منابع غذایی و نوشیدنی غیر از قهوه به دست نیامد!

همچنین آنان بررسی کردند که آیا مصرف قهوه ی بدون کافئین نیز باعث کاهش خطر ابتلا به آکنه ی روزاسه می شود؟ که پاسخ منفی بود!

محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟

به گفته ی محققان:” ما شواهدی به دست می آوریم که دریافت کافئین و مصرف قهوه ی حاوی کافئین با کاهش خطر ابتلا به آکنه ی روزاسه ارتباط دارد.”

آن ها همچنان عنوان کرده اند که:” این یافته ها ممکن است مسیری برای تشخیص بهتر علل و شیوه ی درمان آکنه ی روزاسه باز کند.” و اینکه ” این مطالعه، این فرضیه که برای جلوگیری از آکنه ی روزاسه باید دریافت کافئین محدودیت شود را تایید نمی کند.

نتیجه گیری:

این مطالعه به شواهد موجود در مورد ارتباط میان مصرف قهوه و کافئین و آکنه ی روزاسه می افزاید.

اما یافته های این مطالعه، بر خلاف سایر مطالعات، نشان داد که مصرف قهوه باعث ایجاد روزاسه نمی شود.

البته اینکه قهوه باعث جلوگیری از ایجاد آکنه ی روزاسه می شود؛ اثبات نشده است اما نتایج جالب توجه هستند. این مطالعه یک پاسخ وابسته به دوز واضح را نشان می دهد، به این معنی که هر چقدر مصرف قهوه بالاتر بود، خطر ابتلا به روزاسه نیز کمتر می شد!

هر چند این موضوع که مصرف قهوه خطر ابتلا به آکنه ی روزاسه را کاهش می دهد؛ قدری عجیب به نظر می رسد؛ اما دلایلی نیز برای آن وجود دارد، کافئین بر عروق خونی اثر می گذارد و ممکن است از گشاد شدن آن ها (که در پروسه ی ایجاد آکنه ی روزاسه اتفاق می افتاد) جلوگیری کند.

علاوه بر این، کافئین و سایر اجزای موجود در قهوه آنتی اکسیدان نیز هستند و می توانند فرآیند التهابی را سرکوب کنند.

همچنین ممکن است که بر سطح هورمون ها اثر بگذارند، هورمون ها یک علت بالقوه برای ایجاد روزاسه هستند به شکلی که این بیماری در زنان بعد از یائسگی شایع تر است.

محدودیت های این مطالعه که باید در نظر داشت شامل موارد زیر است:

  • ابتلا به آکنه ی روزاسه به وسیله ی خود زنان شرکت کننده در تحقیق گزارش شده و صحت آن از نظر پزشکی بررسی نشده بود.
  • میزان مصرف قهوه و کافئین زنان هر ۴ سال یکبار اندازه گیری شده بود.
  • میزان مصرف قهوه و کافئین نیز به وسیله ی خود شرکت کنندگان گزارش شده بود و ممکن است صحت و دقت کامل را نداشته باشد. برای مثال میزان نوشیدن در هر وعده می تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد.
  • و در نهایت ممکن است تعدادی عامل مخدوش کننده ی در نظر گرفته نشده نیز وجود داشته باشد که بر نتایج تاثیر بگذارد.

در حال حاضر، در صورتی که به آکنه ی روزاسه مبتلا هستید، ممکن است به شما توصیه شده باشد که از مصرف قهوه خودداری کنید؛ پزشکان به شواهد بیشتری از سایر مطالعات در این زمینه، نیاز دارند تا متوجه شوند که آیا یافته های این مطالعه برای تغییر دادن این رویکرد کافی هست یا نه؟

در این سطح از تحقیقات، بیان اینکه دانسته های ما درباره ی علل ایجاد آکنه ی روزاسه تغییر کرده است، امکان پذیر نیست.

بنابراین، در حال حاضر در صورتی که مشاهده می کنید مصرف نوشیدنی های داغ باعث شروع آکنه ی روزاسه در شما می شود، بهتر است که از مصرف آن ها خودداری کنید.

اما در صورتی که بعد از مصرف قهوه  مشکلی برایتان ایجاد نمی شود، این مطالعات توصیه می کند که دلیلی برای منع مصرف آن وجود ندارد.

یکی از اقداماتی که در صورت ابتلا به آکنه ی روزاسه می توانید انجام دهید، این است که عوامل شروع کننده ی آن را ثبت کنید به این معنی که تماس خود با عوامل احتمالی شروع بیماری و واکنش بدن خود(علائمی که برایتان ایجاد می شود) را ثبت کنید.

دلیل این امر می تواند این باشد که عوامل شروع کننده ی اختصاصی، فرد به فرد متفاوت است.

توصیه های بیشتری در مورد مراقبت از خود در صورت ابتلا به آکنه ی روزاسه، بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا