اخبار سلامت

انجمن قلب آمریکا (AHA): برای تشخیص فشار خون بالا به چند روز بررسی نیاز است؟

دوشنبه، ۵ اکتبر ۲۰۱۸

معمولا در هر ویزیت عادی پزشک، اندازه گیری ساده ی فشار خون انجام می شود ولی برای افرادی که در شرف تشخیص فشار خون هستند، ویزیت ها معمولا شامل تعداد بیشتری چک فشار خون همراه با توصیه به اندازه گیری های بیشتر در منزل می شوند. ولی برای تشخیص، چند بار اندازه گیری فشار خون لازم است؟

بر اساس مطالعه ی جدید منتشر شده در ۵ اکتبر در ژورنال انجمن قلب آمریکا، حداقل ۳ روز اندازه گیری فشار خون ارزشمند است.

به گفته ی نویسنده ی مقاله، دکتر Bello (استادیار پزشکی در مرکز پزشکی ایروینگ، دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است):” مقاله ی ما می تواند به پزشکان کمک کند تا دریابند که چه تعداد اندازه گیری فشار خون کافی است تا مطمئن شوند که از وضعیت فشار خون بیماران در خارج از مطب اطلاعات لازم را به دست آورده اند.”

برای تشخیص فشار خون بالا؛ بعد از اینکه فشار خون بیمار در مطب ارزیابی شد، اندازه گیری و ثبت منظم فشار خون در منزل، توصیه و اقدام رایجی است البته قبل از اینکه تشخیص قطعی فشار خون بالا برای بیمار گذاشته شود. علت اندازه گیری فشار خون در منزل این است که گاهی اوقات فشار خون اندازه گیری شده در مطب می تواند به صورت کاذب بالا باشد. برای بعضی از بیماران، استرس و تنش حضور داشتن در مطب پزشک می تواند برای بالا بردن فشار خونشان کافی باشد. در برخی دیگر، برعکس، فشار خون در مطب پزشک نرمال است و در خانه به علل محیطی مختلف فشار خون بالاتر اندازه گرفته می شود.

این مطالعه به بررسی ۳۱۶ فرد بزرگسال که دارویی برای کنترل فشار خون مصرف نمی کردند، پرداخت. مشارکت کنندگان سابقه ی هیچ گونه بیماری قلبی-عروقی نداشتند و از این نظر کاملا سالم بودند. فشار خون آنان در طی ۲ ویزیت، چندین مرتبه اندازه گیری شد و به آنان دستگاه اندازه گیری و نظارت بر فشار خون داده شد که به صورت الکترونیکی اطلاعات هر بار اندازه گیری فشار خون را ذخیره می نمود. همچنین به آنان جزئیات لازم برای اینکه چگونه می توانند با بیشترین دقت فشار خون خون را اندازه گیری کنند، آموزش داده شد.

برای بیش از دو هفته از شرکت کنندگان خواسته شد که فشار خون خود را هر روز دو بار صبح و دو بار شب اندازه گیری کنند.

به گفته ی محققان این مطالعه:” تحقیقات نشان می دهد که برای تایید تشخیص فشار خون بالا، دانستن میانگین فشار خون صبح و شب به مدت حداقل ۳ روز مورد نیاز است”

بر اساس دستورالعمل های فشار خون منتشر شده در ماه نوامبر ۲۰۱۷، که آستانه های جدیدی برای فشار خون بالا را تعیین کرده است، برای افرادی که به صورت پیوسته ۲ بار صبح ها و ۲ بار شب ها فشار خون خود را می خوانند، تنها ۲ روز اندازه گیری فشار خون در منزل، کافی است.

در صورتی که هر صبح و شب تنها یکبار فشار خون خود را می خوانند، بر اساس مطالعات، اندازه گیری ۳ روز فشار خون در منزل می تواند برای کمک به تایید تشخیص فشار خون ایده آل باشد.

در دستور العمل های انجمن قلب آمریکا و دانشکده قلب آمریکا که فشار خون بالا را بر خلاف گذشته که بالاتر از ۱۴۰ به روی ۹۰ در نظر گرفته می شد، بالاتر از ۱۳۰ به روی ۸۰ در نظر می گیرد؛ بر نظارت منظم بیماران بر فشار خون خود به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و کنترل فشار خون آن ها، تاکید شده است.

دکتر Whelton (یک استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی و گرمسیری دانشگاه Tulane نیو اورلئان که عهده دار کمیته نوشتن دستورالعمل ها نیز بود)، طراحی و تحلیل این مطالعه را مورد تمجید قرار داد، اما بیان داشت که “باید در مورد محدودیت های آن نیز احتیاط کرد، برای مثال ممکن است نتایج بیمارانی که به آن ها اندازه گیری فشار خون خانگی توصیه می شود( و احتمال می رود که فشار خون بالا داشته باشند)، با افرادی که در این مطالعه شرکت کردند(که افراد سالم بودند) تفاوت داشته باشد.

از دیگر محدودیت های این مطالعه این بود که میانگین سنی مشارکت کنندگان ۴۲ سال بود و افرادی که مشکلات کلیوی مزمن، مشکلات قلبی-عروقی بارز و شرایط سلامتی خاصی داشتند وارد مطالعه نشده بودند، علاوه بر آن فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به دیابت در این مطالعه شرکت کرده بودند.

علاوه بر این، این مطالعه به بررسی گروهی از افراد جوان و سالم پرداخته بود در حالیکه بیشتر افرادی با فشار خون بالا که به مطب ها مراجعه می کنند، احتمالا مسن تر و بیمار تر هستند و همراهی بیماری های دیگر نیز دارند.”

او افزود:”فشار خون به آسانی می تواند بسته به زمان و چگونگی اندازه گیری آن تغییر کند. گاهی اوقات اندازه گیری های بسیار بدی برای فشار خون انجام می دهیم، البته چه در منزل و چه در مطب می توان اندازه گیری فشار خون را به درستی انجام داد. نیازی نیست که متخصص هوا فضا باشید تا بتوانید به خوبی یک فشار بگیرید.

قبل از گرفتن فشار خون فرد باید استراحت کوتاهی بکند(برای گرفتن فشار خون در آرامش کامل باشد) و سایز کاف فشار سنج مناسب باشد. در حین گرفتن فشار خون نباید صحبت کند، باید روی صندلی با پشتی مناسب و بدون لقی بنشیند؛ این موارد نکاتی کلیدی برای جلوگیری از خطاهای قابل پیشبینی هستند.”

دکتر Bello گفته است:” همچنین این موضوع نیز اهمیت دارد که بیماران از ابزاری استفاده کنند که دقت آن ها از نظر بالینی تایید شده است، لزوما هر دستگاهی که در داروخانه موجود است، دقت و اعتبار کافی را ندارد.”

افرادی که از دستگاه فشار سنج در منزل خود استفاده می کنند، حتما برای بررسی دقت دستگاه خود، حداقل باید یکبار آن را پیش پزشک خود ببرند.

 

دکمه بازگشت به بالا