تحلیل اخبار سلامت

دعوت به تجدید نظر در گایدلاین ها در مورد علائم قطع مصرف داروهای ضد افسردگی

آنالیز:  Bazian
ویرایش نهایی: NHS

چهارشنبه ۳ اکتبر ۲۰۱۸

فهرست مطالب:

  1. این مطالعه از کجا منشا گرفت؟
  2. این تحقیق از چه نوعی است؟
  3. این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟
  4. نتایج اولیه چه بود؟
  5. محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟
  6. نتیجه گیری

به گزارش Independent: “داروهای ضد افسردگی باعث بروز علائم قطع مصرف در بیش از نیمی از بیمارانی که سعی دارند آن ها را ترک کنند، می شوند، بررسی ها این را نشان می دهد”

بررسی شواهد در مورد علائم قطع داروهای ضد افسردگی نشان می دهد افراد بیشتری ممکن است این علائم را برای مدت طولانی تر از آنچه در گذشته تصور می شد، تجربه کنند و بسیاری از افراد این علائم را شدید توصیف می کنند.

علائم ثبت شده در این مطالعه شامل بی خوابی، اضطراب، سرگیجه، زپ های مغزی (احساس شوک الکتریکی در مغز) و حالت تهوع است.

اما این بررسی شامل شواهدی از نظرسنجی های آنلاین است که می تواند مشکل را بیش از مقدار واقعی تخمین بزند، زیرا افرادی که به نظرسنجی ها پاسخ می دهند، کسانی هستند که بیشترین تاثیر را از این ها گرفته اند.

دستورالعمل کنونی انگلستان برای پزشکان می گوید علائم ترک، “معمولا در حدود ۱ هفته خفیف و خود محدود شونده هستند اما می توانند شدید باشد، به خصوص اگر دارو به طور ناگهانی قطع شود”.

این تحقیق می خواهد که دستورالعمل هایی که بر اساس شواهدی از سال ۲۰۰۴ وجود دارند، “به صورت فوری به روز شوند” تا یافته های این تحقیق در آن ها مورد توجه قرار گیرد.

هرکسی که نگران مشکلات قطع مصرف داروهای ضد افسردگی است، باید با پزشک خود صحبت کند.

معمولا به مردم توصیه می شود که دوزهایی که در طول زمان مصرف می کنند را به تدریج کاهش دهند، به جای این که آن ها را به طور ناگهانی قطع کنند تا خطر ابتلا به علائم ترک را کاهش دهند.

توصیه نمی شود که کسی داروهای تجویزی را بدون صحبت با پزشک عمومی یا داروساز متوقف کند.

گزارش شده است که سازمان مسئول تولید دستورالعمل ها (موسسه ملی مراقبت های بهداشتی و درمانی) در حال به روز رسانی آن ها بر اساس شواهد جدید است.

 

این مطالعه از کجا منشا گرفت؟

این مطالعه توسط محققان دانشگاه Roehampton و دانشگاه شرق لندن برای گروه چند حزبی پارلمان انگلستان درباره وابستگی به دارو انجام شد.

این مطالعه در در مجله معتبر رفتارهای اعتیاد آور که دسترسی آزاد دارد، منتشر شده است، بنابراین می توان آن را آنلاین و به صورت رایگان خواند.

این موضوع در مطبوعات انگلیس به طور گسترده و غیرانتقادی تحت پوشش قرار گرفت. Mail Online  عنوان کرد که “مواجهه میلیون ها نفر با عوارض جانبی شدید” پس از قطع داروهای ضد افسردگی، معمول است، که مقامات بهداشتی را به اهمیت ندادن به این مشکل متهم می کرد.

 

این تحقیق از چه نوعی است؟

این یک بررسی سیستماتیک درباره علائم قطع مصرف داروهای ضد افسردگی بود.

بررسی سیستماتیک یک راه خوب برای به دست آوردن یک مرور کلی از وضعیت تحقیقات در مورد موضوعی خاص است.

اما این نوع بررسی ها تنها به اندازه مطالعاتی که شامل شوند، خوب هستند.

 

این تحقیق شامل چه چیزی می شود؟

محققان مطالعات منتشر شده در مجلات معتبر که تعداد افراد مبتلا به علائم قطع داروهای ضد افسردگی، شدت علائم آن ها یا طول مدت علائم را ثبت کرده بودند را جستجو کردند.

آن ها ۲۳ مطالعۀ مناسب را پیدا کردند که از روش های مختلفی استفاده کرده بودند و از نظر حجم نمونه ها (از ۱۴ تا ۱۳۶۷ نفر) و طول مدت متفاوت بودند.

این می تواند خلاصه کردن شواهد را برای ارائه یک نتیجه گیری کلی دشوار کند.

در جاهایی که نوع مطالعات و نحوه ارائه نتایج آن ها اجازه می داد، محققان میانگین درصد افرادی که علائم بالینی را تجربه کرده بودند و میانگین درصد علائمی که شدید ارزیابی شده بودند را محاسبه کردند.

آن ها ۲ مطالعه که در آن ها به جای سوال کردن مستقیم از بیماران در مورد علائم قطع مصرف یا عوارض جانبی، پرونده ثبت شده آن ها را بررسی می کرد، کنار گذاشتند.

آن ها همچنین مطالعه دیگری درباره شدت علائم که دارای دوره درمان کوتاه مدت (۸ هفته) بود و از پزشکان خواسته شده بود تا شدت را به جای بیماران ارزیابی کنند، کنار گذاشتند.

سه تا از بزرگترین مطالعات مورد استفاده برای محاسبه درصد افرادی که علائم قطع مصرف را تجربه کرده بودند، بررسی های آنلاین از کاربران مصرف کننده ی دارو های ضد افسردگی بودند (یکی از انگلیس که از وب سایت سلطنتی کالج روان پزشکان استخراج شده بود، یکی از نیوزیلند و یک مطالعه بین المللی).

 

نتایج اولیه چه بود؟

محققان دریافتند:

  • به طور متوسط ۵۶.۴٪ از افراد در ۱۴ مطالعه اظهار داشتند که علائم قطع مصرف داشتند. از ۲۷ تا ۸۶ درصد افراد
  • به طور متوسط ۴۵/۷ درصد از افراد در ۴ مطالعه که علائم قطع مصرف را تجربه کرده بودند، آن ها را شدید می دانستند (یا در مطالعه کادر با بالاترین درجه شدت را علامت زده بودند)
  • طیف وسیعی از مدت زمان طول کشیدن علائم قطع مصرف از چند روز تا چند ماه، در ۱۰ مطالعه “بسیار متنوع” وجود داشت

مطالعاتی که درباره مدت زمان انجام شده بودند بسیار متنوع بود و محققان نتوانستند مدت زمان متوسط علائم را بیابند و یا بگویند که چه تعداد افراد به طور متوسط دارای علائمی بیش از یک هفته بوده اند.

اما آن ها گفتند “سهم قابل توجهی” از افرادی که علائم قطع مصرف را تجربه می کنند” این را برای بیش از ۲ هفته دارند “.

 

محققان نتایج به دست آمده را چگونه تفسیر کردند؟

محققان گفتند یافته های آن ها نشان می دهد که “علائم قطع مصرف ضد افسردگی ها گسترده است” و “دستورالعمل های بالینی کنونی در انگلستان و ایالات متحده نیاز فوری به اصلاح دارند تا مبتنی بر شواهد بشوند، زیرا اثرات قطع مصرف ” خفیف” و ” خود محدود شونده” نیستند.

آن ها بر این باور بودند که سوء برداشت درباره علائم قطع مصرف در میان پزشکان ممکن است باعث افزایش تجویز داروهای ضد افسردگی و مدت زمان مصرف آن ها شود.

آن ها گفتند افرادی که واکنش های قطع مصرف را تجربه می کنند، ممکن است به اشتباه تشخیص داده شود که دچار عود افسردگی یا اضطراب شده اند و دوباره مصرف دارو را شروع کرده، داروی خود را تغییر داده یا دوز بالاتری دریافت کنند.

 

نتیجه گیری

داروهای ضد افسردگی برای بسیاری از افراد یک درمان مفید هستند، اما برخی از افراد وقتی که مصرف آن ها را قطع می کنند، مشکلاتی دارند.

سرفصل هایی که همراه این مطالعه هستند هشدار دهنده اند، اما همه کسانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند علائم قطع مصرف ندارند و همه دچار علائم شدید نمی شوند.

این مطالعه نشان می دهد که حدود نیمی از افراد علائم را پیدا می کنند و حدود نیمی از این افراد علائم شدید را تجربه می کنند. اما محدودیت های مطالعه به این معنی است که ما نمی توانیم مطمئن شویم که این ارقام دقیق هستند.

نتایج به دست آمده بر اساس حجم مطالعه ارزیابی می شوند و بزرگترین مطالعات انجام شده بررسی های آنلاین افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی بوده است.

نظرسنجی های آنلاین مستعد سوگیری انتخابی هستند، زیرا افرادی که مشکلی را تجربه کرده اند بیشتر از سایرین احتمال پاسخگویی به یک نظرسنجی را دارند.

این به این معنی است که نتایج ممکن است نسبت افراد مبتلا به علائم قطع مصرف را بیش از حد ارزیابی کند. علائم قطع مصرف ممکن است بر اساس نوع ضد افسردگی متفاوت باشند.

و برخی از مطالعات به طور غیر معمول دنبال دوره های کوتاه مدت با داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال ۸ هفته یا ۱۲ هفته) هستند، در حالی که این داروها در اکثر افراد برای حداقل ۶ ماه تجویز می شوند. درمان های کوتاه مدت ممکن است مشکلاتی که در درمان طولانی مدت وجود دارند را کمتر ارزیابی کنند.

اگر داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی قطع کنید، علائم قطع مصرف بیشتر است.

اگر می خواهید درباره توقف استفاده از داروهای ضد افسردگی صحبت کنید، با دکتر خود درمورد ایمن ترین راه برای انجام این کار صحبت کنید. معمولا با کاهش تدریجی دوز به افراد کمک می شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا